Resultat 1 till 15 av 15

Vem köper tillfälliga länkar?

  1. #1
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Är det inte så att google kan straffa en om den märker att ens viktigaste länkar försvinner efter en månad? Isåfall, varför köper folk månadslänkar?

  2. #2
    herrbruns avatar
    herrbrun herrbrun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Det är färre som köper temporära länkar än vad man kan tro.
    De som förespråkar dessa säljer ofta själv, eller är i bekantskap med någon som säljer.
    Sanningen är att man kan få en webbplats för ungefär samma summa som man får 15-20st månadslänkar för.
    Det är helt enkelt ofta bättre att köpa på sig lite webbplatser och länka sina kunder/siter. Då får man även 100% kontroll över ankartexter och runtliggande text samt att länken inte försvinner i förtid.

    Det gäller dock att man har några olika siter man vill länka till, för det är inte lika lukrativt att köpa siter annars. Och hellst så många att man har flera siter inom ungefär samma ämnesområde.

    Sedan finns det de som betalar 1/10 av standardpriser när de köper länkar av sina bekanta, för dessa är det sannerligen lönsamt om de köper för längre perioder.

  3. #3
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag förespråkar inte köp av länkar för kortare tid, men jag måste få invända mot huvudpåståendet i alla fall.

    Jag har jättesvårt att förstå avsikten med att straffa en sajt därför att en annan har lagt länkar till den och sedan tagit bort dem igen. Det vore ju i och för sig kul om man kunde använda sig av det.

    Först länkar man flitigt till sajt 1-5 på en sidas huvud-nyckelord i en månad och hoppas på boosten som sidan kan tänkas få för att den länkar till auktoritetssajtern inom nyckelordet. Sedan tar man bort länkarna och samma fem sajter straffas ner till osynlighet...
    ... det låter rätt dumt va?

    Därmed inte sagt att jag förstår mig på den flitiga handeln med länkar. Jag är en stark anhängare av att bygga sitt eget länknätverk, och att arbeta för naturliga inlänkar från sajter som verkligen vill länka in. Sådana är guld värda, oavsett om de försvinner efter någon eller några månader eller inte.

  4. #4
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Ju fler inlänkar en sida har, desto mindre känslig för fluktuationer i antalet inlänkar, ser jag det som Men det är sällan vidare smart eller bra att köpa tillfälliga länkar.

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    När man köper länkar för att förbättra sin ranking är väl utgångspunkten att man vill efterlikna en naturlig länktillväxt.

    Även den naturliga länktillväxkten kommer ju att ha länkar som kommer till och sedan försvinner, så att man skulle få extra "bestraffning" pga av det tvivlar jag starkt på. Fast det är klart att om man vid ena veckan har 10 000 -tals länkar och nästa bara några hundra så ser det ju onekligen lite misstänksamt ut.

    Jag tror till och med att man har kvar viss effekt av länkar som tagits bort efter en tid (Då inte bara beroende på att Google inte upptäckt att de försvunnit). Har inga "vetenskapliga" belägg att framföra, men det är inget jag bara gissar...

  6. #6
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Även den naturliga länktillväxkten kommer ju att ha länkar som kommer till och sedan försvinner, så att man skulle få extra "bestraffning" pga av det tvivlar jag starkt på. Fast det är klart att om man vid ena veckan har 10 000 -tals länkar och nästa bara några hundra så ser det ju onekligen lite misstänksamt ut.
    Ok, men vissa "permanenta" länkar försvinner också.. kanske i samma takt som naturliga..

  7. #7
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    Allt handlar ju om långsiktighet anser jag.
    Man måste bygga med en stadig grund som med allt annat.

    Relevanta länkar, på relevanta sidor ger bra betyg.
    Jag tror också att google mäter relevansen med att du har länkar på sidor som funnits ett bra tag på nätet

    Jag ha ex. hellre en inlänk på en pagerank 5 sida som funnits på nätet sedan 1998 än att ha en länk på en pagerank 6 sida som funnits i bara en månad...

    Långsiktigt tänkande är oerhört viktigt i SEO. I alla fall om man vill bygga nåt som håller och inte bara skryta med att man har en bra pagerank. Det överlever man inte på.

  8. #8
    cabdirazzaqs avatar
    cabdirazzaq cabdirazzaq är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nya Lödöse - den sanna huvudstaden
    Inlägg
    70
    Vissa köper tillfälliga länkar för att snabbt kunna indexeras av Google.

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av cabdirazzaq
    Vissa köper tillfälliga länkar för att snabbt kunna indexeras av Google.
    Måste väl vara någon som inte har någon egen site som besöks av google.

    Genom de få sidor jag har tar jag in en sida i Google på mindre än 24h .... så, det ser jag inte som en anledning till att man "köper länkar" ....

    cya,
    /PatrikB

  10. #10
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    En del saker är ju väldigt konjunkturkänsliga och årstidsbestämda. Nånting jag upplever, och kommer få uppleva, med dubbdäck.se.

    Väderkänsliga kan sajter också vara!

    Och i och med det kan det vara värt att köpa några tillfälliga länkar så att man kommer upp i topp, tycker jag. Men för att bli indexerad låter lite väl otroligt. Även om det säkert är sant.

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Köpa länkar för indexering kan också vara en begreppsförvirring om man med det avser att komma in i indexet SAMT ranka högt.
    Men å andra sidan ser jag på en del inlägg i forum att det finns de som påstår att för att komma med i indexet krävs länkar med hög PR.

  12. #12
    cabdirazzaqs avatar
    cabdirazzaq cabdirazzaq är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nya Lödöse - den sanna huvudstaden
    Inlägg
    70
    Urban G, det är trots allt en vanlig företeelse även om jag kan hålla med dig om att det är lite onödigt. Det finns ju de som uppmanar till sådant, t.ex Brad Callen. Sen att han är (i mitt tycke) proffs i marknadsföring och inte SEO är en annan femma.

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jovisst är det en vanlig företeelse, jag säljer själv länkar.
    Fast det jag syftade på var att köpa länkar med det enda syftet att bli indexerad. Det är onödigt.

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Tillfälliga länkar för att mäta ett nyckelord? Eller inför ett nyckelord som är intressant under en period?

    Jullänkar som hyrs november till januari?

  15. #15
    cabdirazzaqs avatar
    cabdirazzaq cabdirazzaq är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nya Lödöse - den sanna huvudstaden
    Inlägg
    70
    Jag menade att det är en vanlig företeelse att människor köper tillfälliga länkar enbart för indexering, vilket är som du sade onödigt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. kvailté länkar inom lån / bank
    Av John Ivarsson i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 13:09
  2. Köper sport relaterade länkar
    Av eidos- i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 02:18
  3. Köper länkar
    Av Daniel_K i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 11:51
  4. Regeländring angående egna länkar som postas
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 13:34
  5. Köpa länkar (steget att växa ur källaren)
    Av Webmoney i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 12:59