Resultat 1 till 14 av 14

Fundersamt fall i SERPen

  1. #1
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    Hejsan,

    Ny här! Otroligt intressant forum måste jag dock säga.

    Jag är egentligen grafisk designer, men har hyffsad koll på SEO. Dock har jag aldrig tidigare varit lika insatt som jag är just nu.

    Just nu håller jag på optimerar en webbutik för ett speciellt sökord som faktiskt har en ganska hård konkurrens. Jag har dock väldigt bra resurser för att pumpa upp butiken, med hjälp av bloggar inom samma bransch etc.

    Lite grundfakta innan jag går in på exakt vad problemet är;

    Domänen är väldigt färsk. Den har 0 i PR och har varit tillgänglig ca 1,5 månader.

    På sökordet jag håller på optimerar för, så låg butiken tidigare på plats 115 i SERPen. Efter ca 3,5 veckas arbete jobbade jag upp den till en 68:e plats.

    Det är nu det intressanta kommer, för 3 dagar sedan så föll den rejält och den ligger idag på plats 135.

    Jag har mina aningar men jag vet fortfarande inte exakt vad det är som vållar felet.

    Det här är mina teorier:

    1. Domännamnet är nytt och inte tillräckligt pålitlig ännu ("trust").
    2. Domännamnets Google's shyssta-start-pushen har tagit slut. Vad jag förstått här är att Google oftast brukar trycka upp nya domännamn i SERPen i början (jag kan dock ha helt fel?).

    Så vad bör jag göra? Ska jag vara försiktig med att styra in fler inlänkar? Ska jag invänta sitens tilldelning av PR?

    Jag tar tacksamt emot era tips :-)

  2. #2
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Google testar lite placeringar, det är inget att bry sig om. Du kommer fortsätta kastas upp och ned.

    Fortsätt jobba med inlänkar du, men det måste se naturligt ut. Tex: 500 inlänkar den första månaden och 0 inlänkar på resten av året är inte naturligt.

  3. #3
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    Okej, det som jag undrar är ju ifall någon vet vad detta beror på? Att jag kommer slängas upp och ner har jag redan förstått, det är det som händer just nu.

    Men jag är intresserad av att veta varför det blir så? Någon som har varit med om det tidigare eller någon som verkligen besitter med bra erfarenhet inom just detta?

    Självklart är jag medveten om att inlänkarna måste skötas snyggt.

  4. #4
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Hermano
    Tex: 500 inlänkar den första månaden och 0 inlänkar på resten av året är inte naturligt.
    Klart det kan vara naturligt. En okänd sida som skapar något som ger väldigt mycket uppmärksamhet kan mycket väl få ett sådant resultat. Även en kampanj-sida för ett företag skulle kunna resultera i något sånt. Men visst 500 unika inlänkar och sen inga alls är väl på gränsen till tveksamt

    Citat Ursprungligen postat av ImHungry
    Okej, det som jag undrar är ju ifall någon vet vad detta beror på? Att jag kommer slängas upp och ner har jag redan förstått, det är det som händer just nu.

    Men jag är intresserad av att veta varför det blir så? Någon som har varit med om det tidigare eller någon som verkligen besitter med bra erfarenhet inom just detta?
    Det känns som du redan vet svaret, eller en del av svaret i alla fall. Nya webbplatser/sidor har en klar fördel att placera sig högt medan de klassas som "nya". Om din sida inte längre anses som "ny" så kan detta vara ett resultat av det.

    Men det finns massa andra faktorer som kan spela roll med. Om du har jobbat mycket med länkar så kan ett första resultat av det vara att du tappar placeringar iom att din webbplats är så ny.

    Sen kan det har stor betydelse vilket sökord det rör sig om. Många premium sökord är extremt svåra att ta placeringar på tidigt och vissa kanske man inte ens kan synas på till en början. Är det dessutom ett sökord som finns på engelska med så är risken stor att det är ännu svårare...
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  5. #5
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Jag har varit med om detta på flera av mina sajter. Min största webbshop hoppade upp och ner mellan 150 och 400 i tre månader men ligger stabilt på pos 15 nu. Ett exakt svar på varför är svårt att ge. Jag tror på alternativ 1. din domän har inte hunnit få någon trust. Bygg länkar i stabil takt så ordnar det sig förr eller senare.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  6. #6
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    Det känns som du redan vet svaret, eller en del av svaret i alla fall. Nya webbplatser/sidor har en klar fördel att placera sig högt medan de klassas som "nya". Om din sida inte längre anses som "ny" så kan detta vara ett resultat av det.

    Men det finns massa andra faktorer som kan spela roll med. Om du har jobbat mycket med länkar så kan ett första resultat av det vara att du tappar placeringar iom att din webbplats är så ny.

    Sen kan det har stor betydelse vilket sökord det rör sig om. Många premium sökord är extremt svåra att ta placeringar på tidigt och vissa kanske man inte ens kan synas på till en början. Är det dessutom ett sökord som finns på engelska med så är risken stor att det är ännu svårare...
    Det är ditt sista stycke som är intressant här, det var precis det jag funderade lite över. Oftast brukar det vara svårt om samma ord finns på t.ex. engelskan då det blir en dubbel konkurrens.

    Det är att det är ett ord som faktiskt endast finns på svenskan. Jag har gjort egna undersökningar och jag är fullt medveten om att det är någorlunda hård konkurrens i toppen. Det är inga speciella sidor som ligger högst med hög PR, därför ser jag en stor möjlighet att knuffa bort några på vägen.

    Men jag var mest rädd för att Google slängde ner mig i SERPen pga för "snabbt" jobb(?).

    Men då känns det faktiskt som om det mitt problem grundar på här, är att den faktiskt är för ny och inte har tillräckligt med "trust" ännu. Det är så det känns iallafall.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du har fått en hel del vettiga svar redan. Det jag tycker är nog kanske att du inte skulle bry dig speciellt mycket vad som har hänt när det bara gäller tre dagar. Låt det gå lite längre tid först.
    Ibland kan resultaten vara olika mellan två sökningar samma dag.

    Jag utgår ifrån att du inte är inloggad på en enda Googletjänst när du söker, annars kan du få helt felaktiga resultat mot vad andra får.

    Sedan skall du kanske inte stirra så mycket på vilken PR dina konkurrenter har. Det kan säga en del ibland men inte alltid. Men där du ligger nu har du 134 konkurrerande sidor som du skall ta dig förbi.
    Fast med stor sannolikhet är det inte så många av dem som aktivt försöker ta sig upp på det nyckelordet.

  8. #8
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Du har fått en hel del vettiga svar redan. Det jag tycker är nog kanske att du inte skulle bry dig speciellt mycket vad som har hänt när det bara gäller tre dagar. Låt det gå lite längre tid först.
    Ibland kan resultaten vara olika mellan två sökningar samma dag.

    Jag utgår ifrån att du inte är inloggad på en enda Googletjänst när du söker, annars kan du få helt felaktiga resultat mot vad andra får.

    Sedan skall du kanske inte stirra så mycket på vilken PR dina konkurrenter har. Det kan säga en del ibland men inte alltid. Men där du ligger nu har du 134 konkurrerande sidor som du skall ta dig förbi.
    Fast med stor sannolikhet är det inte så många av dem som aktivt försöker ta sig upp på det nyckelordet.
    Haha, fyfan vad skämmigt.

    Jag tror jag redan gjort bort mig, tänka sig. Det tog mig lite mer än 1 dag för att göra bort mig på ett helt nytt forum :-)

    Självklart är det jag som är dum och pantad, jag hade helt glömt bort hur Google har ändrat sitt system och börjat indexera och organisera placeringar enligt tidigare trafik sökningar på andra sidor inom samma ämne.

    Jag har nu testat att använda verktyget på GSERP.se med annan IP och burk. Inga Google-konton inloggade, så säger den helt plötsligt att jag har en placering på 22:a plats. Det här är ju ibland helt j*vla fantastiskt!

    Nu hoppas jag att ni får er ett skratt för att en dumskalle som mig gjort bort sig :-)

    Borde egentligen hålla mig till den grafiska delen, haha.

    Må bäst gott folk!

  9. #9
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Hehe, inget att skämmas över. Har sett stora affiliates sitta självbelåtna i ett halvår i tron att de rankade skitbra just efter det att Google började köra med att spara tidigare klick i sökningar med cookies. Så se till att rensa dina cookies från Google innan du kollar SERPen.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Äh det där är väl ingen fara.
    Det är på förekommen anledning jag lade till det där med inloggad. Det händer då och då att man missar det där. Och då upplever man för en stund stor glädje eller en stor besvikelse.
    Så i ditt fall blev ju utfallet bra.

  11. #11
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    Fantastiskt grabbar!

    Grymt forum med galet snabba svar, tack för svaren och tack för lösningen!

    Ha en fantastiskt skön söndag.

  12. #12
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    Hmm .. fan va skumt.

    Det var ändå inte jag som var dum, haha. Typiskt nog, så precis när jag bytte dator igår för att testa, så har Google indexerat om min placering.

    Jag har en aktuell plats på 22 just nu och det är samma på datorn där jag har alla mina konton hos Google. Vad jag också tyckte var märkligt, var ju att jag använde mig av GSERP.se för att se min aktuella placering, då lär väll inte min egen IP arbeta för att ta reda på det? Eller?

    Just nu ligger jag på plats 22 på samtliga datorer jag kollat (inkl. den jag testade med hemma). Så det verkar som om Google kör en berg-och-dahl-bana med mitt domännamn. Trist trist... vi får hoppas den slänger mig bättre i SERPen än att skjutsa ner mig nu, när jag ligger på plats 22 på ett ord som är otroligt svårt.

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Att det kommer röra sig en hel del har vi redan i tidigare inlägg konstaterat så det är inget märkvärdigt.

    Jag förstår inte riktigt vad problemet är. Det är tydligen plats 22 du ligger på nu. En placering som med stor sannolikhet kommer att hoppa en del över tid.

  14. #14
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    Urban;

    Just nu var det faktiskt inget problem jag hade. Jag ville bara förklara mig från gårdagen.

    Sedan var det en fråga jag hade gällande tjänsten på gserp.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. AOL = Hur komman man med i serpen?
    Av parisian i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 14:37
  2. YouTube i SERPen
    Av Hans i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-07, 17:49
  3. Siffror i serpen
    Av Artamus i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 20:24
  4. The Rise and Fall of The SEO-forum.se
    Av latehorn i forum Övrigt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-07-01, 10:14