Resultat 1 till 19 av 19

Åkt ner från 1:a position till 5:e position MEN de som åkt om har ej sökord i url:n??

  1. #1
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Åkt ner från 1:a position till 5:e position MEN de som åkt om har ej sökord i url:n??
    Har legat väldigt stabilt på 1:a position länge åt denna kund men nu händer det något. Har google ändrat sina algoritmer? För de som åkt om mig i SERP:en har ej sökbegrepp inuti sin url?

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    URL är bara en faktor. De andra sajterna kanske har fler och bättre länkar eller en starkare sajt.

  3. #3
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Nix, de har åtminstone en svagare site då sitens huvudpagerank är 4 mot den som jag sköter har en stark pagerank 5:a. Dock är det deras root (www.deraswebb.se) som ligger före oss där vi har en under sida (www.våranwebb.se/undersidanMEDsökbegreppiurlen.aspx) i våran webb som numera ligger på 5:e position i SERP:en. DOCK har våran undersida pagerank 5 medans deras huvudroot ligger på 4
    Måste vara något annat ..... analysen fortsätter. Hör av mig om jag knäcker varför de just nu ligger före

  4. #4
    csthlms avatar
    csthlm csthlm är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41
    Fokusera inte för mycket på Pagerank. Titta även på antal indexerade sidor, interna och externa länkar som är väldigt viktigt.

  5. #5
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Hej csthlm
    Tack för feedback! hmm ... men deras site har enbart 61 sidor indexerade i Goolge medans våran site har över 500.
    Så har vi det där med inlänkar. Vad är i dagsläget det bästa sättet att kontrollera deras externa inlänkar?

  6. #6
    csthlms avatar
    csthlm csthlm är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41
    http://www.opensiteexplorer.org/ rekommenderar jag starkt.

  7. #7
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    perfekt, Tack!

  8. #8
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141


    Har lagt in en bild över rapporten i detta lnlägg men vet ej om det syns ut emot er?? se bifogad bild

    http://yfrog.com/afseoquestionnr201g

    Ok, det här verktyget ser ut och ge bra info tillbaks. men här ser det ut som om våran site har aldeles för mycket länkar in .... och vi har inte tankat på externa länkar in på ett bra tag nu ???
    Senast redigerat av johjoh68 den 2010-05-17 klockan 22:26.

  9. #9
    csthlms avatar
    csthlm csthlm är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41
    Läs detaljerna, ibland räknar de både externa och interna länkar. De kan även räkna länkar från alla undersidor från de domäner som man har länkar ifrån.

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu är det väl bara inte en enda sida som gått förbi dig utan fyra stycken.
    Då skulle jag titta på om något hänt med den sidan som din kund har.
    Har kunden gjort några förändringar där?
    Inte helt ovanligt att de kan ha gått in och hjälpt till att sänka webbplatsen genom att ladda en gammal version av sidan från sin hårddisk före on page arbetet gjordes.

    Sedan är också en fråga om hur länkarna är fördelade, både de interna och de externa. Rapporten du länkar till gäller det hela webbplatsen eller gäller det den specifika undersidan som gäller för nyckelordet?

    Och som csthlm nämner varifrån kommer länkarna, hur många unika sidor pratar vi om?

    Med det här inlägget så kommer jag till mina sidor i signaturen i princip ha 1058 inlänkar, fast det är bara en enda unik sida som länkarna finns på.

  11. #11
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Detta var ett spännande verktyg, skall kika mera på ovannämnda sajt, opensiteexplorer.org.
    Den kommer bli ett nytt verktyg i min lilla verktygslåda

    Tack
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  12. #12
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Gammal tråd, kanske, men det finns saker man inte kan koda.

    Först gäller det hastigheten. Hur snabb är din kunds sida? (Det kan man koda, visst.)
    Sen gäller det sökresultatet...
    Jag har en kund som hela tiden kollade sökresultatet. Dom sökte på nån produkt, tror jag. Det är ett tag sedan.
    Varje gång dom sökte så kom konkurrenten upp på plats två. Dom klickade på konkurrentens sida och tittade hur den såg ut...
    Det var VD och marknadsansvarig och kanske någon eller några till.
    Så en dag sa dom till mig, "nej, nu ligger vår konkurrent FÖRE oss i söklistan!! Varför???"
    VD blev helt tokig och trodde dom hade köpt in sig eller ful-kodat sin egen sajt för att sänka min kund.

    Jag fick ta mig tid att analysera detta scenario.
    Det slutade med att jag hittade inget fel någon stans och den troliga orsaken var att kunden själ, med alla dessa klick på konkurrentens webbplats,
    gav signalen till Google att konkurrenten var en bra webbplats och att där fanns bra information.

    Jag skrev att det är ni som hjälper konkurrenten med alla klick och att lösningen på detta problemet är att sluta klicka på deras hemsida,
    Skriv in URL i adressfältet i stället...

    Detta scenario känns som om det kanske är åt samma håll.
    Kanske både kunden och TS har klickat som fan på dom andra länkarna i sökresultatet och av den anledningen sänkt sin egen sida... ??
    Jag vet inte. Men det är så Google fungerar.

  13. #13
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Citat Ursprungligen postat av csthlm Visa inlägg
    http://www.opensiteexplorer.org/ rekommenderar jag starkt.
    Shit vilket grymt verktyg. Kommer jag verkligen använda framöver!
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  14. #14
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av plana Visa inlägg
    Först gäller det hastigheten. Hur snabb är din kunds sida? (Det kan man koda, visst.)
    Hastigheten är något Google tar hänsyn till. Men jag vill minnas att det bara utgör, typ, 1% av hela kakan. Så jag tvekar enormt på att det lilla är anledningen till att en konkurrent glidit förbi i sökresultatet.

    Citat Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
    Shit vilket grymt verktyg. Kommer jag verkligen använda framöver!
    Betalar man inte för det, så är det tämligen oanvändbart...

  15. #15
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Hastigheten är något Google tar hänsyn till. Men jag vill minnas att det bara utgör, typ, 1% av hela kakan. Så jag tvekar enormt på att det lilla är anledningen till att en konkurrent glidit förbi i sökresultatet.
    Här har vi en diskussion om laddningstiden med några länkar till Google som berättar mer om det.

  16. #16
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Här har vi en diskussion om laddningstiden med några länkar till Google som berättar mer om det.
    Tror inte det stämmer.
    Hastighet är ALLT för Google. Dom lägger ner miljarder dollar på hastighet och hastighet är en del av deras affärsidé.
    Sen att han Cutts inte berättar om det är en annan sak...

    Men underskatta inte betydelsen av hastighet. Eller rättare sagt, om du gör det får det stå för dig!! :-)

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av plana Visa inlägg
    Tror inte det stämmer.
    Vilket tror du inte stämmer?
    Till den diskussionen jag hänvisar till säger Google att laddningstiden har en betydelse som en, av många, faktorer.

    Dessutom om avvisningsfrekvens (bounce rate) är en faktor, vilket den logiskt sätt borde vara. Då får laddningshastigheten ytterligare en vikt för resultatet.
    Sedan naturligtvis har det en stor betydelse för en besökares upplevelse av webbplatsen.
    Senast redigerat av Urban G den 2010-12-17 klockan 14:35. Anledning: språkkorr.

  18. #18
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Hastigheten på en webbplats, svarstiderna, är viktigare än dina länkar medger eller ger intryck av.

    Citat Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
    Även om det inte har någon betydelse för Google så kan det ju få rätt stor betydelse för besökarna. Inte minst om man har en webbshop. Ett stort irritationsmoment tycker i alla fall jag är om det är överdrivna laddningstider på en sida, framförallt webbshoppar.
    Det HAR betydelse för Google. Folk som inte bryr sig faller i serp av bara den anledningen...
    Hmm... känns som om denna diskussionen är fem år gammal.
    Har inte folk börjat bry sig mer om hastighet kanske det är dags att göra det.

    Eller vänta ett tag till!! :-)
    Vad vet jag!! :-)

  19. #19
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av plana Visa inlägg
    Det HAR betydelse för Google.
    Och det där framgår av mina länkarna ja. Så inget märkvärdigt med det. Hur stor vikt det har kan man alltid diskutera. Men om du har gjort studier själv eller kan hänvisa till någon som gjort det så vore det bra. Annars blir det som så mycket annat inom SEO en teori eller en åsikt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 2 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 2 gäster)

Liknande ämnen

  1. Position på länkar
    Av Marcus Nilsson i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 17:32
  2. google position tool
    Av ventio i forum SEO-verktyg
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 11:59
  3. Ny position?
    Av Mango8 i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 10:20
  4. Hämta position på google
    Av terLag i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 00:24
  5. Hur viktig är position i SERP:en?
    Av Patrik Berggren i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 13:51