Resultat 1 till 3 av 3

Statiska URLer fortfarande bättre

  1. #1
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Ni har säkert läst bloggposter från folk som hävdar att dynamiska sökvägar är lika bra som statiska. Bakgrunden till det här är (som så ofta) att Google gått ut med ett luddigt meddelande om att man inte ska skriva om urler längre för de klarar att spindla statiska lika bra. Jag testade genom att enkelt isolera en variabel och fick fram ett annat resultat:

    Det spelar fortfarande roll.

    Jag skulle med det här vilja belysa faran att t ex sitta och tolka Matt Cutts, det är som att tolka stjärnor eller kaffesump. Jag skulle också vilja uppmuntra till att det testat mer, gör envariabelstest och publicera resultaten här så blir vi alla mycket bättre och minskar risken att vi går på myter.

    Så här gick testet till:
    • På en av mina bloggar skrivs en bloggpost om antivirus.
    • Som sökväg anges Installera Antivirus men ingen annan stans nämns Installera.
    • Sidan ligger på förstaplats på sökningen Installera Antivirus.
    Det har inte länkats, nämnts eller på något sätt tillförts Installera till posten (förrän efteråt när det nämnts i den post som beskriver resultatet publiceras). Det är ett entydigt bevis på att Google värderar om sökordet finns i url.

    Rapport finns här.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tack Magnus.

    Ökad användarvänlighet är anledning nog att skriva om URLer även om Google inte hade funnits. Och visst spelar det fortfarande roll inom SEO, har jag alltid trott även om jag inte gjort specifika tester. Jag är även förespråkare av att URLer ska vara korta och permanenta - vilket inte brukar nämnas så ofta.

    Att Google gick ut med sitt luddiga meddelande berodde enligt mig på att att det fanns en del som gjorde det på fel sätt, skapade dubletter och gjorde mer skada än nytta på sin sajt och för Google. Även myten att Google inte kan tolka URLer med frågetecken finns även tyvärr kvar på en del gamla sajter har man sett. Så för att stoppa detta gick Google ut med sitt meddelande.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    Hakade på och testade lite. Min första post gick att hitta under http://kaugesaar.se/nyheter/en-url-adress/ den skickas dock nu vidare med 301 redrict till /nyheter/installera-antivirus/.

    På sidan fanns Installera Antivirus på ett ställe och det var i meta description som ser ut som följande:
    Installera antivirus som är bra och håller sig uppdaterat är viktigt för att minska spridningen av virus mellan datorer.
    Mellan 8-9 Augusti såg resultaten ut så här:




    Eftersom jag hittade en länk på bloggy till Magnus post som såg ut att komma från RSS med just ankartexten Installera Antivirus, så kände jag att den har en antagligen ett finger med i spelet. Dock är länken borttagen nu. Så för att dubbelkolla testade jag att byta url.



    Dock ingen träff när man söker på Installera Antivirus men min blogg är inte något vidare stark så inte så förvånande kanske.
    Besök min SEO-Blogg kaugesaar.se

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google felindexerar fortfarande min sida
    Av Haljan i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 08:46
  2. Samma produkt - två olika URLer?
    Av LisaT i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 23:11
  3. Efter 1 vecka och fortfarande osynlig
    Av Hansen i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 23:25
  4. Dynamiska vs. statiska urler
    Av Daniel i forum Google
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 11:02
  5. Internet fortfarande en ekonomisk guldgruva
    Av oxx-se i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 12:08