Resultat 1 till 3 av 3

Landningssidor och Quality Score i AdWords

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Vad är viktigt för landningssidan i Adwords för att öka Quality Score?

    Att sökfrasen ska finnas med i text/rubrik osv det förstår jag. Är det till exempel viktigt att landningssidan finns med i organiska Google? Att den har PageRank och rankar?

    Eller kan man skapa ett tjugotal landningssidor endast för Adwords?

    Här finns en del tips:
    http://adwords.google.com/support/aw...v&answer=46675

    Något utöver ovan länk som ni har sett funka bra?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Boivins avatar
    Boivin Boivin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Vad jag sett spelar inte PR eller ranking organiskt någon som helst roll. Jag har ofta skapat egna landningssidor som inte länkas internt till och inte finns indexerade heller och det har funkat bra.

    Rykten (som jag inte lyckats bekräfta själv med tester) säger också att QS för landningssidan ökar om du har till exempel en e-post eller telefonnummer för kontakt angivet på sidan. Alltså inte i en bild utan i text. Även en "om oss" länk sägs hjälpa.

    Det verkar också som sammanhanget spelar en viss roll och att google tolkar informationen semantiskt som den gör med den vanliga indexeringen.

    För mig som jobbar mest med hotell får jag till exempel högre QS på "restaurang stadsnamn" än "museum stadsnamn" när landningssidan handlar om hotell i respektive stad. Borde enligt mig ha att göra med att det ofta i hotelltexter och liknande nämns restauranger etc.

    Sen vill jag också säga att QS överlag gör mig vansinnig eftersom det inte alltid funkar så bra. Två likadana landningssidor med enda skillnaden att stadsnamnet är utbytt ger ofta radikalt olika QS för samma KW (fast med stadsnamnen utbytta).

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ok, tack för info.

    När jag lade upp min kampanj ovan så hade jag 7/10 i QS på de flesta sökord. En vecka senare utan att jag gjort någonting alls så har QS ökat till 10/10 på många av sökorden. Det beror säkert på CTR kan jag tänka. Men även med 10 i QS så är ändå CPC ca 3-4kr minst på alla sökord som rör hemsida vilket är rätt dyrt för min smak även om jag har en hög procent konvertering.

    Jag har också kommit till samma slutsats som dig Boivin att landningssidorna inte ens behöver vara indexerade.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2010-09-09 klockan 17:27.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Landningssidor
    Av goodvibes i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-08, 13:29
  2. Live Search Domain score och Page score
    Av David Olofsson i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 11:58
  3. Google Search Quality
    Av jonas02 i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 12:06
  4. Web Site SEO Score
    Av MattiasN i forum SEO-verktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 23:34