Resultat 1 till 2 av 2

Flera URL adresser till samma webbplats!

  1. #1
    einarhalldins avatar
    einarhalldin einarhalldin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    3
    Hej!

    Låt oss säga att vi arbetar med en webbplats som har tre olika huvudkategorier, som därefter vill optimeras för tre olika nyckelord.

    Idagsläget är det:

    Menyknapp 1: www.minhemsida.se/ (optimerad för viktigaste sökordet)
    Menyknapp 2: www.minhemsida.se/produkt-kategori.php (optimerad för den produkts sökord.)
    Menyknapp 3: www.minhemsida.se/produkt-kategori2.php (optimerad för den produkts sökord.)

    Min tanke är att:

    Menyknapp 1: www.minhemsida.se/
    Menyknapp 2: www.mittsökord.se/
    Menyknapp 3: www.mittandrasökord.se/

    Var och en är optimerad för sitt eget sökord. Största delen av hemsidan, kontakta, info, och annat kommer ligga kvar på huvud domänet, men jag tänkte att egna urler till vissa produktkategorier kanske kan vara till någon fördel för att optimera ytterligare?

    Jag har hittat en hemsida som fungerar som jag tänker:

    http://www.htmledit.net/

    Växla mellan alla menyknappar så byter man URL för varje sida. (Tryck inte på "Gratis Blogg" då byter hemsidan design och ger inte ett bra exempel över vad jag tänkte)

    Är detta bra eller dåligt ur SEO synpunkt?

    Om jag istället vill flytta hela webbplatsen från www.minhemsida.se till www.mittsökord.se, är det värt besväret om man redan har bra placering? Vad händer med alla inlänkar?

    Anledningen är att www.minhemsida.se är det gamla verksamhetsnamnet som skall fasas ut och ersättas med ett bättre verksamhetsnamn och helst annan URL, och den URLen kan ju med fördel istället vara det viktigaste sökordet. Hur gör man bäst då?

    Tack på förhand!

    Många vänliga hälsningar,

    Einar Halldin

  2. #2
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    Google ser det som två helt olika webbplatser och du tappar rätt mycket kraft och jag som människa tycker det bara blir extremt rörigt. Med andra ord skulle jag avråda dig av att använda två olika domäner.

    Det är lite som att aftonbladet skulle haft:
    http://sportbladet.se/vintersport/sk...icle6943161.ab
    Istället för:
    http://aftonbladet.se/sportbladet/vi...icle6943161.ab


    Om du nu skall byta domän peka i så fall om den gamla med hjälp av 301 redirect.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Namnge adresser/flera varianter
    Av Franc i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 15:18
  2. Flera domäner till samma webbhotell
    Av Erik Bergman i forum Domänen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 15:03
  3. flera länkar till samma sida?
    Av webb100 i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 22:26
  4. Svar: 37
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 07:53
  5. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 10:24