Resultat 1 till 14 av 14

både sitemap.xml OCH sitemap.html?

  1. #1
    Ekorrens avatar
    Ekorren Ekorren är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    7
    Jag har lagt upp en sitemap.xml som jag trodde endast var till för sökmotorerna. När jag sedan fick lite problem med indexering av vissa av mina sidor trodde jag att jag skulle "fixa" problemet genom att även ha en sitemap.html. Det skulle ju bli lättare att hitta sidorna.

    Jag har alltså både sitemap.xml (i xml-format) och sitemap.html (ren html). Är det overkill? Helst av allt skulle jag vilja slippa sitemap.html om den ändå inte gör någon nytta.

    Ska sitemap.html bort? Förslag?
    Vackra och färgglada träleksaker.

  2. #2
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Vad jag har lärt mig är en sitemap.html bra då det ökar antalet vägar för crawlers vilket ökar chansen för indexering av samtliga sidor.

  3. #3
    Ekorrens avatar
    Ekorren Ekorren är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    7
    Men det är väl det som sitemap.XML gör? Dvs underlättar för crawlers? Är sitemap.html onödig isåfall?
    Vackra och färgglada träleksaker.

  4. #4
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Ekorren Visa inlägg
    Men det är väl det som sitemap.XML gör? Dvs underlättar för crawlers? Är sitemap.html onödig isåfall?
    Nej, Sitemap.xml direkta url till specifika sidor.

    Sitemap.html lägger du öppet på siten ex: minsida.se/om-oss/sitemap.html vilket gör att crawlern kommer komma in på varje sida fler gånger vilket ökar sannolikheten för indexering. Alltså på din site ska det finnas en länk till din sitemap.html

    Kör du något speciell platform så som wordpress så kan du installera ett plugin som automatiskt fixar sitemap.html och om inte så finns det flera siter där du online kan generera en sitemap.html så det är inget som tar tid men dock ökar chansen för snabbare indexering så jag tycket absolut att du ska ha med den

  5. #5
    tubens avatar
    tuben tuben är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    122
    Använd dig av båda, de har ingen negativ effekt på varandra.
    Sökmotoroptimering

  6. #6
    Ekorrens avatar
    Ekorren Ekorren är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    7
    Tänkte mer att jag helst av allt ville slippa sitemap.html. Att ha den känns som om jag "förorenar" min site.
    Vackra och färgglada träleksaker.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Varför vill du slippa sitemap.html?
    Den kan med fördel användas som en publik sitemap för besökare. Bara att fixa till den så att designmässigt passar in i strukturen.
    Beroende på hur webbplatsens struktur är kan en publik sitemap göra navigeringen enklare för en besökare. Dessutom kan man optimera den för myrstegsord också.

  8. #8
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Kan någon svara på det här, Till bl.a google så kör jag både sitemap.xml & sitemap.xml.gz bra eller dåligt? eller spelar det ingen roll ? Kör desutom rss feed till google så 3 källor som jag direkt står för.

  9. #9
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    sitemap.xml.gz är bara zippad. DVS mindre trafik från din server och mindre trafik som google måste hämta. Det är ingen nackdel att ha båda.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  10. #10
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Hermano Visa inlägg
    sitemap.xml.gz är bara zippad. DVS mindre trafik från din server och mindre trafik som google måste hämta. Det är ingen nackdel att ha båda.
    Helt rätt. Jag kör på både .xml och .xml.gz!

  11. #11
    Ekorrens avatar
    Ekorren Ekorren är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Varför vill du slippa sitemap.html?
    Den kan med fördel användas som en publik sitemap för besökare. Bara att fixa till den så att designmässigt passar in i strukturen.
    Beroende på hur webbplatsens struktur är kan en publik sitemap göra navigeringen enklare för en besökare. Dessutom kan man optimera den för myrstegsord också.
    Ville egentligen inte ha sitemap.html-filen p.g.a. att den endast är en uppradning av alla länkar på sajten och inte riktigt ger något mervärde i form av content. En annan anledning är att jag själv vill styra över vilka sidor som jag internlänkar till för varje enskild sida. Har jag en sitemap.html så länkar jag till alla andra sidor på min sajt från varenda sida = min pagerank delas alltid ut till alla mina sidor när jag egentligen hade kunnat fokusera PR-utskicket på några fåtal länkar. Vet ej om jag tänkt fel här!?

    Kan du vidareutveckla vad du menar med optimera för myrstegsorden? Har läst din definition och vet vad du menar med myrstegsord, men min fråga är om du menar att jag ska lägga till extra content i sitemap.html, dvs extra utöver själva länkarna? Jag utgick från att man inte ska lägga in någonting annat än sina länkar i en sitemap.html.
    Vackra och färgglada träleksaker.

  12. #12
    Ekorrens avatar
    Ekorren Ekorren är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Hermano Visa inlägg
    sitemap.xml.gz är bara zippad. DVS mindre trafik från din server och mindre trafik som google måste hämta. Det är ingen nackdel att ha båda.
    Men vad tjänar man på att ha båda? Kommer inte Google att bara bry sig om en av dem?
    Vackra och färgglada träleksaker.

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @Ekorren. Sitemap.html är precis som du säger om en ren internlänksida i det utförande man normalt tänker sig den. Däremot så länkar du inte ut till alla sidor från alla sidor med den. Du länkar till den från alla sidor om du har länken dit i footer/header/etc. Och då kommer besökarna till en sida som inte ser ut som något man vill att de skall se design- och innehållsmässigt.

    Om man istället ser till att sitemap.html har en design som stämmer överens med resten av webbplatsen och tillfogar lite förklarande text för varje kategoriområde och länkar lite mer strukturerat så kan sidan bli en tillgång för en besökare och även för optimeringen avseende internlänkning.
    Pagerank och dess utdelning kan man diskutera. Men det finns trådar om det redan. Det som är intressant är hur webbplatsen rankar på nyckelord och hur dessa konverterar och det oavsett Pagerank.

    Sedan finns det faktiskt inget krav att du skall länka till alla sidor från en publik sitemap som dessutom går att dela upp i flera olika sidor. Det finns heller inget som säger att du endast kan ha interna länkar utan beskrivande text där heller. Ja den behöver inte ens heta sitemap.html. Utan det är funktionen som är det väsentliga. Ger den en överblick av webbplatsen eller inte?

    Myrstegsord, jo det var kanske inte så svårt att ta rätt på vad jag menar om man söker i Google. Men låt säga med tanke på din signatur om leksaker att man skulle optimera den för ett ord som – leksakssortiment -. Troligtvis låg sökvolym men även låg konkurrens också.

  14. #14
    Ekorrens avatar
    Ekorren Ekorren är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    @Ekorren. Sitemap.html är precis som du säger om en ren internlänksida i det utförande man normalt tänker sig den. Däremot så länkar du inte ut till alla sidor från alla sidor med den. Du länkar till den från alla sidor om du har länken dit i footer/header/etc. Och då kommer besökarna till en sida som inte ser ut som något man vill att de skall se design- och innehållsmässigt.

    Om man istället ser till att sitemap.html har en design som stämmer överens med resten av webbplatsen och tillfogar lite förklarande text för varje kategoriområde och länkar lite mer strukturerat så kan sidan bli en tillgång för en besökare och även för optimeringen avseende internlänkning.
    Pagerank och dess utdelning kan man diskutera. Men det finns trådar om det redan. Det som är intressant är hur webbplatsen rankar på nyckelord och hur dessa konverterar och det oavsett Pagerank.

    Sedan finns det faktiskt inget krav att du skall länka till alla sidor från en publik sitemap som dessutom går att dela upp i flera olika sidor. Det finns heller inget som säger att du endast kan ha interna länkar utan beskrivande text där heller. Ja den behöver inte ens heta sitemap.html. Utan det är funktionen som är det väsentliga. Ger den en överblick av webbplatsen eller inte?

    Myrstegsord, jo det var kanske inte så svårt att ta rätt på vad jag menar om man söker i Google. Men låt säga med tanke på din signatur om leksaker att man skulle optimera den för ett ord som – leksakssortiment -. Troligtvis låg sökvolym men även låg konkurrens också.
    Ålrajt, jag är med på noterna. Har fått upp ögonen lite för hur jag faktiskt kan använda en sitemap.html på ett lite mer användavänligt sätt. Ska köra samma design även på sitemap-filen, strukturera upp länkarna och faktiskt se till att besökarna har nytta av filen om de nu skulle irra sig dit. Nu är natten räddad iallafall...
    Vackra och färgglada träleksaker.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länka in XML sitemap.
    Av Magnus i forum Optimering
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 23:42
  2. Storlek XML sitemap kartor
    Av bni007 i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 20:00
  3. Straffad för Google sitemap.xml?
    Av cosa_Netlight i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 10:03
  4. XML-Sitemap påverkar rankning??
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-03-03, 08:18
  5. Sitemap och Google sitemap.
    Av magnusd i forum Domänen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 20:58