Resultat 1 till 28 av 28

Har serverns plats någon betydelse?

  1. #1
    j0hans avatar
    j0han j0han är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    78
    Flytta tråden om jag postar i fel forum. Såg inget som passade för tråden.


    Hej!

    Som några kanske vet så håller jag på och släppa min nischade svenska sida. För att få så bra plats på sökmotorerna som möjligt har jag försökt koda sidan så google mfl. ska gilla den.

    Men rankas sidan sämre om min server står i USA? Jag har en .se-domän, hela sidan är skriven på svenska. Finns det något mer jag kan göra för att förhindra att sidan rankas sämre än att byta serverplats?


    /johan

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag skulle lägga den i Sverige.

    Visserligen spelar det inte jättestor roll (för Google) så länge du primärt får länkar från andra svenska sidor. Dock (och detta är faktiskt ett förvånandsvärt stort dock har jag märkt) - den kommer aldrig att synas på "Sidor från Sverige" om den inte står fysiskt i Sverige.

    Detta är egentligen den enda anledningen till att jag föredrar att lägga sajter som primärt har en svensk publik på svenska servrar.

    För MSN har betydelsen minskat, men jag tycker att det känns som att svenskhostade sajter premieras på search.msn.se.

    Jag har kämpat med motsatsen ett tag, med en sajt som ligger i Sverige och som främst har en amerikansk publik. På Google har det funkat rätt bra eftersom sajten har väldigt många länkar från sajter hostade i USA, men det tog väldigt lång tid att få upp den på search.msn.com.

    Vill man vara säker, så tycker jag därför att man ska välja land efter publik.

  3. #3
    Adams avatar
    Adam Adam är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Dock (och detta är faktiskt ett förvånandsvärt stort dock har jag märkt) - den kommer aldrig att synas på "Sidor från Sverige" om den inte står fysiskt i Sverige.

    Detta är egentligen den enda anledningen till att jag föredrar att lägga sajter som primärt har en svensk publik på svenska servrar.
    Detta stämmer inte helt enligt min erfarenhet. Jag har en svensk sida med server i USA. Sidan finns med oavsett vad du söker efter på google. Men jag håller med om att det är bäst om den står i Sverige.

    IP, TLD och språk ska stämma överens för att få bäst utdelning på google. Dock verkar 2 av 3 fungera bra då jag själv ligger på förstasidan för mitt främsta nyckelord.

  4. #4
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag har en svensk sida med server i USA. Sidan finns med oavsett vad du söker efter på google.
    Du har rätt. Jag kollade just på en konkurrerande sajt som är hostad i Norge, och plötsligt så visas den även bland sidor från sverige.
    Stilpoäng!

  5. #5
    j0hans avatar
    j0han j0han är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    78
    Jag har precis fått domänen jag inte trodde jag skulle få!

    Usch va svårt allt blev.
    Jag har använt [ett populärt, billigt och svenskspråkigt webbhotell] för att hosta andra sidor och skulle gärna fortsätta använda dom för dom är trevliga och billiga. Ingenting som är fel alltså.

    Hur ska jag göra i detta fall? Har ni några andra billiga och bra webhotell att tipsa om som har ungefär samma paket som det har?

    (sorry om detta inlägg räknas som reklam. redigera det isf)

    Det finns många andra forum som pratar hosting, och där namnen far fram och tillbaka. Låt oss hålla oss till principdiskussionerna här. //Nikke
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2006-02-20 klockan 14:51.

  6. #6
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Gör vissa tester på detta just nu. Hade tidigare alla mina .se, .com, .net, .nu och .org på amerikanska servrar. Har nu bytat till svenska för i princip alla. Märkte redan första och andra dagen hur dem hoppade i sökmotorerna, syftar speciellt på de domäner som är icke .se. Ligger redan 1:a för vissa .se som är hostade utomlands. Ska dock försöka skriva ner så tydligt jag kan och ge er en rapport sedan

  7. #7
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Det här var en intressant tråd absolut värt att snacka om.
    Jag håller med vad tidigare skrivits i den här tråden om att man skall ha hosting i samma land som ens "target audience"

    Men låt oss försöka reda ut hur pass mycket det påverkar.
    Jag såg att Markus (med K) redan planerar för att testa lite, det är jag mycket intresserad av att veta mer av

    En sak som har fått mig lite att ändra inställning till vad jag tidigare trodde är hur pass bra sidor rankas på Google.com som har hosting i Skandinavien.
    Jag är för tillfället med i en SEO tävling som avgörs på Google.com och har 2 tävlings sidor. En på en dansk host och en på en amerikansk.

    Nu är det så att sidan med dansk host placerar långt före sidan med amerikansk host detta trots att jag försökte från början promota den amerikanska sidan som bara den.

    Det verkar som att vart hostingen är lagd inte har lika stor betydelse som jag först trodde, dock tror jag fortfarande att det spelar en liten roll men det är väldigt lite verkar det som.

    Detta är också någonting som jag faktiskt borde testa, ah nu fick jag en ide! Att göra en blog som bara går ut på att göra SEO experiment
    Har inte riktigt bestämt mig än med tanke på att Google verkar ju ändra hur den rankar sidor titt som tätt.
    Alla test svar som man får skulle därför i hög grad enbart vara tillfälliga men man skulle dock få några riktmärken att gå efter.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  8. #8
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Just i tävlingsexperimentet så måste du komma ihåg att .nu-domänen var ny medan din .com har funnits lite längre.

    Men. Det är också av oerhörd vikt varifrån länkarna kommer har jag lärt mig.

    Ett exempel är en sida jag har gjort åt en fotograf vars artistnamn är ett vanligt polskt förnamn. Servern står i Sverige och sajten har en .nu-domän (www.artistnamnet.nu). Sajten har nästan bara svenska inlänkar, och de flesta har använt hans artistnamn eller domän som ankartext.

    När man söker på artistnamnet på google.se så är det ingen som helst tvekan. Där ligger han överst helt enkelt. Fullständigt ohotad.
    Tvåa ligger ett polsk forum som har namnet som title på förstasidan.
    Trea ligger ett polskt företag som heter likadant som min vän fotografen. De har en .pl-domän.

    När man söker från google.com ser resultaten helt annorlunda ut. Där toppas listan av en co.uk-domän, följt av en .com och en .gov. På sjätte plats ligger en sida som jag har gjort för att promota fotografens sajt och först nere på åttonde plats hittar jag hans sajt.

    Om vi vidgar våra vyer en smula och söker från Google.pl så ser resultaten helt annorlunda ut. Där ligger det polska forumet och det polska företaget etta respektive tvåa, följt av idel polska sajter. Fotografens sajt ligger nere och dräller på plats 35!

    Låt oss för säkerhets skull se hur det ser ut i Tyskland. Där ligger min vän fotografens sajt nere på femte plats, och listan i övrigt är en blandning av de resultat jag ser från .se, .com och .pl. Och ja. Han har en eller två länkar från tyska sajter.

    På Google.fr ligger han överst, och från från Frankrike har han flera länkar.

    Min tolkning har varit att Google ägnar sig åt någon sorts närhetsaspekt där de kombinerar fysisk placering av servern där sajten ligger med fysiks placering på servrar som länkar till sajten.

    Har ni andra samma erfarenheter?

  9. #9
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist

    Min tolkning har varit att Google ägnar sig åt någon sorts närhetsaspekt där de kombinerar fysisk placering av servern där sajten ligger med fysiks placering på servrar som länkar till sajten.
    Först måste jag berätta att jag blir galen på att sidorna laddas blankt ibland här på forumet, jag skrev precis ett svar här som försvann helt o hållet.
    Men Jag vet Jim håller på att fixa det så de e coola bananer!

    Angående Nikke´s inlägg så tror jag stenhårt på det citerade.
    Det skulle förklara min tillfälligt höga placering i tävlingen också.
    Verkar som att Google tycker det är väldigt viktigt att ens inlänkar har samma host som landet man optimerar sidan för. Helt klart!

    Men detta tål att testas ytterligare och funderar mer o mer på min seo test blog, kanske en sån blir verklighet.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  10. #10
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Dels har man den faktorn att olika datacenter visas till en när man gör en sökning på Google.com eller Google.se och man kan inte kontrollera vilken som kommer i just det ögonblicket.

    Sedan är det faktiskt så att Google först visar resultat från de webbplatser som ligger nära sökaren och sedan sedan från de andra servrarna runt om i världen. Sedan om det händer på en gång när man söker eller bara händer när man klickar nästa sida - det vet jag inte.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  11. #11
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Sedan är det faktiskt så att Google först visar resultat från de webbplatser som ligger nära sökaren och sedan sedan från de andra servrarna runt om i världen. Sedan om det händer på en gång när man söker eller bara händer när man klickar nästa sida - det vet jag inte.
    Ok, det här var lite nytt för mig.
    Jag får ta reda på mer
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  12. #12
    j0hans avatar
    j0han j0han är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    78
    Om jag tolkar er rätt, och om jag skulle eventuellt välja det webbhotellet jag använt tidigare, så skulle jag kunna placera mig bra på "Endast svenska sidor" om jag får en massa inlänkar från .se-domäner?

  13. #13
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    så skulle jag kunna placera mig bra på "Endast svenska sidor" om jag får en massa inlänkar från .se-domäner?
    Väldigt osäker på den teorin. Bästa är att sidan är på svenska, hosten i sverige och du har .se. Inlänkarna ligger mer i spekulationsstadiet.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  14. #14
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Dels har man den faktorn att olika datacenter visas till en när man gör en sökning på Google.com eller Google.se och man kan inte kontrollera vilken som kommer i just det ögonblicket.

    Sedan är det faktiskt så att Google först visar resultat från de webbplatser som ligger nära sökaren och sedan sedan från de andra servrarna runt om i världen. Sedan om det händer på en gång när man söker eller bara händer när man klickar nästa sida - det vet jag inte.
    Det jag menar är att jag inte tror att det har något att göra med närhet till sökaren, utan länkkraft från det land som sökaren antas finnas i beroende på vilken google-smak (.com, .se, .pl, .de, .fr...) han/hon använder.

    För festligt nog ligger fotografens sajt etta på alla datacenter när jag kollar på dessa direkt

  15. #15
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Intressant.

    Jag är lite osäker på exakt vad som händer ...
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  16. #16
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Min erfarenhet säger mig att inlänkarnas geografiska ursprung har betydelse. I google.com rankas laptopbutiken.com som 2:a och i google.se som nr 6 för min första sökfras.

    Servern låg tidigare i Danmark, men är nu hostad av JX här i Sverige.
    Dum som man var när man startade upp så valde man en dotcom adress istället för en punktSE för några år sedan eftersom det lät mycket coolare. =)

    Majoriteten av mina inlänkar är ifrån engelska sidor och eftersom domänen hostas i Sverige samt använder relevanta meta och html taggar för att definiera sidornas språk, så förefaller det bara finnas två alternativ som kan spela in för mig.

    1. Google har ännu inte upptäckt och diskonterat i SERPEN att min domän flyttat från Danmark till Sverige.

    2. Google klassar min sida som Engelsk/Amerikansk eftersom majoriteten av inlänkarna kommer däifrån.

    Min terori lutar åt det senare, och jag sitter nu och funderar på om det skulle hjälpa att förvärva några höga PR-länkar från SE domäner. Det torde ju vara länkarnas "värde" som avgör och inte antalet länkar.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  17. #17
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Intressant att även du påpekar detta med inlänkar.

    Det var en teori jag skrev om på WN.

    Hypotes

    Jag tror det finns även en fjärde punkt, nämligen inlänkar.

    Skratta inte förrän jag skrivit klart, tack.

    Om man har majoriteten av sina inlänkar till sin svenska sida från engelska sidor så enligt mina observationer kan detta även tas med i beräkningarna av att Google tror det är då en engelsk sida (de skulle ju naturligt inte länka till en svensk sida)

    Vi tar ett exempel:

    Under flera månaders tid har min företags hemsida hoppat från #4-6 till #20-23 på Google.se under sökning av webbdesign på grund av att ena den tror Google att den är engelsk och andra svensk (detta är bekräftat, titta även på google.com).

    Den sidan uppfyller alla tre punkter ovan men har flertalet inlänkar från engelska sidor.
    De andra tre punkterna är språket på sidan, toppdomänen och i vilket land servern befinner sig.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  18. #18
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Om jag får gradera så skulle jag gissa på följande:

    1. Varifrån (fysiskt) länkarna kommer
    2. Landet som servern står i
    3. Toppdomänen
    4. Sajtens språk

  19. #19
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Just denna fråga anser jag extremt viktig och är extremt förvånad att jag inte hittat något bra svar o tro mig jag har letat.
    Jag vill hitta en vettig förklaring till detta men nu så kan vi bara spekulera verkar det som.

    Jag tog punkterna som Nikke skrev och la in dom i rangordningen som jag chansar på.

    1. Varifrån (fysiskt) länkarna kommer
    2. Toppdomänen
    3. Sajtens språk
    4. Landet som servern står i
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  20. #20
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Wow, ni bägge sätter "Varifrån (fysiskt) länkarna kommer" som nummer 1.

    När jag skrev inlägget på WN hade jag aldrig hört talas om det och trodde folk skulle skratta åt min galna ide.

    Jag tror dock att sajtens språk är av mer vikt än vad ni spekulerar i men jag är för osäker för att göra en lista som ni.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  21. #21
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag brukar i dessa tveksamma fall tänka på att Google ofta gillar att utgå ifrån ett naturligt sajtbeteende. Och det är på intet sätt konstigt att
    1. Det land som en sajt har flest länkar ifrån är det land där intresset för sajten borde vara som högst.
    2. Att en svensk sajt står hostad i Sverige.
    3. Att en sajt som riktar sig till svenskar är skriven på Svenska och att en sajt som riktar sig till Tanzanianer är skriven på Swahili.
    4. Att man i görligaste mån lyckas skaffa en domän som har den tld som motsvarar det land där man har sin huvudpublik. Men tänk bara på det svenska exemplet. Fram till helt nyligen var det ju i stort sett omöjligt för oss vanliga dödliga att regga .se-domäner.

    Jag tror snarare att tld-effekten uppstår i och med att svenskar ser .se-domäner som mer trovärdiga och hellre länkar till dem (eller klickar på dem i SERParna). Hur gör du själv när du ser en .ws, .tk eller en .com-domän runt en .se-domän i sökresultaten? Vilken litar du mest på? Och vi ska komma ihåg att Google väldigt ofta mäter klickfrekvens, och dessutom håller reda på vart vi kommer via såväl Google Toolbar, Google Analytics och AdSense.

  22. #22
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Kan bara hålla med tidigare anhängare av:
    2. Google klassar min sida som Engelsk/Amerikansk eftersom majoriteten av inlänkarna kommer däifrån.

    Jag har upplevt samma sak med vissa sidor. En .net domän som ligger topp 10 i google.com, men inte ens topp 110 i google.se, hehe. Samtidigt 1a, 2a i msn.se. Var kommer några av de viktigaste inlänkarna ifrån? Inte är det Sverige el ngn svensk domän. Sidan är samtidigt hostad i Sverige, har svenska som enda språk och t o m definierat i meta att det är en svensk sida. Mkt irriterande. Får se till att skaffa lite fler svenska länkar till den nu

  23. #23
    Rasmuss avatar
    Rasmus Rasmus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Soliga Skåne
    Inlägg
    78
    Jag har sett starka tecken på att:

    En svensk sida ska ha svenska länkar till sig, google gjorde en ändring i detta i Burbon-uppdateringen. Innan var internationella länkar av stor vikt, men nuförtiden är det svenska som gäller.

    Edit: Var inte burbon, det var Jagger3
    Senast redigerat av Rasmus den 2006-03-05 klockan 11:54.

  24. #24
    j0hans avatar
    j0han j0han är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    78
    Jag vet inte om det har någon betydelse alls. Men kanske kan vara roligt för er att veta.

    Men just nu så indexerar min sida 4 på google. Servern står i usa. Språk svenska och en .se domän

    1plats här kommer ja! (eller hej sandbox!)

  25. #25
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Det är "ok" för en .se med svenska som språk att ha server i usa. tror inte det påverkar så mkt faktiskt. men att ha en .net eller .com i usa och ha svenska som språk, det är farligt och dåligt.

  26. #26
    SEOhanss avatar
    SEOhans SEOhans är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    251
    Intressant att även du påpekar detta med inlänkar.

    Det var en teori jag skrev om på WN.


    Citat:
    Hypotes

    Jag tror det finns även en fjärde punkt, nämligen inlänkar.

    Skratta inte förrän jag skrivit klart, tack.

    Om man har majoriteten av sina inlänkar till sin svenska sida från engelska sidor så enligt mina observationer kan detta även tas med i beräkningarna av att Google tror det är då en engelsk sida (de skulle ju naturligt inte länka till en svensk sida)

    Vi tar ett exempel:

    Under flera månaders tid har min företags hemsida hoppat från #4-6 till #20-23 på Google.se under sökning av webbdesign på grund av att ena den tror Google att den är engelsk och andra svensk (detta är bekräftat, titta även på google.com).

    Den sidan uppfyller alla tre punkter ovan men har flertalet inlänkar från engelska sidor.


    De andra tre punkterna är språket på sidan, toppdomänen och i vilket land servern befinner sig.
    Som jag skrev på WN så håller jag med dig om detta Jim.
    Länkarnas lokation påverkar också men ingen av faktorerna är alenarådande, eller hur man nu skall säga. Summan av faktorerna bestämmer och om det är för många tvivelaktiga möjligheter för bestämmande får man problem.
    SEO Specialist på POOLGIGANTEN

  27. #27
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Japp.

    Nyligen var det en bloggpost på SEOMoz.org angående att Google trodde en sida var japansk på grund av några inlänkar men den är egentligen finsk, så det ser ut att vara en ganska stor faktor till och med.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  28. #28
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Intressant diskussion!

    Är i full gång med en internationell sida på spanska.

    Jag vill inte begränsa sidan till att hamna högt endast på google.es utan även andra spanskspråkiga varianter av google.

    Väljer man en com-adress på hemsida då? Är lite splittrad i nuläget.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Web10.se webbhotell. Någon med erfarenhet?
    Av Anton Johansson i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 07:15
  2. Hett tips! Någon som vill tjäna en slant?
    Av Jim Westergren i forum Sökordsanalys
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 15:56