Resultat 1 till 3 av 3

Problem med Google!

  1. #1
    CubaColas avatar
    CubaCola CubaCola är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    4
    Hejsan!

    Jag har ett problem med min blogg. Förut har det inte varit några hinder att hitta sidan bland Google-resultaten, om man söker på själva rubriken i ett av inläggen. Jag hade bra placering på Google och jag kunde få runt 600-700 besökare nästan enbart därifrån.

    Men bara under de senaste 2-3 månaderna får jag inga resultat när jag söker på mina nya inlägg. Gamla inlägg kan jag fortfarande hitta, men de nya är som bortblåsta. De kommer inte ens med på andra, tredje eller fjärde sidan, och inte heller om jag skriver med bloggens namn i sökfältet. Däremot kan resultat komma upp till andra sidor, som har länkat till mig förut.

    Till exempel: "En traktor körde i diket + bloggens namn"
    Då dyker resultat upp på sajter/bloggar som tidigare länkat till mig.

    Jag har även problem med att indexera URL-adresser. Vissa fungerar, andra fungerar inte alls.

    Någon kunnig?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    För det första; bara för att inläggen tidigare indexerats snabbt i Google är det ingen garanti för att det alltid kommer se ut så i framtiden. Googles nya index Caffeine innebär en del förändringar.

    1) Sedan om du söker site:dinblogg.tld inläggets titeln eller text i det nya inlägget. Får du fram det då?

    2) Hur ser robot.txt-filen ut är det några förändringar som gjorts där som blockerar spindlarnas åtkomst?

    3) Du har inte noindex i källkoden för de nya inläggen eller i de kategorier de ligger i?
    SEO-plugin till bloggar kan ha noindex som standardinställningar för tags, arkiv, etc.

    4) Vilken stil går inläggen i. Jag har sett varianter som långa citat från tidningsartiklar, där det enda eget som är skrivet består av en mening i stil med, Så här skall det inte vara. Eller produktnyheter/filmnyheter/etc där den egna texten likadant där är en eller två meningar resten faktauppräkningar eller specifikationer från andra sidor.
    Den typen av inlägg svarar knappast mot de kvalitetskrav Google vill ha.

    Sedan har vi de utgående länkarna att fundera över. Går de till betrodda webbplatser eller var går de?

    Lite att börja med att fundera på.

  3. #3
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Har du pysslat med något som Google eventuellt skulle kunna kategorisera som ful-seo?

    Om du skriver i din blogg och låter sökmotor sköta sitt borde det inte vara några problem.

    ***
    Olika personer ser olika resultat så du kan aldrig simulera vad andra ser. Du vet bara det du ser.

    Folk är inloggade på tjänster som Gmail och YouTube (med flera, typ Analytics) och får resultat baserat på tidigare sökningar.

    600-700 personer om dagen(??) låter väldigt mycket på en blogg.

    Visst, det kanske var så, men hur stort var intresset...?

    Dagens resultat kanske är mer anpassat till innehållet. Bara en teori baserat på en tanke och okunskap! Lycka till! :-)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Problem med Google Adwords tracking
    Av koalagrey i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 14:20
  2. Problem att få sidor indexerade i google...
    Av Guitarkalle i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 10:10
  3. Problem med inlänkar på google
    Av hofven i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 18:38
  4. Problem med webbplatskarta (Google)
    Av Babytime i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 11:47
  5. Google Sitemap + Google Bot problem
    Av Patrik Berggren i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 12:36