Resultat 1 till 7 av 7

Tävlingar som länkbete

  1. #1
    JoacimBs avatar
    JoacimB JoacimB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    6
    Har sett att många sidor skapar tävlingar där det gäller att länka till en site/ebutik för en chans att vinna något.
    Jag misstänker dock att många av dessa ebutiker råkar ut för straff från Google.

    Olika tävlingar är dock olika konkreta, och var går gränsen för vad som är OK och inte OK?

    Tex:
    "Länka till siten www.valfriebutik.com på din blogg för en chans att vinna"... Förmodligen ej OK
    "Skriv något om valfriebutik på din blogg (länk valfritt) för en chans att vinna".... Är detta OK???

    Var går gränsen för vad som är OK och inte OK?

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Gränsen mellan OK eller icke OK är om man blir upptäckt.

    Ovanstående är ett litet skämt men ungefär hur det fungerar. Det är inte OK enligt riktlinjer från G, men det kan fungera ändå.
    Senast redigerat av Fredrik Lundahl den 2010-07-27 klockan 08:12. Anledning: stavning

  3. #3
    JoacimBs avatar
    JoacimB JoacimB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    6
    Så det är inte är OK att ha en tävling där uppdraget är att skriva om en produkt (ej hemsida) där man tydligt skriver att länkning till hemsidan är frivilligt och ej nödvändigt för att delta.

    Det känns som om det BORDE vara OK, eftersom fokuset är produkten - ej hemsidan? Men kanske inte ändå...

  4. #4
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Jag vet inte vad du menar borde vara OK. Jag tänker på Google riktlinjer för att skaffa länkar, de har sagt att köpa länkar inte är OK.

    Att uppmana andra att länka är OK, Google till och med rekommendera detta.

    Resten av mitt svar är om länkning är en förutsättning för att få vara med i tävlingen, (missade omformuleringen av frågan).


    Tävling eller inte, så känns det som ett köp. För att få ta del av erbjudandet krävs en motprestation, detta uppfyller kraven i allmänna ordalag för att vara ett köp. Hur Google ser på det är inte enkelt att känna till. Uppenbarligen känner de inte automatiskt av vad som är en köpt länk eller ej, i alla fall till 100 %. Så frågan är hur Google skulle ställa sig till det vid en manuell granskning, jag vet inte det rätta svaret men för mig personligen är tävling att betrakta som köp av länkar.

    Observera att jag inte lägger någon värdering i att skaffa länkar genom tävling, byte eller köp. Försöker bara svara på frågan utifrån vad som är känt om hur Google ser på saken.

  5. #5
    JoacimBs avatar
    JoacimB JoacimB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    6
    Hej,

    Ja, att köpa länkar är ju helt klart inte okej. Att ha en tävling där man uppmanar bloggaren att länka är med största sannolikhet inte heller okej, även om man kan ha tur och slippa undan. Men min fundering hör kring nästa "steg" - dvs tävlingen är att skriva om en produkt, där det inte finns något motkrav att länka till produkten/företaget, och detta uttryckligen står.

    Är detta att betrakta som att köpa länkar? Jag har svårt att tolka det så, då det inte finns något motkrav att specifikt länka till produkten.

    Naturligtvis vill jag inte chansa, så det är därför jag ställer frågan här.

  6. #6
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Du kan ju alltid skriva till en snygg liten notis "Om ni länkar till butiken så går det givetvis bra att använda nofollow" - Vilket ändå de flesta bloggare inte kommer förstå
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  7. #7
    JoacimBs avatar
    JoacimB JoacimB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    6
    Smart tips! Det borde vara helt säkert

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Nya tävlingar?
    Av Anders Granström i forum SEO-tävlingar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 17:22
  2. lagar för tävlingar på internet
    Av Jacob Jarnvall i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 09:37
  3. Länkbete med musik
    Av Urban G i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 23:28
  4. Vad är länkbete?
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 07:56
  5. Behöver råd angående framtida SEO tävlingar.
    Av Marcus Westberg i forum SEO-tävlingar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 17:11