Resultat 1 till 15 av 15

Hur får jag nytta/länkkraft av att skriva hos andra.

  1. #1
    TonyLis avatar
    TonyLi TonyLi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås, Stockholm
    Inlägg
    95
    Hej
    Jag har inte bloggat eller kommenterat så mycket med avsikt att få länkar till min site.
    Hur gör jag?

    Är det användarnamnet som jag ordnar länk i när jag vill diskutera. Dvs blogg länk i namnet eller så. Och hur gör jag för att få en länk i meddelandet jag skriver. Ska jag har med http:// eller aktivera länk med funktion bredvid där jag skriver in.

    Jag tänker alltså på om jag är genuint intresserad av någon blogg och kommenterar bra. Hur få jag nytta av det med länkar. Gör jag länk ord i meningen jag skriver. Dvs lägger in lite kod runt vissa ord i min mening?
    Tack

    / Tony

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    För att inte skapa något negativt kring dig själv eller din hemsida rekommenderas att använda sitt namn istället för nyckelord. Länk i texten rekommenderas inte såvida den inte är extremt relevant.

    På de flesta bloggar används standad kommentarsfält. Då är det bara att fylla i din webbadress där det står "Hemsida", börja med http://

  3. #3
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Intressant fråga. Det är faktiskt hur enkelt som helst att kommentera på andra bloggar.

    Börja med att Googla efter en blogg inom din nisch. Läs sedan inlägget grundligt och scrolla ner till kommentarsfältet. Sen så är det nog ganska uppenbart vad du ska göra. Fyll i namn, e-post, hemsideadress och själva kommentaren.

    Som namn brukar vissa - inklusive jag - sätta in ett sökord. Det rekommenderas inte, då du lätt blir markerad som spam av Akismet. Och för att ägaren av bloggen antagligen kommer att känna av att du kommenterar i syfte att få en länk - och inte för att innehållet är intressant. Så kommentera med ditt namn, och inte med sökorden du vill ranka för. Det kan man göra ibland, men inte alltid. Ses lite som "dålig stil" av vissa.

    Att lägga kod runt vissa ord i din kommentar går alltid, och är faktiskt något jag uppskattar hellre än folk som använder sökord som namn faktiskt. Jag föreslår att du kör på det ifall du verkligen måste bygga länkar med ditt sökord som ankartext. Kom ihåg att det är viktigt att variera ankartexten till ens sajter, så ett par länkar med Tony som ankartext skadar inte. Tvärtom, det hjälper dig!

  4. #4
    TonyLis avatar
    TonyLi TonyLi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås, Stockholm
    Inlägg
    95
    Men om det är ett intressant ämne, som jag är kunnig i och skriver mycket i. Och så blir det nofollow på länken, om jag lägger kod runt.
    Tidigare i bloggkommentarer har jag bara skrivit manuellt mitt domännamn, men nu testade jag lägga in kod.
    Är enda sättet att be bloggägaren ge en länk på sidan kanske. Men om man nu vill gynna sig själv, med sitt arbete och fina blogginlägg kommentarer.
    Hur göra då? Jag antar att många kan spekulera, men jag är öppen att lyssna på de som bloggkommenterar eller forumdiskuterat.
    / Tony

  5. #5
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Om du lägger tid på att skriva långa texter hos olika bloggare så är det bättre att bli gästbloggare. Leta upp bloggare inom det område och be om att få skriva ett blogginlägg, det ger bra dofollow-länkar som är värda en hel del.

  6. #6
    TonyLis avatar
    TonyLi TonyLi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås, Stockholm
    Inlägg
    95
    ok, tack.
    Men om man bara kommenterar bra under en viss period, typ någon några veckor.
    Fallet jag tänker på är ett ärende där bloggaren är under stor press, och jag vill inte belasta denne om tekniska önskningar.
    Kanske kan jag indirekt tips om min sida, på något sätt, så att man får goodwill men mer uppmärksamhet typ.
    Ja, nu kom jag på. Bygga en tjänst som hjälper de som är inne på bloggen. Hur nu den skulle se ut.

  7. #7
    Grenfeldts avatar
    Grenfeldt Grenfeldt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    62
    Bloggkommentarer i relevanta inlägg tycker jag är ett bra sätt att både bidra till diskussionen med kunskap och få en länk tillbaka: win-win. Däremot har jag mkt svårt för kommentarer där man använder en optimerad ankartext istället för sitt namn (sorry Sweely . Om du vill vara säker på att få tillbaka en dofollow-länk är det bara att kolla andra kommentarer i bloggen med tex nodofollow-pluggen i firefox eller genom att kolla i källkoden. Själv tycker jag dock att även nofollowlänkar är en del av ett naturligt länkbygge, så märker jag att jag kan bidra med kunskap och mervärde så kommenterar jag, nofollow eller inte.

  8. #8
    Axels avatar
    Axel Axel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    @Grenfeldt Jag har kollat på plugin till Firefox som märker ut nofollow och dofollow länkar. Den som du tipsar om är tyvärr inte kompatibel med nya firefox, och det verkar inte finnas något annat smidigt alternativ. Har du några andra tips?

  9. #9
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    använd firebug, bästa pluginet ever till firefox :-)

  10. #10
    Axels avatar
    Axel Axel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    Tack så mycket, det va riktigt nice. Exakt samma som finns inbyggd i Comodo Dragon! Rykte på det

  11. #11
    Grenfeldts avatar
    Grenfeldt Grenfeldt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    62
    @Axel Firebug som sagt, och SeoQuake har många bra funktioner. Bla kan pluggen automatiskt stryka över länkar som är nofollow.

  12. #12
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av Axel Visa inlägg
    @Grenfeldt Jag har kollat på plugin till Firefox som märker ut nofollow och dofollow länkar. Den som du tipsar om är tyvärr inte kompatibel med nya firefox, och det verkar inte finnas något annat smidigt alternativ. Har du några andra tips?
    Jag tyckte att jag behövde ett sånt plugin också. Ett som endast visade nofollow länkar och inte massor av annat trams. Jag vill inte dra upp firebug (som förövrigt är det bästa pluginet som någonsin gjorts) varje gång jag vill kolla om det finns ett nofollow attribut eller inte.

    Efter en del googlande och ca 10 minuters kodande så har jag skapat ett plugin som fungerar precis som jag vill. Pluginet laddar in en extra CSS mall varje gång en sida laddas.
    Om någon testar och hittar buggar så får man gärna säga till. Pluginet hittar man här: https://addons.mozilla.org/sv-SE/fir...ofollow-links/
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  13. #13
    Axels avatar
    Axel Axel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    ahh, tack tobias. Det verkar som ett grymt plugin! Frågan är ifall pluginet har hänsyn till övergripande nofollow för en sida eller ifall den bara kollar om länken har "rel=nofollow" ?

  14. #14
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Pluginet markerar dem länkar som har en som är märkta med:
    Kod:
    rel="nofollow"
    och
    Kod:
    rel="whatever nofollow"
    . Den kollar inte alls på meta taggar.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  15. #15
    Axels avatar
    Axel Axel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    Okej, fortfarande användbart

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. "Sidan använder frames" Hur får jag bort det?
    Av emeliesjodahl i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-10, 16:30
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 16:51
  3. Hur länka utan att tappa länkkraft?
    Av MiniAnton i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 22:09
  4. Att dra nytta av länkar till bilder
    Av hans99 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 00:06
  5. Får väl också skriva en rad här
    Av MattiasN i forum Introduktion
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 01:34