Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 37

Meta keywords

  1. #1
    ZeroX66s avatar
    ZeroX66 ZeroX66 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    24
    Kan detta stämma?
    http://searchenginewatch.com/2165061

    Undrar om verkligen meta keywords har spelat ut sin roll i dag?

    /Micke

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Vad gäller Google så har dom det. Man vet dock aldrig om Google får för sig att ta hänsyn till dem igen. Jag har också dålig koll på hur andra sökmotorer ser på saken.

    Därför tycker jag absolut att du (om det inte är för mycket jobb) ska använda dem.

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ja precis det stämmer. Och artikeln du länkar till är även 8 år gammal ...

    Jag håller inte riktigt med Stefan och anser att det inte är värt tiden. Lägg hellre den tiden på att förbättra sajten och skaffa inlänkar.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    ZeroX66s avatar
    ZeroX66 ZeroX66 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    24
    Haha ja jäklar det såg jag inte

    Hade en kund som inte hade något alls i titeln heller så vi satte lite bra nyckelord där. Skall se om vi kan skaffa ett domän med ett bra nyckelord oxå.

  5. #5
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
    Vad gäller Google så har dom det. Man vet dock aldrig om Google får för sig att ta hänsyn till dem igen. Jag har också dålig koll på hur andra sökmotorer ser på saken.

    Därför tycker jag absolut att du (om det inte är för mycket jobb) ska använda dem.
    Även Yahoo! bryr sig inte om meta-keywords längre: http://searchengineland.com/yahoo-se...ords-tag-27303

    Men jag håller fortfarande med dig. Meta-keywords innebär inte särskilt mycket jobb så sätt in dem för säkerhets skull

    EDIT: ser på vissa ställen att Yahoo! faktiskt fortfarande använder sig av meta-keywords.

  6. #6
    ZeroX66s avatar
    ZeroX66 ZeroX66 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    24
    Lägger till även dessa så är man säker. Hur är det med Bing då?

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Bing tar inte hänsyn till dem heller. Provade för en liten stund sedan och det gav ingen träff där heller. Håller faktiskt med Stefan där att det tar inte lång tid att lägga till dem.
    Jag har sett någon invändning mot att lägga in nyckelorden där med motiveringen att det skulle tipsa konkurrenter/SEO-bolag vilka ord som du optimerar för mot just den sidan.
    Men om en konkurrent behöver titta på dina keywords i källkoden så är det ingen konkurrent du behöver vara orolig för.

  8. #8
    ZeroX66s avatar
    ZeroX66 ZeroX66 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    24
    Okej, men det är inte många så jag lägger till dem. Tack för hjälpen! Bra att veta är det ju ivf

  9. #9
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Håller med Jim här, absolut inte värt tiden att skapa META keywords. Om du gör som rutin att alltid skriva ut keywords på varje undersida blir det väldigt mycket tid du spenderar för något som inte påverkar alls. Lägg din tid på research, smarta titlar och attraktiva descriptions istället.

  10. #10
    ZeroX66s avatar
    ZeroX66 ZeroX66 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    24
    Det var nog mest tanken att de skall in där de skall vara i html koden i <head> och inget mer. Tänker inte skriva ut dem!
    Antar att det är därför Google mfl har tagit bort detta!?

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av The Duffy Agency Visa inlägg
    Håller med Jim här, absolut inte värt tiden att skapa META keywords. Om du gör som rutin att alltid skriva ut keywords på varje undersida blir det väldigt mycket tid du spenderar för något som inte påverkar alls. Lägg din tid på research, smarta titlar och attraktiva descriptions istället.
    Vi har kanske lite olika uppfattningar om tid här men det kanske beror på arbetssättet. Om man först definierar vilka nyckelord som hör till vilken landningssida, vilket väl är det mest naturliga att göra vid optimering. Så tar det väl ungefär 10 sekunder att lägga till dem där. Klart sitter man med några tusen sidor det skall göras på så tar det lite tid.

  12. #12
    ZeroX66s avatar
    ZeroX66 ZeroX66 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    24
    Har man sedan ett CMS så räcker det ju att fixa detta på ett ställe

  13. #13
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Beror väl på storleken på hemsidan. Har vissa kunder som har riktigt stora hemsidor, sitta och lägga till keywords för varje undersida känns inte helt aktuellt. 10 sekunder för varje undersida man pillar med under ett helt år så känns det som att det blir lite tid man lägger ändå.

    Min slutsats:
    META-keywords är vettigare än att göra ingenting. Jävligt marginellt dock!
    Att läsa en vettig artikel, lägga till en halvdan inlänk, eller att posta ett hyfsat meningslöst foruminlägg är vettigare än att fylla en hel sida med META-keywords.

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av The Duffy Agency Visa inlägg
    Beror väl på storleken på hemsidan. Har vissa kunder som har riktigt stora hemsidor, sitta och lägga till keywords för varje undersida känns inte helt aktuellt. 10 sekunder för varje undersida man pillar med under ett helt år så känns det som att det blir lite tid man lägger ändå.

    Min slutsats:
    META-keywords är vettigare än att göra ingenting. Jävligt marginellt dock!
    Att läsa en vettig artikel, lägga till en halvdan inlänk, eller att posta ett hyfsat meningslöst foruminlägg är vettigare än att fylla en hel sida med META-keywords.
    Fylla en hel sida med meta-keywords? Hur många ord pratar vi om här?

  15. #15
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Det beror väl på, några av våra största hemsidor har ju flera tusen undersidor. Den senaste kund jag hjälpte med SEO med har 169 undersidor, på 19 olika språk. Jag har rekommenderat lite onpage förändringar med titlar, justeringar på rubriker och body text och förfinade descriptions på mellan 30 och 40 utav de olika undersidorna beroende på hur populära de olika sökorden är för de olika språken.

    Bara att skriva ner de 3 - 400 olika META - Keyword rekommendationerna för kunden skulle ta för lång tid för att det skulle vara värt det i mitt tycke, även om du säkert har rätt i att det bara tar 10-15 sekunder att justera varje undersidas specifika keywords.

  16. #16
    ZeroX66s avatar
    ZeroX66 ZeroX66 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    24
    Fast de flesta sajter är väl idag någon typ CMS och då finns det ju hantering för detta. Är det som så att man skall fixa detta manuelt på 1000 sidor så skall man nog tänka om hur man har sajten uppbyggd

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Att sitta och göra det när det gäller uppemot 100.000 sidor är väl inte så tillämpbart men där är det knappast idé att göra det på varje enskild sida heller med on page. Utan det arbetet får kunden ta efter principiella grundinstruktioner vartefter i mån av tid.

    Annars om jag gör det åt kunden i hans system så ordnar jag det.
    I annat fall är det inte så komplicerat att skicka en instruktion i stil med detta per sida om kunden skall göra det själv.
    url= doman.se/undersida2/
    Title= Text
    Description= Text
    Keywords= Text
    Textblock 1 på sidan= Text
    osv

  18. #18
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    @Zerox. Jag bygger inte hemsidorna, jag jobbar som SEO - Konsult åt våra kunder, vilket ofta är lite större internationella företag där det finns en hel del undersidor. Ofta får jag inte ens tillgång till deras CMS för att de har någon annan som sköter den biten. Jag går igenom deras hemsidor, säljer in en SEO - report om vad som behöver göras och varför, och sen fixas det. Oftast av någon annan, eller så får jag lösa det manuellt. En extra rad i koden är inte särskilt mycket. Men om du repeterar den proceduren 10.000 gånger per år blir det en del tid.

    @Urban. Jo precis, det är så jag brukar göra när jag skickar ut instruktioner för de större sidorna, bortsett från raden med Keywords bara Rekommendationer för titel, descriptions, textändringar. Om jag gör justeringarna själv är det samma sak. Titlar, descriptions och content får all min kärlek. Blir ingenting över för keywordsen helt enkelt!

  19. #19
    ZeroX66s avatar
    ZeroX66 ZeroX66 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    24
    Sitter själv som utvecklare och ägnar en del läsning till SEO ,men att uppdatera flera 1000 sidor låter för mig som väldigt omständigt. Tittar man på större företag utan att nämna några så har de troligen ett CMS i botten och de behöver inte redigera alla sidor utan kanske på ett par ställen i topprubrikerna.
    Nu var det ju inte det ämnet handlade om utan om Google mfl indexerar meta keys! Å det verkar de flesta vara eniga om att de troligen inte gör

  20. #20
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Nej det var ganska länge sedan Google brydde sig om meta keywords....12 år tror jag att jag har läst någonstans enligt vår egen seo-guru

    SEO är enkelt, men omständigt och tar tid om det ska göras ordentligt. Det är nog bara att vänja dig!

  21. #21
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nej visst det har du rätt i ZeroX66, Google brydde sig förut, inte nu. Yahoo gör väl det än så länge och just Yahoo är väl större i andra länder än i Sverige. Men som Stefan skriver, kanske en framtidssäkring. För inte alltför länge sedan rapporterade man placeringsresultat till kunder från Altavistas sökningar. Fast i internettid var det förstås hemskt länge sedan.

  22. #22
    ZeroX66s avatar
    ZeroX66 ZeroX66 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    24
    Jo såg det fast man undrar ibland ivf om den inte tittar på detta lite. En känsla bara!

  23. #23
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag skrev ju också "om det inte är för mycket jobb". Att låta All in one SEO-pack för Wordpress generera KeyWords är ett exempel på det.
    Sen kan vi aldrig veta hur det ter sig i framtiden. Att lägga 5 sekunder extra på varje sida du skapar idag kan ju göra att du slipper sitta och uppdatera 10000 sidor om tre år.

  24. #24
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jag vill bara tillägga en sak till. Anledningen till att META keywords inte längre används av Google, och varför den aldrig någonsin kommer att användas igen, är att man kan skriva in precis vad man vill där för att försöka lura sökmotorerna.
    Istället har de utvecklat algoritmen så att de hittar dina riktiga keywords utan att behöva läsa den taggen. Ingen seriös sökmotor kommer att använda den taggen så fort de har en tillräckligt avancerad algoritm för att kunna klara sig utan den. Nämn en anledning till varför de skulle vilja använda det?

    Jag tror att det är större chans att Google börjar slumpa ut rankingen än att META keywords kommer spela någon roll för deras ranking.

  25. #25
    ZeroX66s avatar
    ZeroX66 ZeroX66 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    24
    Man kan ju skriva vad man vill i titeln oxå även om det syns så är det få som tittar där!

  26. #26
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Nja titeln syns direkt i sökresultatet på Google så det är nog ganska många som ser din titel om du försöker "smyga" in rosa racerbilar i din titel.

  27. #27
    ZeroX66s avatar
    ZeroX66 ZeroX66 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    24
    Jo sant ,men man kan ju ha företagsnamnet först och sedan bra keywords efter. Oftast så tjänar man väl inget på att använda nyckelord som inte har med innehållet att göra och det borde väl vara samma för meta keys!?
    Oavsett om de används eller inte så finns de med i den nya html standarden och även i .net 2010 likväl i andra utvecklingsverktyg och de har ett syfte och kan börja användas igen kanske. Möjligt att de bara åker med av farten idag och aldrig kommer att nyttjas, men det kan man ju inte veta till 100%.
    Om ett par år så kanske våra sökmoterer inte finns längre och man gör sökningar ifrån sociala nätverk istället och då kanske dessa meta keys har en viss betydelse. Utopi kanske, men en möjlighet

  28. #28
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Får ursäkta för ett långt inlägg.

    Det bästa tipset jag kan ge dig inom SEO är att fundera, analysera och testa istället för att gissa och lyssna på andra. Skit samma vad jag eller någon annan säger, tänk igenom problemet istället och leta efter lösningen baserat på logik. Fråga om tips, men tänk ut varför det är så själv.

    Varför slutade Google använda META keywords? För att folk lätt kunde fuska för att skaffa trafik de inte var förtjänta av. Dåligt för användarna.
    Vad gör dom istället? Utvecklade sina spindlar som nu bättre kollar igenom hela sidorna, och de bedömmer vilka ord du ska ranka på baserat på innehållet.
    Är det en bättre eller sämre lösning för användarna? Får nog anses bättre, någon utan egen vinning avgör bedömningen.
    Hur fungerar Google 2010 jämfört med Google 1998 tror du? Troligen bättre, de har väl vuxit "lite" och blivit populärare sen dess.
    Tror du att 12 år av testande och utveckling av en algoritm som inte använder Keywords har någon grund? Antagligen.
    Finns det någon anledning för dom att gå tillbaks till användandet av META keywords? Nope. Ingen.
    Finns det en chans att det kommer en ny konkurrent som spöar Google genom att ta teknik som Google bedömde som opålitlig och kass för 12 år sedan? Inte troligt. WWIII lär väl knappast vinnas med svärd och skjöld.
    Hur kommer algoritmen se ut om 1 år? Om 3 år? Jag har mina svar klara. Jag tror mig veta vad som kommer att utvecklas, vad som kommer att förbättras. Jag jobbar mot det. Min SEO ska helst hålla för framtidens sökmotorer också. Som Stefan sa, jag vill inte göra om arbetet på 10.000 sidor längre fram.

    META keywords för en sökmotors algoritm är som att vi båda ska bege oss ut och jaga vår middag med en stor träklubba och flytta in i en stengrotta. Klart att man teoretiskt kan hamna där igen, men det får väl anses ganska osannolikt. Utvecklingen bör väl gå framåt kan tyckas.
    1998 var Googles algoritm korkad och outvecklad (som det mesta på Internet på den tiden), 2010 är den inte det.

    Om du kan presentera en vettig anledning till varför Google eller någon annan sökmotor någonsin skulle bry sig om META keywords så kan du gärna PMa mig det förslaget, så kan vi fortsätta detta där istället.

    Åter igen, ber om ursäkt för ett långt inlägg.

  29. #29
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Olika uppfattningar kan man konstatera om meta keywords. Att sia om framtiden när det gäller nätet och dess utveckling kan man förvisso göra.
    Fast vem hade kunnat förutse Facebooks framgång för ett par år sedan som exempel?

    En liten parentes bara om title, det går utmärkt att lägga in ord där som inte syns för den som tittar på sidan, vare sig i sökresultatet eller när man besöker sidan. Ord då som är fullt sökbara och ger träffar efter en sökning.

  30. #30
    ZeroX66s avatar
    ZeroX66 ZeroX66 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    24
    Där ser man. Då är det fortfarande öppet att fuska då oavsett hur bra crawler man har

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Meta Description och Keywords
    Av Vale i forum Optimering
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 15:45
  2. meta keywords och description
    Av bjourne i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 16:32
  3. Frågor om title, meta keywords, H1...
    Av Alicia72 i forum Sökordsanalys
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 16:55
  4. Meta keywords + description, längd och antal?
    Av tellement i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 23:14
  5. Hur är det med keywords i meta-taggen?
    Av eidos- i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 22:06