Resultat 1 till 13 av 13

Pagerank 0, Rundgång i länkar?

  1. #1
    MeraSmyckens avatar
    MeraSmycken MeraSmycken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    15
    Det verkar som jag har PR0 och när jag tittar på Google Analytics så är Min egna DOMÄN, den site som länkar mest till min domän. På andra plats är kvalitetskatalog.se med cirka 2000 länkar enligt Google. Jag har en blogg på en subdomän, som helar tiden länkar till huvud-domänen, det är kanske det som gör att min domän hamnar på första plats.

    1. Är det normalt att den egna domänen är den site som länkar mest?
    Är det i såfall detta som kan orsaka PR0 eller är det antalet länkar från kvalitetskatalog.se?
    När det gäller kvalitetskatalog.se så köpte jag en framhävd länk för att synas bättre på deras sida.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om inga andra länkar till dig så återstår bara att den egna sidan gör det.
    Helt normalt med andra ord. Nu är det förvisso bara interna länkar du får från din egen webbplats. Men det kan fungera för rankning under vissa omständigheter också.

    Pagerank är ett rätt så trubbigt mått förstås. Men antalet länkar och från vilka webbplatser avgör det.
    Och med antal länkar så menar jag från olika webbplatser inte från samma.

    Om du ligger överst på sökord beror det på en kombination av, ingående länkar, hur bra optimeringen är gjord för sidan, konkurrensen på ordet etc.

  3. #3
    MeraSmyckens avatar
    MeraSmycken MeraSmycken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    15
    Tack för svaret.
    Jag har iaf plockat bort 5-10 utlänkar till länkkataloger för att minimera risken att dem orsakar PR0.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Då infinner sig frågan hur många utgående orelevanta länkar har du på din webbplats egentligen och till vilken typ av sidor går de?
    Visserligen lär det knappast påverka PR då det är ingående länkar som gäller där. Men förtroendet för webbplatsen kan skadas med utgående länkar.

  5. #5
    MeraSmyckens avatar
    MeraSmycken MeraSmycken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    15
    Jag har numera (fr.om idag) inga utgående länkar från hemsidan, som webshopen finns på..
    På subdomänen som bloggen ligger på finns det knappar/räknare för hittabloggen.se, blogglista mm, men det antar jag att de flesta som bloggar klistra in för att komma med på blogglistor.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Då är det inget att oroa sig för när det gäller utgående länkar. Och var det bara 10 utgående länkar och det till länkkataloger inte det heller.

  7. #7
    MeraSmyckens avatar
    MeraSmycken MeraSmycken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    15
    Men något verkar drar ner min site till PR0. Förvisso vet jag att man inte ska stirra sig blind på Pagerank, men när jag kollar på en liknande sida som min så har dem PR2. På subdomänen (dvs bloggen) presentera jag dagligen smycken från webshopen (huvuddomänen/www.). Det är inte alltid produktbeskrivningarna skiljer sig så mycket åt och ibland använder jag exakt samma bilder. Kan Google feltolka det som "Duplicate Content" och sätta min site som PR0?

  8. #8
    MeraSmyckens avatar
    MeraSmycken MeraSmycken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    15
    Det låter väl också lustigt om min betalda framhävda länk på kvalitetskatalog.se gör så att Google drar ner mitt Pagerank till 0.
    För isåfall är det ju lätt att sänka andra sidor genom att betala annonser för dem
    Det verkar som kvalitetskatalog.se har PR0, så deras Pagerank kanske har smittat....

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Drar ned, jag skulle snarare vilja säga att du inte har något som drar upp din så åtråvärda PageRank.
    Hittar endast 10 olika webbplatser som länkar till dig. Du behöver fler och det av sidor som har bra PR. Kvalitetskatalogen här väl ändå 3 för övrigt.

  10. #10
    MeraSmyckens avatar
    MeraSmycken MeraSmycken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    15
    Tack för ditt svar!
    Ja, det är sant att jag behöver fler inlänkar. De som länkar med högst PR till mig är förmodligen hitta.se och infoo.se.
    Sen finns det länkar från länkkataloger och bloggar. Jag har tidigare kört tävlingar på bloggen, men då blir länkningen ofta direkt till bloggen istället för webshoppen. Ofta skriver de adressen och glömmer att göra den klickbar, så jag vet inte hur effektiv marknadsföring med tävlingar är.

    Google:s Webmaster tool påstår att det är 2044 länkar från kvalitetskatalog, så den måste förmodligen räknar varje länk med faktor x900.
    Så på något sätt så blir den lurad av tekniken.

  11. #11
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    PageRank uppdateras inte speciellt ofta (den PageRank som är tillgänglig via olika verktyg). Senaste bekräftade uppdateringen var april 2010.

    Du kan med andra ord ha PagreRank men du kan inte se den. Ingen vet om eller när nästa uppdatering kommer.

  12. #12
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Jag undrar om inte Pagerank har uppdaterats efter april 2010.
    Jag är ganska säker. Har fått ett par av mina sajter uppgraderade relativt nyligen.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  13. #13
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    PageRank har uppdaterats någon gång i år samt en mindre uppdatering under sommaren 2010. Men när jag söker efter senaste uppdateringen står det bland annat på en.wikipedia att senaste bekräftade uppdatering är april 2010, rätt eller fel det vet jag inte.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Pagerank 0?
    Av setfre i forum PageRank
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 20:44
  2. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 13:52
  3. Låg pagerank vs. ingen pagerank?
    Av ChumpChops i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 16:59
  4. pagerank
    Av Tobias i forum PageRank
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 15:49
  5. Pagerank
    Av coffeeshop i forum PageRank
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 20:39