Resultat 1 till 17 av 17

Har tappat mycket placeringar

  1. #1
    tubens avatar
    tuben tuben är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    122
    Hej!

    Vi har ett projekt som länge legat i topp 30 i Google på en sökfras, för ca en 2 veckor sedan så försvann vi helt från denna placering och ligger inte topp 100 nu. Vi kan inte se varför detta har hänt, våra konkurrenter ligger i stort sett oförändrad på sökfrasen.

    Just nu ligger andra presentationssidor för detta webbplats såsom facebook sidan, twitter högre placerad än själv huvudsidan.

    Vad tror ni kan hänt?

    Vi sliter håret över detta.

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Vi kan väl säga som så här, något har hänt i samband med att ni försvann. Google slumpar ju inte särskilt mycket, utan deras ranking består av logik. Gå tillbaks i tid och studera trafiken, fastställ ett datum för när ni försvann och börja fundera på vad som hände i samband med det. Antingen vad ni kan ha gjort (något som kan leda till bestraffning?), vad någon kan ha gjort mot er (något som kan leda till bestraffning?), eller om Google gjort någon markant förändring (knappast troligt).
    Det går inte riktigt att svara på ditt specifika case utan mer information, men om det är som du säger att ni försvann "plötsligt" så måste du ju kunna gå tillbaks i tiden och se vad som hände.

  3. #3
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Google har ju gjort ganska omfattande förändringar i sina algoritmer på sista tiden, siter som Ebay och Pricerunner har förlorat STORA mängder longtailtrafik.

    De verkar ha ändrat hanteringen av siter som främst listar "en massa saker", till fördel för siter som faktiskt har mycket unikt content (som skriver mycket om "sakerna" de listar).

  4. #4
    tubens avatar
    tuben tuben är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    122
    notis: idag (2010-05-26) är sidan i fråga tillbaka på den plats den hade tidigare dvs top 30 i google.se Från att inte funnits med bland de top 100 i ca 2 veckor... Intressant... Kan inte se anledningen till detta.
    Sökmotoroptimering

  5. #5
    tubens avatar
    tuben tuben är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    122
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Google har ju gjort ganska omfattande förändringar i sina algoritmer på sista tiden, siter som Ebay och Pricerunner har förlorat STORA mängder longtailtrafik.

    De verkar ha ändrat hanteringen av siter som främst listar "en massa saker", till fördel för siter som faktiskt har mycket unikt content (som skriver mycket om "sakerna" de listar).
    Jo dessa förändringar har vi absolut sett. Google har varit rätt hård mot sidor som ej levererar unikt innehåll på sista tiden.

  6. #6
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av tuben
    notis: idag (2010-05-26) är sidan i fråga tillbaka på den plats den hade tidigare dvs top 30 i google.se Från att inte funnits med bland de top 100 i ca 2 veckor... Intressant... Kan inte se anledningen till detta.
    Samma sak har hänt flera av mina sidor det senaste året så det verkar vara helt "normalt". Det är dock fortfarande svårt att inte oroa sig lite då en site försvinner till synes utan anledning...
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  7. #7
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Blight
    Samma sak har hänt flera av mina sidor det senaste året så det verkar vara helt "normalt". Det är dock fortfarande svårt att inte oroa sig lite då en site försvinner till synes utan anledning...
    Det låter hyfsat sjukt får jag säga. Får väl vara tacksam att det inte har hänt mig, för det hade jag aldrig kunnat rapportera till vissa av mina kunder. Att en sida kan försvinna någon timme eller upp till och med en dag kan jag väl acceptera om Google håller på och skruvar men inte flera veckor utan anledning.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Precis som Blight säger så kan det där inträffa. Följer man ett större antal webbplatser/nyckelord så råkar man ut för det förr eller senare.
    Jag brukar ligga och bevaka ett antal extra oväsentliga nyckelord för varje webbplats bara för att se hur rörelserna ser ut totalt sätt.
    Och då ser man ibland att det kan röra på sig riktigt ordentligt.

    Då är det heller inga problem att förklara för kunder eftersom man kan visa att det kan röra sig en hel del i serpen.

  9. #9
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Okej, intressant.

    Någon som funderat på vad det där kan bero på? För slump känns väl inte riktigt som något som ingår i Googles algoritm? Och det verkar ju konstigt om dom rör till i sin algoritm lite då och då "på skoj"

    Det var därför jag sa att jag hade haft problem att rapportera det för kunder. Min approach till alla kunder är ju att Google bedömer hemsidor enligt ett visst mönster. Det är något som förändras löpande, men fortfarande är det min kunskap som ska avgöra deras slutliga ranking.

    Får nog börja forska lite i detta på en test sajt.

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tja slump eller inte slump. Jag skulle inte bli förvånad om det finns en slumpmässig faktor i Googles algoritmer. Byggde de allt på ett exakt mönster blir det lättare att lista ut hur man skall göra för att placera sig bra med alla ord och alla webbplatser.
    Visst mycket kan man med erfarenhet räkna ut hur det bör göras, hur lång tid det kommer att ta samt vilka placeringar som bör vara möjliga.

    Men ibland kommer man att upptäcka att det som fungerat alla gånger tidigare inte gör det.
    Det kan vara ett litet struntord med låg konkurrens som vägrar röra sig uppåt fast man fått upp ord som är betydligt svårare med mycket hård konkurrens för samma webbplats.
    Så en viss slump eller inte, vill jag nog låta vara osagt.

  11. #11
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Okej, får tacka för din input Urban, det är alltid intressant att läsa och lära sig hur andra mer erfarna optimerare funderar och tacklar problem som detta.

    Jag kanske har för höga tankar om Google men jag stjäler Einsteins gamla "Gud spelar inte tärning om Universum" talessätt
    Jag hoppas att det är logik (om än j--ligt komplex och skiftande logik ibland) som styr och ställer och att det helt enkelt är små justeringar hos Google som kan ha stora effekter för ett fåtal sidor / sökfraser. Men då snarare att man hamnar i ett av deras filter tillfälligt än att man verkligen tappar sin rank.

    Jag vill verkligen inte tro att en bra optimerad undersida helt plötsligt tappar sin rank för att googles random faktor ville det. Men vad jag vill och hur verkligheten ser ut skiljer sig på många andra sätt (jag vaknar inte upp vid sidan om Megan Fox t.ex!) så jag har säkert fel.

  12. #12
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag ställer mig ytterst tveksam till att någon slumpfaktor skulle spela in. Däremot är det många faktorer som spelar olika stor roll. Något har helt klart hänt, har du länkat till något olämpligt kanske?

  13. #13
    tubens avatar
    tuben tuben är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    122
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
    Jag ställer mig ytterst tveksam till att någon slumpfaktor skulle spela in. Däremot är det många faktorer som spelar olika stor roll. Något har helt klart hänt, har du länkat till något olämpligt kanske?
    Slump eller ej, sidan kom tillbaka, och ligger idag högre och stadigare än då detta inträffade. Varför jag skrev och blev förvånad var främst för att jag inte länkat till något olämpligt eller jobbat för snabbt.
    Sökmotoroptimering

  14. #14
    MrBs avatar
    MrB MrB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    155
    vilken url ?
    och vilket keyword ?

    om det inte är hemligt
    Jobbar med webbaserad Schemaläggning mm

  15. #15
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    PM a gärna sidan.
    har själv haft skumma droppar och återkomster i SERP.

    Vore lärorikt att få se er sajt.
    Lovar att inte yppa vilken det är förståss.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  16. #16
    alexrushs avatar
    alexrush alexrush är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    4
    Jag vill också lära mig mer om detta. Jag är också väldigt nyfiken på vad för slags hemsida vi syftar på och vilket sökord du syftar på!

  17. #17
    tubens avatar
    tuben tuben är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    122
    Det handlade om en sida med inriktning på konferens
    Sökmotoroptimering

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tappat trafik
    Av southqvist i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 13:38
  2. Verktyg som kollar ens placeringar på google
    Av Chrippa i forum SEO-verktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 14:25
  3. Placeringar i branschen - vinn en tialott
    Av SEOhans i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 23:55
  4. Bra placeringar ger bra med inlänkar
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 21:38
  5. Sunet tappat stinget
    Av Magnus i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 13:15