Resultat 1 till 16 av 16

Newbie har en fråga

  1. #1
    MrGas avatar
    MrGa MrGa är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    4
    Om jag har en sida som handlar om bilar, är det då en bra ide att ha ordet "bilar" på sidan upprepad 50 gånger, eller spelar det ingen roll om jag har skrivit 50 gånger ordet bilar eller bara 3 gånger.

    Hur ser google på detta?

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Ja, det spelar roll, om du skriver ordet bilar 50 ggr så lär Google se det som spam. Det viktiga är att sidan handlar om bilar, inte hur ofta ordet förekommer i texten.

  3. #3
    Freds avatar
    Fred Fred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Oxford, UK
    Inlägg
    63
    Det soelar roll hur ofta ordet forekommer i texten enligt mig....
    du far inte ha det for ofta dock for da blir det spam
    manga brukar rekomendera mellan 10% - 15% forekomst for fraser och lite mindre for ord...

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Då det gäller nyckelordsdensitet, alltså i hur stor procentsats som det eftersträvade nyckelordet förekommer på sidan, så kan allt mellan 1 - 20% fungera. I alla fall finns det sidor som rankar väldigt bra och som har nyckelordsdensitet i dessa intervall. En riktlinje är alltid att det ska se bra ut för användaren, om nyckelordet uppenbart har upprepats så pass att texten inte längre är läsbar, så kommer man definitivt att straffas vid en manuell granskning.

    Jag skulle inte råda dig till att gå över 5 - 7 %. Men vad som är viktigare är hur att och hur ofta ordet förekommer i titel, rubriker, fetstil, kursiv stil och punktlistor.

    Än viktigare är, och det tror jag alla har insett nu, hur ofta det eftersträvade nyckelordet förekommer i länkar, såväl inkommande som ineterna, som pekar till den aktuella sidan.

  5. #5
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Sökordsdensitet är inte aktuellt längre, så skippa det tänket helt.
    Fokus skall vara på innehållet, texten, rubriker titlar etc. skall handla om ämnet ifråga.

  6. #6
    MrGas avatar
    MrGa MrGa är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    4
    Oj man tackar så mycket! Trodde knappast att man kunde få gratis seo tips. Tack för alla tips..

  7. #7
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Sökordsdensitet är inte aktuellt längre, så skippa det tänket helt..
    Vadå? Du menar att det inte har någon som helst betydelse hur många grr ett ord förekommer på en sida (i %) för dess ranking?

  8. #8
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Nej, man behöver inte tänka i termerna sökordsdensitet längre.

  9. #9
    Joppedis avatar
    Joppedi Joppedi är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    36
    Vad grundar du detta på, webguide?

  10. #10
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Egen erfarenhet och erfarenhet från flera andra med mycket djupgående kunskaper inom SEO. Anledningen är helt enkelt att Google har blivit bättre på att känna igen medvetet sökordsstuffande. En text som handlar om ett visst ord upprepar sällan ordet många gånger. Visst skulle man kunna säga att man skall ha en densitet på 2-3 %, vilket skulle se naturligt ut, men det är fel sätt att angripa frågan på.

    För att komma rätt skall man skriva en relevant text om ordet ifråga och verklilgen koncentrera sej på att den skall vara naturlig, inte se konstig ut och inte upprepa ordet hela tiden. Sökordsdensitet betyder ingenting om texten inte är skriven på ett naturligt sätt och om den är det så kan man helt bortse från densiteten.

  11. #11
    herrbruns avatar
    herrbrun herrbrun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Notera gärna att Google inte förstår text alls så bra som vissa här verkar tro.
    De har ett hundratal/tusental olika tester. Några antagligen snarlika dessa.

    Vart på sidan ligger stycket.
    Vart i stycket ligger meningar med orden.
    Hur långt ifrån meningens början/slut ligger orden.
    Hur långt ifrån punktuation ligger orden, och vilken typ av punktuation.
    (t.ex. "ord!" kanske betyder mer betoning på ordet än "ord.")
    Hur många upprepningar av kända synomymer finns i meningen/stycket/sidan.
    Hur är balansen mellan ordet och dess synonymer.
    Innehåller sidan t.ex. <h1>ord</h1> och <h2>subord</h2> där subordet har stark anknytning till ordet?

    Densiteter används garanterat, även om densiteten antagligen mäts mer per topic/mening/stycke o.s.v. än endast per sida.
    Men med mycket mikro och lite makro så känns sidans orddensitet nästintill irrelevant.

    En sida med 20 sidor om metaller och en sida om järn bör ju lista bättre än en enda sida om metaller med 1/20 sida om järn (vi antar att kvaliteten på texterna är lika hög och de har lika många inlänkar). Därför är det självklart att sidans orddensitet inte kan spela allt för stor roll.

  12. #12
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av herrbrun
    Notera gärna att Google inte förstår text alls så bra som vissa här verkar tro.
    De har ett hundratal/tusental olika tester. Några antagligen snarlika dessa.

    Vart på sidan ligger stycket.
    Vart i stycket ligger meningar med orden.
    Hur långt ifrån meningens början/slut ligger orden.
    Hur långt ifrån punktuation ligger orden, och vilken typ av punktuation.
    (t.ex. "ord!" kanske betyder mer betoning på ordet än "ord.")
    Hur många upprepningar av kända synomymer finns i meningen/stycket/sidan.
    Hur är balansen mellan ordet och dess synonymer.
    Innehåller sidan t.ex. <h1>ord</h1> och <h2>subord</h2> där subordet har stark anknytning till ordet?

    Densiteter används garanterat, även om densiteten antagligen mäts mer per topic/mening/stycke o.s.v. än endast per sida.
    Men med mycket mikro och lite makro så känns sidans orddensitet nästintill irrelevant.

    En sida med 20 sidor om metaller och en sida om järn bör ju lista bättre än en enda sida om metaller med 1/20 sida om järn (vi antar att kvaliteten på texterna är lika hög och de har lika många inlänkar). Därför är det självklart att sidans orddensitet inte kan spela allt för stor roll.
    Jo, det är nog så Google fungerar, vilket innebär att Google har en ganska bra förståelse för vad sidan handlar om och hur relevant ordet är för sidan. Det beror inte i första hand på hur många gånger ordet förekommer på sidan.

  13. #13
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det är sant att man inte ska tänka och jobba efter densitet. Saker som länkar, ankartext på inlänkar, förtroende och annat är mycket viktigare.

    Jag kan dock avslöja en liten "hemlighet":

    I V7N SEO-tävlingen så låg jag på plats 9 efter ca en månad efter start. (Min tävlingssida). Jag hade legat i topp men sakta gått ner i SERPsen. Min artikel innehöll massor av text och hade då 100 kommentarer. (och många tusen inlänkar). Kommentarerna innehåll ofta inte sökordet och jag såg detta som ett problem. Jag la sedan in sökordet i slutet av alla kommentarer och lade vissa som <strong> och vissa som <em>. Efter nästa cache åkte jag rätt upp igen på första plats.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  14. #14
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Men det här med h1 och fetstil och sånt....
    skall jag konsekvent lägga det på de viktigaste orden i mina texter eller kommer Google uppfatta det som nån slags spam?
    Jag menar, är det inte konstigt med h1 mitt i en mening?

  15. #15
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag menar, är det inte konstigt med h1 mitt i en mening?
    Jo det är konstigt och skall heller inte göras. H1 är den rubrik du skall sätta för hela sidan, dvs en gång per sida, i början gärna. Sedan följer H2, H3 osv, med andra ord precis på samma sätt som en uppsats är uppbyggd.
    Visst kan det nog gå att ta genvägar, men det är inget bra sätt att bygga en sida på, även om det går ibland.

    I princip är uppbyggnaden av en sida i en webbplats jämförbar med en vanlig uppsats* ifråga om struktur.

    (*kanske inte på de lägre skolnivåerna)

  16. #16
    Freds avatar
    Fred Fred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Oxford, UK
    Inlägg
    63
    H1 mitt i en mening ar inget att rekomendera mednas strong ock em ar en annan sak...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Rent hypotetisk fråga...
    Av Nisse i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 22:16
  2. Fråga ang. inlänkar på Google.
    Av David i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 14:21
  3. Ännu en Newbie fråga - CPM
    Av Pablo i forum Google AdWords
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 11:29
  4. Fråga till de som jobbar mycket med PPC
    Av Bernt Johansson i forum Google AdWords
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-11, 09:50
  5. Fråga om mod_rewrite
    Av creo i forum URL-omskrivning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 17:57