Resultat 1 till 10 av 10

Trafik

  1. #1
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    Ber om ursäkt ifall det kommer lite trådar här som kanske tagits upp tidigare, men jag har sökt och finner tyvärr inget svar på just min fråga.

    I mina tidigare inlägg har jag alltid presenterat med att jag har mitt första största projekt inom SEO just nu. Jag håller på pumpar upp en e-butik på nätet för ett speciellt ord.

    Just nu så har jag en annan fundering som jag gärna önskar få svar från någon med bättre erfarenhet.

    För e-butiken kör vi Ad Words för det speciella sökordet som genererar en hel del besökare, detta resulterar ju även i mer trafik från Google.

    Vi kör en schema-lagd Ad Words kampanj, vilket innebär att vår annons visas endast de dagar vi vill att den skall visas.

    Frågan;

    Vi har noterat att, när sidan har Ad Words kampanjen aktiverad. Så flyttas vi högre upp i SERPen för just det sökordet. När vi kommer till de dagar där kampanjen inte körs, så slängs vi långt bak i SERPen.

    Tilläggas kan också göras, att domännamnet är fortfarande väldigt nytt och butiken har varit aktiv i ca 1,5 månad.

    Tidigare har jag fått till svar att det kommer att hålla på såhär, att Google kommer flytta butiken upp och ner. Det köper jag, men det jag undrar över här, är hur mycket trafiken för en webbplats spelar roll in i bilden för vart Google placerar dig i SERPen, för just det sökordet (jobbig mening, sorry).

    Om jag får dra min slutsats, så säger jag:

    Ju mer trafik b.la. från de organiska sökningarna men även från Ad Words, ju högre upp i SERPen flyttas du.

    Jag kanske låter desperat.. Men jag är inte ute efter att komma på första plats på det sökord jag jobbar med på ett halvår. Men på sikt, så ska jag synas på första plats!

    Jag är bara något enormt insatt i detta just nu och ger 110% på att lyckas. Därför är jag väldigt frågvis och vill gärna höra bekräftelser och få svar på mina frågor :-)

    Allt gott grabbar!

  2. #2
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Hej!

    Angående klick-relationen Organic search results vs Adwords. Kolla denna video för att få lite mer kött på benen: http://www.perpetualtrafficformula.c...affic-formula/

    Se även Urban´s inlägg: Adwords och organiska resultat (Mycket bra)

    Rent officiellt så har Google som policy att Google Adwords kampanjer inte på något sätt påverkar de organiska resultatslistningarna. (rätta mig gärna om jag har fel!). Men, det finns hundratals bloggposter om individer som beskriver att de tillfälligt får bättre placeringar på de organiska sökresultaten under Adwords kampanjer. Skriv gärna om era egna erfarenheter. Själv så använder jag aldrig Adwords i syfte att höja den organiska rankingen.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  3. #3
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    Tack för ditt svar Marcus!

    Jag tycker dock fortfarande att det är ganska hysteriskt och skumt av Google att slänga mig upp- och ner i SERPen (även om den gör det i början).

    Det är sjukt stora intervall mellan hoppen som Google slänger mig. Senast förra veckan blev jag förvånad över hur bra jag låg till i SERPen.. Men nu har den åter slängt mig ca 80 placeringar bakåt..

    Aja, Google är ett äventyr, så det är bara avvakta och se vad som händer.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    - Kontrollerar du rankningen själv eller med hjälp av tredje part som www.gserp.se ? Gör det med gserp.se istället.

    - Eftersom domänen är så pass ny är det rätt normalt att man rör sig väldigt mycket, på olika datacenters osv.

    Jag tror att AdWords inte har med det att göra.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    Underbart att få ett svar av dig Jim! (Som jag har väntat!!)

    Självklart kontrollerar jag min placering med hjälp av GSERP.se..

    Jag förstår att det är pga att den är så ny, vad som dock har förbryllat mig är att jag haft placering 22 på ett domännamn som är såpass nytt på ett väldigt hårt konkurrerande ord. Är detta ganska normalt de också, såhär i början alltså.

    Målet är att ligga 1:a på detta sökord så fort Google börjar ge förtroende för domännamnet.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    För egen del Marcus så har jag inte sett att det finns något samband mellan sponsrade länkar och det organiska resultatet.
    Tittar man sedan på hur annonskonkurrenter kan ligga till ser jag inte det mönstret heller.
    Roar man sig med att titta på nyckelordet hotell exempelvis så hittar inte jag någon som köper sponsrade länkar med på topp tio för den organiska listan.
    Fast där behöver man nog gå igenom fler olika sökningar.

    Egentligen borde det vara tvärtom. Att man sjunker vid sponsrade länkar. Incitamentet att köpa reklam bör ju snarare minska om man ligger bra till organiskt.
    (För övrigt så har jag lagt till en ny tråd om sponsrade länkar och AdWords på dubbeltopplaceringar)

  7. #7
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    Snyggt inlägg Urban!

    Men, med risk för att vara väldigt tjatig (ber om ursäkt för det), så känner jag fortfarande att jag saknar ett någorlunda bra svar på min stora undran.

    Jag förstår självklart vad ni menar, era svar har varit jätte bra. Men jag tycker fortfarande inte ha något bra svar på varför Google möblerar om mig i SERPen med så höga intervall. Visst, Google testar säkert att placera min sida lite varsom för att se och därefter avgöra en lämplig plats.

    Förstå mig rätt, jag är faktiskt inget ägg. Men jag vill veta vad jag ska göra i det här stadiet, ska jag bygga mer inlänkar, skriva mer text, eller slussa ut länkar? Finns det något jag kan göra förutom att bara sitta still och vänta på att tiden ska gå för att sedan se vad Google gör med min butik?

    Ni tror säkert jag lider av någon sjukdom, men det gör jag inte (visserligen pollen under somrarna).

    Hjälp mig, jag betalar gärna för en undervisning

  8. #8
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    SEO kräver en stor portion tålamod. Själv har jag också svårt för det. Det enda man kan göra är att fortsätta bygga länkar, fler sidor, förbättra innehållet. Sedan är tiden den viktigaste faktorn, tråkigt men det är så det funkar.

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Som Fredrik säger fortsätt.
    För din teori om att Google testar vad din sida bör ligga är en uppfattning bland många om varför det hoppar en del för nya sidor i serpen. Iof kan gamla sidor hoppa också.

    Så var är det mest naturliga för en ny sida. Att den uppmärksammas av andra och får länkar till sig eller inte?

  10. #10
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    Okidoki..

    Jag får nog bita i sura äpplet och fortsätta köra. Jag återkommer med hur det har gått om ett tag, typ 1 år eller något (ler).

    Så länge ska jag läsa på i detta fantastiska forum, räkna med fler frågor från mig :-)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tappat trafik
    Av southqvist i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 13:38
  2. Trafik för förstaplats
    Av bnord i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 15:34
  3. K: Siter med trafik och intäkter (min. 100$/mån)
    Av Webbimperiet i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 13:54
  4. Länkar/trafik köpes
    Av lenny46 i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 14:50