Resultat 1 till 8 av 8

Landningssidor

  1. #1
    Fredrik-Ss avatar
    Fredrik-S Fredrik-S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    48
    Hej,

    Jag håller på med en sida som kommer innehålla affiliatelänkar. Jag har läst att det bästa gällande SEO är att maskera länkarna så inte Google-boten känner av att det är just affiliatelänkar.

    Om jag har fattat det rätt ska man använda sig av någon typ av landningssida. Gör man då enligt följande?

    1. Här är sidan som presenterar "maskerade" affiliatelänkar. Ex. http://mindomän.tld?annonsID=1733
    2. Ovanstående länk går till http://mindomän.tld?sendLink där man plockar ut ID 1733 och matchar mot databasen där man ser att besökaren ska skickas till http://affiliatelänk.tld?programID=1232&personID=134134 och skickar vidare besökaren.

    Har jag förstått flödet rätt? Ger detta ett bättre resultat i och med att man plockar bort affiliatelänkarna från själva huvudsidan vilket leder till att Google-boten inte tar det för en enbart affiliatesida?
    Senast redigerat av Urban G den 2010-10-04 klockan 13:15.

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Google har inget emot affiliate-sidor, däremot kan du ju hålla länkkraften inom domänen om du gör som du beskriver.
    Se till att du gör en 302-redirect till affiliatelänken

  3. #3
    Fredrik-Ss avatar
    Fredrik-S Fredrik-S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    48
    Okej. Hur menar du att jag behåller länkkraften inom domännamnet? Det blir ju ändå att jag länkar vidare från min landningssida istället för ifrån själva huvudsidan.

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Absolut, men det blir som ett steg till

    Vill du klura till det ordentligt gör du en mellansida som du visar för sökmotorn, med flera länkar tillbaka till din sajt, och en nofollow-länk till affiliateprogrammet. Redirectar du vidare med javascript också så är det inga problem med att du försöker göra något fult.

  5. #5
    Fredrik-Ss avatar
    Fredrik-S Fredrik-S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    48
    Tack för svar!

    Men hur funkar det i praktiken, sett från Google-botens perspektiv. När man gör en landningssida flyttar man fokus från själva sidan som listar alla affiliateannonser, vilket medför att denna sidan inte kommer att tolkas som någon "affiliatesida". Den sidan som man sedan har som landningssida, som ändå ligger under samma domännamn, kommer då istället uppfattas som en sida med affiliatelänkar på.

    Om inte Google bryr sig om att det är massa affiliatelänkar, SEO mässigt. Varför har man en landningssida?

    Min tanke är inte att styra trafik från t ex Google Adwords till en landningssida och sedan till affiliateprogrammet. Utan jag har en sida dit jag vill att folk ska hitta in och sedan välja att trycka på en affiliatelänk.

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Aha, jag läste ditt huvudinlägg slarvigt!

    Om du ska ha en "landningssida" så är det inte för att flytta affiliatelänkarna från huvudsajten, utan "landningssidan" är en sida du optimerar för ett specifikt sökord.

    Jag pratar om nästa steg, där du länkar till http://mindomän.tld/?annonsID=1733 och där visar upp annonslänken (nofollow) för annons nr 1733 (inte alla affiliatelänkar) och skickar användaren vidare via javascript. För användare utan javascript innebär det ett klick till, för sökrobotar innebär det att dom hittar tillbaka till din sajt, för dom allra flesta gör det ingen skillnad.

  7. #7
    Fredrik-Ss avatar
    Fredrik-S Fredrik-S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
    Aha, jag läste ditt huvudinlägg slarvigt!

    Om du ska ha en "landningssida" så är det inte för att flytta affiliatelänkarna från huvudsajten, utan "landningssidan" är en sida du optimerar för ett specifikt sökord.

    Jag pratar om nästa steg, där du länkar till http://mindomän.tld/?annonsID=1733 och där visar upp annonslänken (nofollow) för annons nr 1733 (inte alla affiliatelänkar) och skickar användaren vidare via javascript. För användare utan javascript innebär det ett klick till, för sökrobotar innebär det att dom hittar tillbaka till din sajt, för dom allra flesta gör det ingen skillnad.
    Tack för svar!

    Då har jag fattat vad en landningssida är

    Jag programmerade igår det scenariot du nämner ovan. Dock skickade jag vidare med en php header-redirect, men detta borde väl inte spela någon roll? Nofollow glömde jag dock lägga till ska ordna det.

    En fråga till, varför är detta bra att göra egentligen? Det blir ju helt klart snyggare länkar, men gör det något SEO mässigt?

  8. #8
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Nofollow blir ju svårt i en redirect!

    SEO-mässigt blir effekten att din affiliate-länk går till en sida inom din domän, på den sidan (om du löser det med javascript) visas internlänkar till din webbplats tillsammans med affiliate-länken (som du kan sätta nofollow på). Hur mycket nytta det egentligen gör kan jag inte säga på rak arm.

    Utöver detta får du ju ett mellansteg där du kan logga saker (även om du kör en header-redirect), samt att din länk maskeras, vilket kan leda till bättre CTR i vissa fall.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Landningssidor och Quality Score i AdWords
    Av Jim Westergren i forum Google AdWords
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 17:21
  2. Landningssidor
    Av goodvibes i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-08, 13:29