Resultat 1 till 4 av 4

Inga träffar på fraser ur Meta Description / paragraftext

  1. #1
    JDS80s avatar
    JDS80 JDS80 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    7
    Hej,

    Jag har problem med Google då det gäller att vara sökbar på fraser från mina kategorisidor. Ska försöka förklara problemet.

    På sidan www.kabelbutiken.com/signalforstarkare/ som verkar vara korrekt indexerad har jag skrivit en meta description som åxå syns i resultat då jag skriver "site:kabelbutiken.com signalförstärkare".
    Det konstiga är att det inte går att söka på orden i denna description överhuvudtaget. Det enda som ger träff är sökning på rubriken.

    Ett annat problem är att kategorier där jag tagit bort meta description och istället skrivit en vanlig p text för kategorin aldrig verkar uppdateras i google,
    "http://www.kabelbutiken.com/kabel/bildkabel/hdmikabel" har varit ändrad i nån månad utan skillnad.

    Provade samma saker i Yahoo och där är både kategoriernas text uppdaterade samt att det går att söka på texten / meta description hur bra som helst.

    Nån som har tips på vad som orsakar problemen?

    Tacksam för svar!

    /Johan

  2. #2
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    1. Testa skriva ut description på "signalförstärkare" på sidan också.
    2. Testa använda samma/liknande text i description också samt länka sidan från en stark sida som t.ex. startsidan.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    För att förtydliga Davids svar lite. Texten i meta description är inte direkt sökbar i Google men väl i Yahoo.
    Så följ Davids råd så kommer det fungera.

    Fast en liten brasklapp där angående meta description Matt Cutts säger följande om description
    Edit: Lite otydligt av mig där angående videon. Han säger att Google kan välja att visa description om den är relevant för sökfrågan, inte att description är sökbar i sig direkt.
    Senast redigerat av Urban G den 2010-06-22 klockan 17:43.

  4. #4
    JDS80s avatar
    JDS80 JDS80 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    7
    Tack för svaren!

    Förstod jag rätt, kan jag använda exakt samma text på sidans kategoribeskrivning i paragraf som sidans meta description utan att detta är till någon nackdel, utan med den fördelen att fraserna blir direkt sökbara i google?

    Är det för att jag tagit bort meta description och istället skrivit text på sidan som google inte indexerat den nya sidan? Förstår inte riktigt hur det hänger ihop då du säger att jag ska sätta texten även som meta description samt länka från startsidan för att google ska indexera korrekt. Känns lite märkligt. Måste man alltid göra så vid ändringar på sidor?
    Räcker det inte med att skicka en sitemap regelbundet?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Meta Description och Keywords
    Av Vale i forum Optimering
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 15:45
  2. meta keywords och description
    Av bjourne i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 16:32
  3. Meta Description Blogger
    Av Sebastian Hallenius i forum Sökordsanalys
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 11:55
  4. Duplicate meta description
    Av backen i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 14:35
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 15:09