Resultat 1 till 14 av 14

köpa sitt eget företagsnamn på Adwords?

  1. #1
    carlespuyols avatar
    carlespuyol carlespuyol är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Har anställt en byrå som sköter mitt företags Adwords, nu är det så att ett av de bättre sökorden på adwords är just de som söker på mitt företagsnamn på google.

    NU är det bara så att jag toppar de 4 första sökresultaten på just mitt företagsnamn, så då är min fråga behöver jag då verkligen köpa och betala adwords för dessa klick??

    Känns som om jag ändå skulle få de klicken och då gratis istället
    och känner att det här är ett sätt för SEM byråer att höja sina resultat på min bekostnad av vår egna förtjänade trafik?

  2. #2
    Virres avatar
    Virre Virre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    33
    Det är precis som du skriver att det är onödigt om det inte är så att det är många andra företag som annonserar just på ditt företagsnamn också. Men om det inte är på det sättet så är det bara pengar i sjön enligt mig.

  3. #3
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    ...men sen är det ofta så att det är en jätte låg CPC på just detta sökord så kan väl bli plus minus noll..

    Se bara till att du inte betalar extra för detta. Om du t ex betalar resultat baserat ska detta ord exkluderas.

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jag håller med Virre, om du dominerar sökresultaten ska du verkligen inte betala för Adwords om det inte är andra företag som gör det för att stjäla din trafik.
    Ungefär 10% använder sig av de sponsrade länkarna har jag för mig, skulle du vara ensam med en sponsrad länk skulle du alltså behöva betala för 10% av besökarna via företagsnamnet trots att de ändå hittar till dig.
    Bortkastade pengar.

  5. #5
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Testa! Testa ta bort annonseringen på brandord och kolla om beställningarna fortfarande kommer in. På vissa sökningar där ditt varumärke ingår kanske du inte kommer 1a. T.ex. "produkt1 varumärke". Då är det bra att täcka upp med sponsrat. Dessutom bör du inte glömma felstavningar, särskrivningar av varumärket.

    Att 10% klickar på sponsrat är fel. Ligger snarare runt 20-25% beroende på vilken statistik man kollar på.

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej David,

    Nu blev jag nyfiken, har du någon referens till siffrorna inom Sverige? Hade varit jättekul att läsa, jag har bara sett siffror från USA och där är det 10% som gäller för SEM clicks.

    Det är inte alls så att jag inte litar på dina siffror, hade bara varit kul att kunna se lite statistik på det då jag vet att det är stor skillnad på marknaden i Sverige och i USA. Men från 10.53% till 20-25% låter saftigt.

    Annars håller jag förstås med, om det finns kombinationer av företagsnamnet med produktnamn där man inte leder kan man ju köra PPC, bara tycker att det känns meninslöst att vara ensam om annons på ett ord där man själv ligger på de 4 första platserna.

    /Niklas

  7. #7
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Jag förstår inte hur ni kan generalisera så. Jag menar andelen som klickar på de sponsrade länkarna beror HELT OCH HÅLLET på vad man söker efter.

    Söker jag efter "Billiga däck" är de mycket mycket mycket större chans att jag klickar på en sponsrad länk än om jag söker på "När byta däck".

    Alltså är jag ute efter att köpa något är det större chans att jag klickar på en sponsrad än om jag är ute efter information.

    Jag skulle säga att närmare >40% klickar på Adwords när man ska shoppa och kanske <1% när man är ute efter information.

    Dessa siffror är tagna från egen statistik. Med ca 250 000 visningar per månad och ca 70 000 klick / månad.

  8. #8
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Altgard, jag tog exemplet i fråga och bedömde statistiken från det. Självfallet finns det ord som har mer eller mindre antal klick än standarden men om någon skriver in ett företagsnamn får man väl förmoda att det är i närheten av medelvärdet? Det är ju knappast några speciella omständigheter, det är bara ett företagsnamn exemplet hänvisar till. Och om snittet är 10% eller 20-25% så är det fortfarande folk som söker efter företagets hemsida och det är onödigt att betala för annonsen om det korrekta sökresultatet ändå ligger på första plats utan någon annan annonsör.
    1% hade fortfarande varit för mycket att betala för, det är ju bara din egen trafik du tar med PPC kampanjen för <Företagsnamn> i detta fallet.

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om jag har förstått det hela är företagsnamnet lika med ett attraktivt sökord.
    Det bör innebära att de som söker på ordet inte nödvändigtvis är ute efter själva företaget utan det som företagsnamnet står för.
    Om sedan de fyra översta placeringarna som carlespuyol nämner är mer beskrivande av företaget än produkten/tjänsten som ordet handlar om finns det all anledning att titta på sponsrade länkar.

    Jag jämför där lite med att ligga överst på den organiska listan på ett sökord och även ligga på överst på den sponsrade länkarna, inte överst till höger utan i topp.
    Båda positionerna drar in trafik till webbplatsen.
    Dessutom så är det skuggade fältet där de sponsrade länkarna ligger så pass svagt för en del att de kan tas för den organiska listan. Texten att det är en sponsrade länkar står också så pass långt till höger att den inte alltid noteras.
    Annonserna till höger däremot där framgår det mer distinkt att det rör sig om reklamlänkar.
    Och då kan det som altgard skriver gälla.

    Så omständigheten att sidan ligger överst på den organiska listan är inte ett skäl att avstå och se sponsrade länkar på företagsnamnet ger.
    Sedan kan man nog inte ange vid vilken procentsiffra i klick det är lönsamt att köpa sponsrade länkar utan att veta vad en konvertering ger.
    Om det skulle vara så att 50% av de 1% som klickar på den sponsrade länken konverterar mot 0,01% av de 50% som klickar på den organiska listan, kan det mycket väl vara en lönsam affär.
    Men det beror som sagt på vad en konvertering ger.
    En information vi inte har. Pratar vi kaffemuggar för 50 kronor styck eller systemlösningar hundra gånger det beloppet?

  10. #10
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Kul med diskussion kring detta, är väldigt tacksam för att du svarar också Urban. Jag har läst massor av dina inlägg på forumet under flera års tid så jag respekterar verkligen din åsikt.

    Men jag är nyfiken på detta då jag tycker att original inlägget snarare hänvisar till att företaget har en hel del sökningar för att det är ett starkt brand som därmed genererar en del sökningar snarare än att han har tagit ett företagsnamn som folk redan sökte på innan han fanns. Och då tycker jag att det är en väldigt stor skillnad. Men det är kanske det som gör att vi ser sakerna ur olika perspektiv, att vi helt enkelt inte har all fakta.

    Jag hoppas att du inte har någonting emot ett par frågor, jag håller själv på med några kampanjer för klienter så jag är väldigt nyfiken på hur andra i branschen med mer erfarenhet gör.

    1. Om du kör en Adwords kampanj själv, kommer du då att använda dig av ordet UrbaLill i en kampanj?
    2. Tror du att en kampanj för ordet UrbaLill skulle öka antalet potentiella kunder jämfört med att lägga den budgeten på, låt oss säga ett ord som Sökmotoroptimering?
    3. Hur ska man någonsin kunna bevisa för sin klient att en Adwords besökare från en träff på sitt företagsnamn genererar en besökare som inte hade kommit till sidan annars?

    Reserverar mig för att jag har missuppfattat initial inlägget och att hans företagsnamn är något som Fotboll AB och säljer fotbollar med en dålig description och en dålig titel i den organiska träffen, det förändrar ju saker och ting.

    /Niklas

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag tolkar initialinlägget som att det gäller ett firmanamn i stil med Fotbollar AB och de säljer fotbollar.
    Med andra ord Jaixx vi tolkar det på helt olika sätt och svarar efter den tolkning vi har.
    För att göra det enkelt så kan vi ta det mer principiellt och tänka oss att företaget heter Vadsomhelst AB och de säljer billiga fotbollar. Och då enligt nedan:

    1. Jag skulle nog använda mitt företagsnamn, initialt i alla fall. Det skulle vara för att ta rätt på hur många som exakt sökte på det under en period. Stämma av det med hur många av dessa som besöker de sidorna jag själv har kontroll över. Fundera lite på var den trafik som inte kommer in till mina sidor hamnar någonstans.
    Finns förvisso en felkälla här då det inte är alltid så att de som söker på något verkligen klickar efter en sökning utan de kan göra om sökningen direkt efter.

    2. Nej det skulle det skulle knappast öka antalet potentiella kunder att annonsera på företagsnamnet. Knappast med ett företagsnamn som saknar direkt koppling till tjänsten. Kan dock finnas tillfällen då det kan ge relevant trafik men då tänker jag mer på kända företagsnamn. Söker man på IKEA tror jag nog att den annonsen där till höger kan locka till klick. Den är mer säljande än texten på deras huvudwebbplats.

    3. Genom att lägga upp en kampanj på företagsnamnet och se om det ger trafik. Stämma av under en period hur många som klickar på den sponsrade länken jämföra det med vilken trafik man får in när man inte annonserar. Jmfr med punkt 1 där vi tar rätt på hur många som söker på företagsnamnet.

    Tillägg: IKEA-annonsen växlar position till att ligga ovanför det organiska också. Men den ser ut så här om den inte syns när ni söker.
    IKEA - Låt dig inspireras
    IKEA.com På IKEA.se hittar du inspiration & ett varierande utbud som passar dig
    Senast redigerat av Urban G den 2010-03-31 klockan 17:00.

  12. #12
    Andreass avatar
    Andreas Andreas är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    10
    Två av de viktigaste anledningarna att köpa sitt företagsnamn är möjligheten att testa olika landningssidor samt olika annonsbudskap. (Ytterligare en anledning är att ta reda på hur många som söker på ert företagsnamn.)


    /Andreas
    Senast redigerat av Andreas den 2010-03-31 klockan 20:49.

  13. #13
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Okej, tack så mycket för svaret Urban. Så det handlar mer om statistik än att generera mer försäljning när man kör kampanjen på sitt företagsnamn alltså? I ett fall där företagsnamnet är unikt, inte kopplat till något annat sökord. Jag har inte tänkt på det ur den synpunkten får jag medge...har alltid försökt hitta de bästa orden ur en försäljningssynpunkt till min kunder, alltså mer produkt/tjänst baserade annonser. Har alltid tyckt att en kampanj för sitt eget företagsnamn (utan konkurrens) känns som att sätta upp en extra ringklocka på dörren med den skillnaden att det kostar dig 20 spänn varje gång någon ringer på den istället för på den vanliga.... De ska till dig oavsett. Får nog ta och testa detta någon gång för att se om man kan få ut någon information av en sådan kampanj.

    Tackar

  14. #14
    carlespuyols avatar
    carlespuyol carlespuyol är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    tack för riktigt bra och informativa svar, förstår nu att det finns helt andra tankebanor kring detta än vad jag kunnat tänka mig tidigare, att testa konvertering och olika landingssidor är nog något jag kan göra direkt.

    För att precisera lite mer så handlar det här just om ett varumärke utan ett "sökord" i själva namnet. Då inte Fotboll AB utan tex Juventus AB och jag betalar inte per klick utan betalar byrån fast kostnad/resultat

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. företagsnamn som nyckelord?
    Av Saucepan i forum Sökordsanalys
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 01:21
  2. Nu kan du påverka ditt eget sökresultat i Google!
    Av StefanBergfeldt i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 09:12
  3. Får man köpa andras företagsnamn i Adwords?
    Av canegy i forum Google AdWords
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 15:33
  4. Köper länkar inom ekonomi,juridik,starta eget,företagande
    Av Daniel_K i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 19:36
  5. sökordsdomän eller tråkigt företagsnamn?
    Av Per Renemark i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 18:52