Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 34

Meta Description och Keywords

  1. #1
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    Hej!

    Lite frågor om Meta Keywords och Description!

    Det ser ju klart finare ut om man har en text under description än om man har massa ensamma ord som hänger. Men vad är effektivast med tanke på seo?

    En sak till nu när jag är i farten.. spelar det någon roll om det finns nyckelord under Meta keywords som egentligen inte är så relevanta för själva sidan? Funerar på t ex om man säljer en boll och i keywordsen så hittar man också fotbollsmål, fotbollshandske.. Om man måste ha mindre relevant ord under Keywords, spelar det någon roll om de kommer först eller sist?

    Hur många keywords bör man ha och hur många är för mycket? Kan man ha för mycket =)

    Tacksam för svar =)

    Valentina

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Varken keywords eller description påverkar din placering i Google nämnvärt. Det finns (kanske) andra sökmotorer som tar hänsyn till dessa, men jag skulle inte lägga ner för mycket jobb på det.

    Description är däremot texten som syns under rubriken i SERPen. En välformulerad description kan göra under för din CTR.

    Eftersom du är ny kommer förklaringar:
    SERP = Search Engine Result Page
    CTR = Clich Through Rate

  3. #3
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    Hej igen Stefan =)

    ja precis, det har jag också hängt med på. Men vad jag har läst tar Yahoo, Bing och Ask hänsyn till detta..

    Alltså, är det sak samma vad som står under keywords!

    Brukar butiker ha en text för varje produkt eller räcker det med en standard text för alla produkter under kategorin? har nämligen sett lite olika undrar vad som är bäst. Jag ser helst att varje produkt får sin egen desciption text.

    Tack för hjälpen!

    Valentina

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Ska du ändå lägga ner jobb på dina keywords så bör du leta på 3-6 stycken som är mer eller mindre unika för varje sida.

    Description bör du ju absolut ha en unik för varje produkt. Det enklaste är ju att ta ett utkast av produktbeskrivningen, men om du skriver mer säljande texter så kan du öka CTR och antagligen försäljningen.

  5. #5
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    Strålande!

    Då gör jag så!

    Tack igen, du har förtjänat dig en daimglass =)

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Var kan jag inkassera den?

  7. #7
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    hehe I Tyskland =)

    Fast här finns ju ingen Daim, per post funkar ju inte heller.. flyga kan jag ju inte tack vare vulkanen.. Här kommer den!

    http://farm1.static.flickr.com/155/4...e3d795.jpg?v=0

    hmm snygg länk.. nu kan vi ju gå in på seo igen.. håller nämligen på att se över bildnamnen på våra filer =) Men det kan vi ta imorgon =)

  8. #8
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012

  9. #9
    Christinas avatar
    Christina Christina är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Håller verkligen med om vikten av HUR man skriver sin description. Det kan ju många gånger vara direkt avgörande för om den som söker väljer att klicka eller inte klicka. Det är supernyttigt att då och då själv söka på sitt sökuttryck och försöka titta med "nya ögon" på beskrivningen. Inbjuder den verkligen till att klicka på? Hur kan den skrivas ännu mer säljande? En bra idé är att ta hjälp av någon som är riktigt duktig på formuleringar (det har sina fördelar att vara gift med en journalist:-).

    Sen ska ju förstås innehållet på sidan leva upp till den säljande beskrivningen....!! :-)

  10. #10
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    sant! Du har rätt! jag ska dessutom fa till det pa olika sprak och för över 4000 produkter för varje land.. inte sa lockande om jag ska vara ärlig =)

  11. #11
    Christinas avatar
    Christina Christina är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Jag är inte avundsjuk:-)

  12. #12
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Vale
    sant! Du har rätt! jag ska dessutom fa till det pa olika sprak och för över 4000 produkter för varje land.. inte sa lockande om jag ska vara ärlig =)
    Fokusera på dina viktigaste produkter i första hand. Gör gärna tester på en eller ett par produkter för att hitta optimala texter som får de som söker att vilja klicka på din länk. Glöm inte att ha sökord i descriptiontexten.

  13. #13
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Hej Valentina! En av mina kunder har en topp-placering på en sökfras som är rätt konkurrensutsatt. Nyckelordet finns endast delvis i sidtitel, men ej i rubrik eller URL, utan endast i Description - så jag vill nog påstå att det påverkar ranking.

    Jag har naturligtvis byggt på med externa länkar av hög kvalitet under några månader. Kundens startposition var utanför de 100 första positionerna på Google. Innehållet är helt oförändrat sedan start.

    mvh Anders

  14. #14
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Håller med zúlú, meta desc är ju tänkt som en sammanfattning av sidan och den visas direkt i sökresultaten så den får ju onekligen uppmärksamhet av Google. Vore jag Google skulle jag väga in den ganska högt, förutsatt att det som nämns i meta desc faktiskt även nämns på sidan.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  15. #15
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Tillägg: Vid dagens mätning hoppade kunden upp 3 steg till nummer 1

    mvh Anders

  16. #16
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    hmmm alltså. meta desc ska det arbetas med i veckan =)

    Är det inte konstigt att man samtidigt ofta får höra att google inte alls läser av det som står efter meta utan det mellan head och /head? Jag menar.. isåfall är det ju bara titel och länk resten är ju bara meta text..

    Ha en bra vecka =)

    Valentina

  17. #17
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Vale
    hmmm alltså. meta desc ska det arbetas med i veckan =)

    Är det inte konstigt att man samtidigt ofta får höra att google inte alls läser av det som står efter meta utan det mellan head och /head? Jag menar.. isåfall är det ju bara titel och länk resten är ju bara meta text..

    Ha en bra vecka =)

    Valentina
    Jo, men det är väl ingen som säger så!? Tvärtom det som står efter head är det viktigaste (förutom title) på hela sidan. Du skriver "det som står efter meta utan det som står mellan head och head", metataggarna sätts ju i headern, så vad menar du?

    Keywords skrotades eftersom det inte tillför någonting, Google analyserar ju innehållet på en sida och försöker förstå vad den handlar om. Och då är keyword inte till någon hjälp (det är ett alldeles för trubbigt verktyg). Descriptiontexten fyller av samma anledning inte någon funktion för rankingen däremot kan det vara viktigt för att få trafik till sidan.

  18. #18
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    oj det kanske är tidigt för mig =)

    Det som jag menar och har gjort mig förvirrad är att jag ofta hört att meta taggarna inte är så viktiga för google (men självklart är desc viktig för att får trafik som du skriver) samtidigt som jag hör precis lika ofta att det som är viktigt är det som står mellan head och /head. Eftersom det i stort sett bara är meta taggar som hittas där blir jag ju förvirrad..

    Alltså varför får man höra att meta taggarna inte är viktiga men att det som står mellan head och head är viktigt när det är nästan samma sak? Det säger ju emot varandra eller?

    Är det fortfarande för tidigt för mig =)

    Valentina

  19. #19
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    De som säger att det enda som är viktigt är det som står mellan head har fel! As simple as that. Du behöver inte fundera närmare på det faktiskt.
    Title som ligger i head och är viktigt, men det är också det enda som är verkligt viktigt för ranking.

  20. #20
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Fast om det är som vissa hävdar, att CTR är viktigt för ranking, så borde ju Description ha en indirekt inverkan på rankingen också

  21. #21
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    mm jag misstänker att man missförstår varandra eftersom det som står mellan head är viktigt för trafik (stark indirekt påverkan på grund av CTR) och för att det är infot som dyker upp på google. Alltså läser google av det MEN det mesta där har inget direkt inflytande på rankingen... se som man lär sig =)

    (hoppas jag fick till det rätt nu =)

    Tack!

    Valentina

  22. #22
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Nja, du har säkert hört/läst information som inte helt stämmer överens med verkligheten, vilket är mycket vanligt i SEO-sammanhang.
    Det finns fortfarande företag som på fullt allvar säger till sina kunder att det är viktigt med keywordstaggar.

    Jag är ytterst tveksam till att CTR skulle ha någon vesäntlig inverkan på rankingen. Jag har inte sett några tecken på det (jag jobbar bla på den amerikanska marknaden där trafiken är mycket stor i vissa ordrymder).

  23. #23
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag har sett tecken som tyder på att CTR skulle ha en positiv inverkan på rankingen, men det är ju som sagt bara tecken. Det är svårt att göra isolerade tester på det.

  24. #24
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    OK, jag hänger med!

    Jag slänger in en kort fråga som har att göra med ämnet som jag tror är lätt som en plätt för er =)

    När man ska skriva keywords låt oss säga för en beachvolleyboll, hur funkar det med plural, sammansatta ord och märke?

    Ska man skriva i plural också? T ex

    beachvolleyboll, beachvolley bollar

    Ska man ta med felaktiga särskrivningar? T ex:
    beachvolley nät, beachvolleynät

    Om man har ett märke, ska man skriva t ex:

    "adidas beachvolleyboll" eller "adidas, beachvolleyboll"

    Om man ska ta med plural och särskrivningar, ska man lägga till märket på produkten i början eller räcker det om man nämner det ensamt en gång?

    Jag har hört att det inte spelar någon roll med plural och att det räcker att märket dyker upp en gång och att felaktiga särskrivningar behöver man heller inte bry sig om. Tänkte bara bocka av med experterna här inne =)

    Tack tack tack!

    Valentina

  25. #25
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Jag ser stora skillnader i plural eller singular vad gäller ranking på de siter jag har statistik över.

    CTR, är nog en viktig del, men det är inte hela sanningen. Hög CTR och Hög "bounce back" har nog den motsatta effekten. Det gäller att ha hög CTR och fånga upp besökaren så den stannar på sidan och gärna klickar sig vidare.

    Vad gäller meta-keyword eller inte så anser jag, precis som zooloo, att det gör skillnaden. Dvs, meta-keyword MÅSTE överensstämma med sidans innehåll, meta-keyword behöver inte finnas med i sidans text utan synonymer fungerar också. Viktigt att påpeka är att "keywordstuffing", så väl i sidans text eller i meta-keyword får motsatt verkan.

    Brukar själv sätta in mellan 3 - 6 st meta-keywords, singular och plural. Gör det ingen skillnad, so what! En dag så kanske det tas med i än större omfattning, eller som en kombination, och då har man dem redan där och slipper uppdatera alla sidor man har .... om man nu "skitit" i att sätta dem från början.

    Kör man PPC (Google AdWords) MÅSTE man ha med en bra meta-keyword och meta-description, sökorden man budar på måste finnas med i meta-keyword, meta-description och sidans textinnehåll, för lägsta möjliga klickpris.

    /Patrik

  26. #26
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    ah ok! Alltså plural skadar inte =)

    Om vissa ord innehåller en accent, är det bra att ha med de med och utan?

    Shit, om man ska ha med ord med märke och utan, med plural och singular, sammansatta och särskrivningar, med och utan accent kommer ju jag få en massa variabler och tusen nyckelord =(

    Detta låter jobbigt =)

    Oj! Att det spelade en ekonomisk roll för adwords visste jag inte... hmmm..

    tack!

    Valentina

  27. #27
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Har man en webbshop som ska optimeras bör man först och främst optimera för de sökord som verkligen VET KONVERTERAR!

    Annars jobbar man i blindo och väldigt få webbshopsägare vet exakt vilka sökord som är deras "guldord" om man säger så

    Ja, det kan ha en ekonomisk påverkan. Google AdWords är ett kapitel för sig där Quality Score, CTR etc spelar in på vad man får betala ... därav är det mycket viktigt att ha en bra tracking så man ser EXAKT vilka sökord som konverterar och ger bra ROI (vinst).

    /Patrik

  28. #28
    ibseos avatar
    ibseo ibseo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    3
    Oavsett vad som är på modet just nu inom SEO kretsar så kvarstår fakta:

    description påverkar din serp hos google (framförallt om det finns liten konkurrens) alla som bygger niche siter vet att en innehållsrik description med rätt keywords i texten förstärker serp - de gynnar dessutom ctr (positiv detalj.. oavsett om det påverkar ranking eller ej), har du ingen description plockar google ganska slumpmässigt något ur ditt content - varför inte vara med och påverka?

    keywords har liten/ingen effekt hos de stora sökmotorerna men snappas upp av de flesta mindre sökmotorerna samt andra indexeringstjänster - varför detta är viktigt? - inte pga direkt trafik utan för att de länkar som skapas genom deras indexeringar blir mer relevanta & ger helheten styrka.

    sunt förnuft

  29. #29
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    yep du har rätt, det låter verkligen som sunt förnuft =) Tack!

    jag håller på nu att kolla hur man ska göra på varje produkt sida.. Varje produktsida har egna keywords och nu funderar vi på vad som är bäst att ha under description.. Att skriva ett anpassat description för varje produkt kommer att ta väldigt lång tid.

    Tycker du att det är en bra idé att använda produktbeskrivningen som description? Det som tar emot lite där är ju att produktbeskrivningen är så lång..

  30. #30
    MikaelTs avatar
    MikaelT MikaelT är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    4
    Om det är väldigt många produkter kan det vara en bra idé att kopiera första delen av produktbeskrivningen till meta description på alla produkter.

    Jobba därefter med de mest populära produkterna.
    Om de får mycket trafik går det ganska fort att mäta vilken typ av description som är mest anpassad för målgruppen produkterna är till för.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. meta keywords och description
    Av bjourne i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 16:32
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 10:34
  3. Duplicate meta description
    Av backen i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 14:35
  4. Meta keywords + description, längd och antal?
    Av tellement i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 23:14
  5. Title, keywords och description
    Av berraåsnobben i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 12:18