Resultat 1 till 3 av 3

Googles nya index Caffeine är ute nu

  1. #1
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Idag meddelar Google att deras nya index Caffeine nu lanseras. De skriver:
    "Caffeine provides 50 percent fresher results for web searches than our last index, and it's the largest collection of web content we've offered. Whether it's a news story, a blog or a forum post, you can now find links to relevant content much sooner after it is published than was possible ever before."
    Läs resterande här: http://googleblog.blogspot.com/2010/...-caffeine.html

    Vad tror vi detta kommer att betyda? Hur förändrar detta spelreglerna för oss som kontinuerligt jobbar för bra positioner i sökmotorerna? Min egen tanke om detta är att det nu blir ännu viktigare att skapa ny relevant och högkvalitativ content som attraherar såväl besökare som sökmotorer.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    En tolkning är att uppdateringar av webbplatser kommer att bli viktigare. Även att helt nya sidor har en större chans att snabbt komma upp.
    Visserligen finns ju de nya sökfunktionerna till vänster i Google där man kan variera sökningarna en hel del.

    Rent praktiskt skulle det i så fall innebära att de där webbplatserna som inte uppdaterats på år och dag successivt kommer att sjunka i serpen till förmån för dem som ständigt tillförs nytt innehåll. Det bör ju i så fall innebära också att nytillkomna inlänkar får större vikt och slår igenom snabbare.
    Men att det nödvändigtvis också kommer kräva kvalitativt innehåll på en webbplats är väl inte så säkert. Det krävs förstås för att dra till sig spontana länkar men nog inte för att Google skall notera innehållet som nytt och uppdaterat.

    Med då ett visst förebehåll att jag tolkat Caffeine rätt.

  3. #3
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Jag har sett ganska stora tapp i mina sökresultat. Det verkar gälla sajter som är rätt statiska och som har länkar från rätt statiska sajter. Kan tänka mig att en följd i sökresultaten kommer att vara att sökresultaten följer med i olika hypes, snappar upp sociala länkar snabbare och alltså kan låta en sajt ligga bra under kortare perioder, för att sedan ge företräde till andra mer uppdaterade sajter.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. sida ur googles index
    Av Håkan Persson i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-09, 21:18
  2. Site borta ur googles index.
    Av Hercules Rockefeller i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 16:15
  3. Google Caffeine
    Av David Nilsson i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 15:30
  4. index.html -> index.php = redirect?
    Av erison i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-04, 08:20
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 16:50