Resultat 1 till 4 av 4

Påverkan av organisk träflista vid 301?

  1. #1
    MatteBs avatar
    MatteB MatteB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3
    Vi skall byta e-handelsplattform för samtliga våra eButiker. Idag ligger flera av våra eButiker på första plats på Google på ett antal viktiga sökord. En 301 Redirect skall göras på de sidor som får ändrade URL:er, ex kategorisidor och produktsidor. Vad händer då med placeringen i träfflistan på Google?

    Exempel - sökord tulpanglass (påhittat)
    Idag ligger sökordet först på Googles organiska träfflista. Tulpanglassidan och startsidan har en pagerank på 2 eller 4 (varierar mellan butikerna). Sidan har inga alls eller få externa inlänkar. Byte av e-handelsplattform sker och en 301 Redirect genomförs med en bibehållen länkkraft. Direkt efter så ligger tulpanglass kvar på första plats på Google. Efter ett tag så upptäcker Google att det finns en ny tulpanglassida på samma domän och indexerar denna. Samtidigt så antar jag att den gamla sidan försvinner från Google (?). Om mitt antagande stämmer:

    1. Var i träfflistan hamnar då tulpanglass? (dvs. behålls placeringen, eller måste vi "börja om")
    2. Behåller sidan sin gamla pagerank förutsatt att den nya är gjord enligt alla SEO-konstens regler? (tom. bättre än gamla)
    Senast redigerat av MatteB den 2010-10-05 klockan 11:31.

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Ni ska (i nästan 100% av fallen) behålla både position och pagerank. PR kan försvinna ur toolbaren tillfälligt men den äkta pageranken är den samma. Platsen kan svajja till under en period och i otursfall glida neråt en liten aning. Endast i mycket olyckliga fall har jag sett att positioner tappats helt, extremt ovanligt.

    301 ska överföra allt och gör det nästan alltid.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    MatteBs avatar
    MatteB MatteB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3
    Ok och tack för svar.

    Jag är dock lite osäker på om du såg nyansen i min fråga. Vad händer den dagen då den gamla sidan www.ajskrim.se/produkter/tulpanglass försvinner från Googles indexering och ersätts av den nya sidan www.ajskrim.se/e-handel/tulpanglass? Då finns det ingen 301 Redirect kvar som överför den gamla positionen, PR och länkkraft. Eller?

  4. #4
    ostlunds avatar
    ostlund ostlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    80
    Google boten kommer när den crawlar dina gamla sidor att flytta över PR till de nya sidorna. Google boten kommer när den får en 301 svar från din webbserver att förstå att www.ajskrim.se/produkter/tulpanglass flyttats permanent till www.ajskrim.se/e-handel/tulpanglass och då flytta över PR. Om en extern sida fortfarande länkar till www.ajskrim.se/produkter/tulpanglass måste du be dom byta länken eller ha kvar din redirect så google förstår att www.ajskrim.se/e-handel/tulpanglass ska ha all PR.

    Jag har flyttat över en typepad blogg till en Wordpress egen hostad blogg och innan Google boten hade sökt igenom alla sidor och därmed fått en 301 redirect så hade vi dubbla träffar på vissa sidor. Det försvann efter 1-2 veckor och den lilla PR vi hade följde med.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Straffas vid 301 redirect?
    Av Maria S i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 09:30
  2. Byte av domännamn - Påverkan?
    Av Joakim i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 15:34
  3. Vad händer vid 301-redirect
    Av StefanBergfeldt i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 16:42
  4. Problem vid flytt av sida pga av webbhotellet
    Av Urban G i forum Optimering
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 19:23
  5. Vikten av taming vid optimering
    Av Urban G i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 11:29