Resultat 1 till 10 av 10

Hur många inlänkar är brukligt?

  1. #1
    Henkutts avatar
    Henkutt Henkutt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Jag håller på att lansera en sida, och jag har identifierat vår "värsta" konkurrent (PR2), som använder sig av ett SEO-företag och har köpt in en massa skräplänkar. Hittar ingen länk som överstiger 1 i PR.

    Totalt enligt Yahoo finns 6500 länkar (vilket man ska ta med en nypa salt).

    Jag har i dagsläget 0 inlänkar, men ska som jag tidigare informerat köpa en PR5 länk. Jag har inte obegränsat med pengar att lägga på att köpa länkar, så jag undrar lite hur jag enklast matchar detta. Jag har ingen lust att köpa in länkar från ett SEO-företag, eftersom det känns så skumt. Vill hellre handplocka mina länkar.

    Hur ska jag tänka? Är PR viktigare än antal? Min sida är enligt mig mycket bra onpage.

    Hur många PR3-5 behöver jag för att matcha hans miljarder med länkar? Behöver jag ens bry mig om vilken PR mina inlänkar har?

    Som ni ser har jag många frågor...

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det viktiga är att hitta länkar från hemsidor som är relevanta med din sida. Idag avgörs inte länkstyrkan i så stor utsträckning av PR. En relevant hemsida som i sin tur har relevanta inlänkar är bättre än en icke relevant hemsida med hög PR.

    Hur många länkar som krävs för att nå en viss placering går inte att avgöra på förhand. Det finns många faktorer som spelar in.

  3. #3
    Virres avatar
    Virre Virre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    33
    Precis som Fredrik skriver så är det väldigt många faktorer som är med och spelar.

    Det kan vara så att din enda PR5 länk mycket väl kan räcka för att peta ner hans sida. Det kan tyvärr vara tvärtom också att du skaffar dubbelt så många länkar som honom och med högre PR men trots det ligger han kvar före dig. Trust och relevanta länkar kan vara boven i en sådan situation.

    Mitt tips är dock att satsa på lite starkare länkar och inte allt för många. Börja inte stenhårt från dag ett med 100'000 länkar, det brukar bli bakslag då.

    Lycka till.

  4. #4
    Henkutts avatar
    Henkutt Henkutt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Virre
    Precis som Fredrik skriver så är det väldigt många faktorer som är med och spelar.

    Det kan vara så att din enda PR5 länk mycket väl kan räcka för att peta ner hans sida. Det kan tyvärr vara tvärtom också att du skaffar dubbelt så många länkar som honom och med högre PR men trots det ligger han kvar före dig. Trust och relevanta länkar kan vara boven i en sådan situation.

    Mitt tips är dock att satsa på lite starkare länkar och inte allt för många. Börja inte stenhårt från dag ett med 100'000 länkar, det brukar bli bakslag då.

    Lycka till.
    Det tråkiga med min branch är att det är svårt att hitta relevanta länkar. Det är inget som modebloggare skriver om. Jag vill bygg långsiktigt, och inte sitta och spamma kommentarsfält som min konkurrent verkar ha gjort en del.

    Det är så frustrerande. Våra tjänster är billigare och bättre. Men man kan ju inte ringa google och tala om det tyvärr.

    Jag börjar med ett fåtal länkar och Adwords helt enkelt. Överlever jag sommaren och min position inte förbättras, så får jag helt enkelt ge mig in i träsket.

  5. #5
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det behöver inte vara så eländigt. Ett tips är att titta på antal domäner och unika ipnr, hellre 50 länkar från 50 domäner med unika ipnr än 6500 länkar från 30 domäner.

    Att kommentera bloggar med "nofollow" ger inget förutom trafik.

    Det går att komma en bit på vägen med länkar från länkkataloger. Infoo är en katalog som kan ge lite tryck uppåt.

    Om du har en bra tjänst försök att bli gästbloggare.

  6. #6
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Precis som Fredrik skriver så har PR fått mindre betydelse. Jag är fortfarande inte övertygad om att Google kommit så långt när det gäller Svenska sidor och relevans. Däremot gäller såklart relevans avseende ankartexten. Det går relativt snabbt att komma med på infoo.se, även kvalitetskatalog.se. Har du lite budget går det att köpa till sig lite förtur. Många kataloger listas ju här på forumet, men ta en timme med start genom att googla "add ur" "lägg till din sida". Gör såklart ett försök att få med din sida i dmoz.org, vilket fn verkar svårt..men kommer den med så ger det resultat direkt.

  7. #7
    RobinSs avatar
    RobinS RobinS är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    25
    Att en länk från en relevant sida skulle värderas högre är rent bullshit. Däremot är orden i ankartexten av högsta vikt.

  8. #8
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Ungefär det jag sa men jag kanske uttryckte mig lite försiktigare :-) Däremot kan man anta att google strävar efter relevans och att det även kan komma att gälla sidor på svenska alltmer också.

  9. #9
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Henkutt: Det är nog rimligt att du ställer dig frågan vad du kan klara av på egen hand. Kan du fixa ett antal tusen länkar på ett år så är du en rätt skicklig länkbyggare, om du inte är en skicklig länkbyggare och vill komma ifatt en sajt som redan har 6500 nu (och kanske 8000 länkar om några månader) så bör du nog sätta fart. Att submitta till några kataloger som har 10 000 utgående länkar är inte raketbränsle direkt..

    Enklaste sättet är att du beställer 100st unika artiklar på runt 500 ord och ser till att submitta dessa enligt drip-fed principen dvs oregelbundet över tid till olika artikelsajter, bloggar eller vad du nu lyckas hitta för resurser. En skribent tar c:a 50 öre per ord så det blir 25 000:- netto i initial invstering. Sen listar du ut vilka de 25 bästa bookmarking sajterna är och sätter upp ett system där du bookmarkar artiklarna oregelbundet, max 6st länkar från varje konto och från ett antal olika IP-nummer.

    Behöver du extra kräm så skapar du 15st sajter på egna domäner som får länkar från artiklarna och bookmarkingen - ja, som ett länkhjul. Traditionella länkhjul är numera spårbara av G så du bör bygga dom spretigare och mer oregelbundna för att få kraft. Mixa web 2 med egna domäner är ett hett tips.

    Det är inte svårare än så faktiskt Lycka till!

    mvh Anders

  10. #10
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    zooloo, jag ska inte säga emot dig, inte alls. Det du säger är helt korrekt, bra svar!

    Däremot kan det ju vara så att sajten med 6500 länkar till stor del har dessa kataloglänkar.
    Även om kataloglänkarna absoult inte är raketbränsle så är det ett sätt att få väldigt många länkar, väldigt enkelt.

    Men som sagt, att bygga med kvalitet är ju det bästa, och då är zooloos tips mycket bra!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. För många kategorier
    Av RobinS i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 06:56
  2. hur många utlänkar kan jag ha?
    Av erison i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 21:17
  3. Många inlänkar från start?
    Av Patrik Berggren i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 12:21
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 18:35
  5. för många underforum...?
    Av Björn i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 23:38