Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 31 till 38 av 38

Betala eller bli borttagen ur Infoo

  1. #31
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av Per Renemark
    Simon, Yahoo har i många år haft ett liknande system som Google godkänt. Så själva idéen betyder inte betalda länkar. Men som någon skrev ovan så verkar alla komma med som betalar (med en fungerade hemsida) och då är det en annan femma.
    Du har rätt i att Google ser på Yahoo Directory på ett sätt men det är fortfarande betalda länkar, det kommer man inte ifrån. Det är samma sak som att vara med i SEMPO också är en form av betalda länkar.

    Ett väldigt gammalt citat från 2007 där Matt Cutts förklarar deras syn på dessa kataloger:

    I definitely don’t want to scare people away from directories, but I did want to mention that Google has to reserve the right to weigh a directory in what we think is the appropriate way.

    Fortfarande är det som så att det varierar hur Google ser på kataloger och det beror på ifall de anser att den är kvalitativ.

    Dessutom har Yahoo Directory ett helt annat system där de mest populära och länkarna inom varje kategori syns först och får mest länkkraft (Ex: http://dir.yahoo.com/Business_and_Economy/Business_to_Business/Computers/Software/CAD_CAM/). Vill man se alla länkar blir det plötsligt en helt annan länkkraft.

    Det är en helt annan filosofi än den som Infoo nu implementerar. Där är principen att den som betalar mest pengar hamnar överst, inte den länk som är mest relevant eller som är mest populär av användarna/läsarna.
    Blogg: Joinsimon | Företag: Honesty

  2. #32
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Katalogen startade 1993 och en tanke slog mig att det måste vara många länkar som har en ogiltig e-post. Jag undrar verkligen om de kommer rensa bort alla företagslänkar som inte betalar. En hel del kategorier kommer nog då att bli mer eller mindre tomma ...
    Nej, det tror jag inte. Brukar det inte skickas ett mail varje år med information till den registrerade e-postadressen? Jag har fått e-post i alla fall... Dom som då inte fungerar tas väl bort...?? Kan man väl misstänka...??

    Det är klart att det säkert finns en och annan ogiltig, men den stora majoriteten torde vara utrensad sedan tidigare. Alltså, inga döda e-postadresser som är många år gamla. Så det tror jag inte är något problem!

    ****
    Internet står och faller inte med denna tjänst. Jag har några sidor med länk från denna katalog, de flesta inte men de har fungerat rätt bra i alla fall! :-)

  3. #33
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag tvivlar faktiskt på att dom har kollat vilka mail som studsar, och rensat upp katalogen.

  4. #34
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Min ursprungliga reaktion har verkligen stärkts i och med diskussionen i denna tråd. Tack för alla bra synpunkter och argument om Infoos nya hantering av sin katalog.
    För min del så blir kontentan att jag inte väljer att betala. På många sätt känns det skönt och befriande att länkkatalogernas tid som faktor i SEO sammanhang har minskat så drastiskt. Dock finns det varianter på länkkataloger som inte bara presenterar en länk och beskrivning utan också de senaste uppdateringarna på sajterna (via feed). Detta torde väl vara en bättre variant av länkkatalog då din länk helt plötsligt hamnar i relevant kontent som förändras över tid, eller?

  5. #35
    leifiuzs avatar
    leifiuz leifiuz är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    30
    inte för att jag vill blanda mig in i er fina diskussion men jag kan inte låta bli...känns nästan som en tvångstanke...men jag måste bara säga att jag är besviken på infoo.se Jag tycker att det är tråkigt att man ska behöva betala hos dom.. de kan jag vara utan! tack för mig

  6. #36
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Kataloger i stort sjunger nog på sista versen, givevis inte Yahoo och några till.
    Knappast någon använder Infoo.se idag, detta har annonsörerna upptäckt och lägger sina pengar någon annan stans, så nu försöker Infoo ta in pengar via länkförsäljning och det kommer dom inte att lyckas med.
    Max 1 år till innan dom försvinner.

  7. #37
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Problemet med kataloger är att det är ett oförändrat koncept sedan 90-talet och det krävs stora förändringar för att passa in i den moderna webben.

    Att Infoo misslyckas med 301-redirects och dessutom nu tar betalt gör inte saken bättre.

    Just Infoo är tyvärr inget att hänga i granen längre. Mycket av den trust som katalogen haft går hand i hand med alla inlänkar som katalogen haft över 1,5 decenium. När man sedan misslyckas med ompekning av de gamla adresserna, så försvinner länkarna och tids nog även den trust katalogen jobbat för. Det är möjligt att PR4 är ett resultat av detta, om det nu inte är en manuell korrigering.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  8. #38
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Är det någon som har fått sin länk borttagen? Jag fick nyligen en påminnelse och jag kommer inte att göra ett skvatt. Vill de ta bort den så får de leta upp adressen manuellt. Min ankartext blev också ganska dålig så länkkraften därifrån är minimal.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Infoo - betala eller inte betala
    Av trasker i forum Kataloger
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-23, 15:23
  2. Varför implementerar inte Infoo.se 301 redirect?
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 09:47
  3. Infoo lite sega?
    Av Fredlund i forum Kataloger
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 23:56
  4. KTHNOC Webbkatalogen blir Infoo.se
    Av Jine i forum Nyheter
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 07:47
  5. Borttagen ur index, hur ser det ut?
    Av terLag i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 00:37