Resultat 1 till 6 av 6

Google läser javascript.... fel?

  1. #1
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    På min sida har jag skrivit följande inom <head>-taggarna:

    HTML-kod:
    <script type= "text/javascript">
    /*<![CDATA[*/
    	var Path = "/k/$1";
    /*]]>*/</script>
    Detta för att jag vill att mina javascript ska komma åt variabler skapade av PHP. ("$1" ska fyllas ut med annat mha javascript om det behövs.) Inget konstigt med det.

    I google webmaster tools säger dem att jag har 404 på www.domain.com/k/$1 och att flera sidor länkar dit.

    Detta innebär ju att google tror att mina variabelvärden är länkar. Är det någon mer som märkt detta? Är det inte konstigt och fel av google att göra så?

  2. #2
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Detta är inte svar på din fråga..

    ..utan jag är snarare ute efter en fördjupning i vad du menar med " mina javascript ska komma åt variabler skapade av PHP"

    Enligt min mening är detta omöjligt då PHP körs på servern och JS hos klienten?

  3. #3
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    " mina javascript ska komma åt variabler skapade av PHP"

    Detta är inget konstigt, han behöver data från servern som Javascriptet sedan ska göra något med(kanske bygga upp en tabell eller nåt), så anropet till /k/$1 returnerar värdet han behöver på klientsidan.


    ->Hermano
    vad jag förstår så har du en action i den url:en "/k/$1" men google ser ju den som en url på din site så om du har alla dina ajax-grejer samlade på ett ställe tex under "/k/*" kan du blockera /k i robots.txt filen.

    Hermano , du kan p.m:a sidadressen till mig om du inte vill skriva ut den här så kan jag kika lite snabbt vad det är som händer där.

  4. #4
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av Kimpo
    " mina javascript ska komma åt variabler skapade av PHP"

    Detta är inget konstigt, han behöver data från servern som Javascriptet sedan ska göra något med(kanske bygga upp en tabell eller nåt), så anropet till /k/$1 returnerar värdet han behöver på klientsidan.


    ->Hermano
    vad jag förstår så har du en action i den url:en "/k/$1" men google ser ju den som en url på din site så om du har alla dina ajax-grejer samlade på ett ställe tex under "/k/*" kan du blockera /k i robots.txt filen.

    Hermano , du kan p.m:a sidadressen till mig om du inte vill skriva ut den här så kan jag kika lite snabbt vad det är som händer där.
    Jo, det är något väldigt konstigt med det. VARIABLER skapade av PHP som nås via Javascript. Om det däremot är som du skriver, DATA som hämtas via AJAX som hanteras av PHP är det en helt annan sak.

    Varför jag frågar är för att jag tror att det är något galet med själva programeringen om Google skulle tolka det så fel. Jag menar, som en länk till ../k/$1

    Visst kan du begränsa google från att spindla mappen /k/ men det kommer fortfarande inte ta bort det faktum att Google tror att det ska finnas en sida som heter ../k/$1

    ..eller har jag fel??

  5. #5
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Jo du har helt rätt Altgard, det låter väldigt konstigt att google skulle tolka dem som url:er. Beror nog på hur de har skrivits in. Vore intressant o kika på det, så om du har en länk Hermano så skicka gärna den.

  6. #6
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Jag är i ungern för tillfället och har lite begränsat internettillgång.

    altgard:
    Du har rätt. Javascript är på klientsidan och php på serversidan, dem kan inte dela variabler. MEN php kan ge javascriptet data, och det var det jag menade och Kimpo försökte förklara.

    Varför jag frågar är för att jag tror att det är något galet med själva programeringen om Google skulle tolka det så fel. Jag menar, som en länk till ../k/$1
    Det är en mediawiki, (jag har inte skrivit koden själv) så jag tror inte att det är något galet.

    Kimpo:
    googlehemsida.se
    Vad jag har sett efter kort forskning så används inte den variablen, har dock inte kollat i alla externa js-filer. Variablen heter:
    wgArticlePath

    Min slutsats är att google känner igen "länk-liknande" variabeldata och tolkar det som en riktigt länk

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur bra läser sökmotorer PDF-filer?
    Av LaoWang i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-19, 18:20
  2. Javascript - Webbspindlar som hanterar javascript
    Av Martin Lindhe i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 23:28
  3. Google läser JavaScript - lite info
    Av Gustaf i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 23:03
  4. MSN Live läser javascript!
    Av Patrik Berggren i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 16:07
  5. Google läser CSS?
    Av TStone i forum Nyheter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 06:29