Resultat 1 till 11 av 11

Städa serpen

  1. #1
    Bosses avatar
    Bosse Bosse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    35
    Hej,

    Kan jag agera mot en artikel som är skriven med hämnd som förtecken?

    Bakgrund:
    Jag är ansvarig för ett community som vänder sig till personer med bipolär sjukdom och deras anhöriga;
    På grund av sjukdomens natur har jag bestämt att hålla högre i tak än man kanske normalt har i ett community.
    Under de två år sidan funnits har jag bara behövt stängt av två personer (det har kommit och gått ca 3.000 medlemmar). Den ene blev direkt odräglig vid mani och blev tillfälligt avstäng under ett par veckor under sina maniska faser. Den andra - som jag nu har problem med - var fullständigt omöjligt oavsett sjukdomstillstånd.
    När någon börjar gå överstyr, skickar jag vanligtvis ett litet PM och ber i all vänlighet vederbörande att tagga ner lite. Vilket brukar räcka. I detta fallet gjorde det inte det. Till slut hade jag inget annat val än att stänga av.

    Personen i fråga skrev då ett inlägg på sin blogg som är osannt från början till slut. Det är så mycket ljug att det gränsar till förtal. Speciellt ett tillägg som gjorts i slutet av artikeln.

    Mitt problem
    Om man söker på sidans namn på Google så kommer detta inlägg upp direkt efter länken till blogginlägget.

    Personligen bryr jag mig föga. Folk får tycka och tänka vad de vill om mig. Men min sida har blivit en vedertagen resurs och är ett konkret stöd för bipolära.
    Det senaste året har det inte varit under 10.000 besök i månaden. Vilket jag tycker är rätt fantastiskt med tanke på hur nischad sidan är.
    Många läkare och terapeuter inom psykiatrin hänvisar sina bipolära patienter till sidan.
    Den enskilt största trafikgeneratorn är dock Google med ca 40% av alla besök.

    Mitt bekymmer är att denna hämndartikel kanske får många som skulle kunna bli hjälpta av min sida att inte besöka den om de läser artikeln.

    Så frågan är kort och gott: Kan jag göra något för om inte få bort länken, så i alla fall skicka den långt bak i sökresultaten?

    /Bosse
    Senast redigerat av Bosse den 2010-06-29 klockan 11:09.

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Be andra bloggare eller bli gästbloggare som skriver artiklar om "Bipolarna", om de andra bloggarna är tillräckligt starka kommer de att placera sig före den artikel som du har problem med.

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Ja, det är väl det enda man kan göra, se till att så många som möjligt rankar mellan dig och blogginlägget.

  4. #4
    Bosses avatar
    Bosse Bosse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    35
    Oki.

    Tack för tipset!

    Edit:
    Sökte precis på "Bipolarna" på Google igen. Det här inlägget hamnar (redan!) på 10:e plats. Om jag får lite bloggare att länka till detta inlägg, kommer det att resultera att det klättrar i resultaten?
    Det hade ju varit lysande att en artikel med rubriken "Falsk självhjälpsida – bipolarna.se | En hämndartikel" kommer alldeles intill originalet med rubriken "Falsk självhjälpsida – bipolarna.se « I pity the fool"...
    Senast redigerat av Bosse den 2010-06-28 klockan 18:21.

  5. #5
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Om du vill att den här forumposten ska ranka på förstasidan är det nog en bra idé att ändra så att titeln inte säger "falsk självhjälpsida" alls. Så hade jag gjort för att det skulle se snyggare ut i SERPen.
    Senast redigerat av David Olofsson den 2010-06-28 klockan 19:18.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  6. #6
    Jingos avatar
    Jingo Jingo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    39
    Jag tycker att du ska ligga lite lågt. Läser personen som skapat den negativa inlägget den här forumtråden så kan du få mer problem. Ökar risken att han/hon skriver fler negativa inlägg eller försöker optimera sitt eget inlägg.

  7. #7
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Jag tycker att du ska ligga lite lågt.
    Jag håller med. Försök lugna ner allt och fyll upp sökresultaten med andra orelaterade sidor istället. Ytterligare ett skäl att ändra titeln till den här tråden.

    Jag skulle nog vilja påstå att det nästan alltid är bäst att undvika mer vatten på kvarn och ägna sig åt viktigare saker istället. Det är ett bra utgångsläge vid kontroverser kring webbplatser. Blir man hotad om stämning, påhoppad eller annat som är oacceptabelt är det som regel ändå bäst att inte svara eller "reagera" alls. Så kommer jag iaf jag själv alltid att hantera liknande problem själv.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  8. #8
    Bosses avatar
    Bosse Bosse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    35
    Aldrig får man vara glad...

    Att detta inlägget ligger på topp 10 kan jag ju inte göra något åt just nu.
    Jag är inte särskilt villig att ta upp detta på Bipolarna och be om blogginlägg som skulle kunna fajtas med det negativa inlägget. Besökarna och medlemmarna har ju sina problem att hantera. Detta känns rätt futtigt i sammanhanget.

    Jag ändrar rubriken så får vi se hur det går.

    Tack för alla råd!

    Edit: Har ändrat rubriken, men inlägget listas fortfarande under den tidigare rubriken. Är detta något som kräver ändring av moderator?

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Rubrikändringar skall en moderator kunna göra. Nu trasslar min funktion där så jag kommer inte åt den för tillfället. Men den kommer att ändras snart.

    Och här har vi en anledning till att vi inte skall ge exempel med egna sidor (regel 1). Utan endast ställa frågor av generell karaktär i forumet. Så jag har gått in och ändrat en del i ditt startinlägg Bosse. För forumet skall inte användas till att försöka städa serpen på det som man uppfattar som negativa sökresultat.
    Sedan finns det som Jingo och Blight mycket riktigt påpekar. Man kan ge bra tips till den som står för sidan man vill trycka ned.
    För fler tips finns det på hur man skall bete sig för att få bort negativa sidor eller städa i serpen. Men det är kanske inte läge att ta upp dem just nu.

  10. #10
    Bosses avatar
    Bosse Bosse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Rubrikändringar skall en moderator kunna göra. Nu trasslar min funktion där så jag kommer inte åt den för tillfället. Men den kommer att ändras snart.

    Och här har vi en anledning till att vi inte skall ge exempel med egna sidor (regel 1). Utan endast ställa frågor av generell karaktär i forumet. Så jag har gått in och ändrat en del i ditt startinlägg Bosse. För forumet skall inte användas till att försöka städa serpen på det som man uppfattar som negativa sökresultat.
    Sedan finns det som Jingo och Blight mycket riktigt påpekar. Man kan ge bra tips till den som står för sidan man vill trycka ned.
    För fler tips finns det på hur man skall bete sig för att få bort negativa sidor eller städa i serpen. Men det är kanske inte läge att ta upp dem just nu.
    Oki. Ledsen om jag gjort våld på reglerna. Ska ha lite bättre koll i framtiden.

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ja och i det här fallet kan det dessutom slå tillbaka på dig själv så personen ser till att inlägget placerar sig ännu högre upp i serpen och att det tillkommer fler av samma karaktär.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Falsk hot om stämningar satt i system?
    Av Marcin i forum Övrigt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 11:08
  2. Falsk whois, hur?
    Av Nisse i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 00:10
  3. Kontroversiellt länkbete med falsk nyhet
    Av hans99 i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 14:31