Resultat 1 till 8 av 8

Behöver råd angående AdWords / Analytics

  1. #1
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Har råkat ut för ett litet dilemma som någon vis man här inne säkert kan hjälpa mig med.
    En av mina kunder har sedan länge haft ett AdWords konto hos ett annat företag. Sedan ett år tillbaks anlitar de oss för SEO. Kunden har aldrig haft access till sina inloggningsuppgifter för AdWords kontot, utan de har i princip bara betalat fakturor och fått klick-rapporter....
    Själv har vi rapporterat alla ökningar i trafik, position på Google, Bounce Rate och allt möjligt. Kunden har alltid varit väldigt nöjd med rapporterna, men idag när jag fick syn på AdWords uppgifterna för första gången ser jag att de skiljer sig gigantiskt från Google Analytics uppgifterna vi har använt.

    Kunden är förstås väldigt frågande, och det jag kunde klämma ur mig var -Hmm, det ser ju galet ut....

    Så nu är man förstås nyfiken, var ligger felet och vad kan man göra åt det?

    Felen är så pass stora så att det kommer mer trafik från AdWords (enligt vad de betalar) än vad det kommer trafik från sökmotorerna (enligt Analytics)
    Enligt AdWords har de till exempel 2,200 klick av 103,000 Impressions för ett sökord där de enligt analytics har mindre än 1,000 besökare och där det enligt Keyword tool görs mindre än 30,000 sökningar i månaden.

    Några tips innan jag sätter mig i en oändlig mailkö hos Googles support?

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Går det inte att begära ut uppgifter från det andra företaget då?

    För som jag förstår det har dom betalat AdWords-konsulten för 2200 klick, det är alltså inte en siffra från Google, utan från konsulten?
    Det FINNS ju faktiskt konsulter som tar betalat för en sak, och levererar en annan. En bra grej vore ju att presentera en rapport för vad man faktiskt tar betalt för, som jag förstår att NI gör.

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej Stefan, tack för svaret.
    Vi fick inloggningsuppgifterna till Google AdWords, så det är Googles egna uppgifter som vi ser. Det är det som gör mig så konfunderad. Det är alltså Google AdWords och Google Analytics uppgifterna kommer från, och uppgifterna matchar inte varandra alls.
    Jag vet ju att statistikprogrammen inte brukar vara exakta, men att det skulle vara så här stor skillnad var förvånande. Och särskilt när det är Google Analytics. Det gör ju att man börjar ifrågasätta statistiken man får därifrån....

    Någon annan som tittat på Analytics och AdWords statistik samtidigt och märkt stora skillnader?

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det har inte annonserats för någon sida som inte har Analytics implementerat då?

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Fick svar från Google nu, svar som jag inte riktigt hade tänkt på förut....men som är logiska för just denna kunden.

    "There is an important distinction between clicks (such as in your AdWords Campaigns reports) and visits (in your Search Engines and Visitors reports report). The clicks column in your reports indicates how many times your advertisements were clicked by visitors, while visits indicates the number of unique sessions initiated by your visitors. There are several reasons why these two numbers may not match:

    A visitor may click your ad multiple times. When one person clicks on one advertisement multiple times in the same session, AdWords will record multiple clicks while Analytics recognizes the separate pageviews as one visit. This is a common behavior among visitors engaging in comparison shopping.

    A visitor may click on your advertisement, but prevent the page from fully loading by navigating to another page or by pressing their browser's Stop button. In this case, the Analytics tracking code is unable to execute and send tracking data to the Google servers. However, AdWords will still register a click."

    Vilket alltså betyder att om kunden till exempel har en tung landing page som tar lång tid att ladda (som i detta fallet, vi har skällt på dom för det!) så kan man alltså ha fler AdWord clicks som inte genererar riktiga besökare....för att de inte inväntar laddningstiden. Eller om någon klickar multipla gånger på din banner så får du pröjsa för många clicks men får ändå bara en besökare. Logiskt förstås, men ingenting jag direkt tänkt på förut.

    Summan av detta blev att jag tycker sämre om AdWords. Dyrt redan, är man inte ens garanterad ett besök för pengarna man betalar känns det ju riktigt meningslöst.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Kom även ihåg att sökord, när det kommer till "impressions" och jämförelser med GKT, inte stämmer. Man behöver då gå och kika på om man har bred, fas eller exakt matching i AdWords.

    Bred matching gör att sökordet även syns för alla fraser med sökordet i, vilket då blir MÅNGA fler än det GKT förhandsvisar om (siar om).

    De andra uppgifterna ...klart intressanta, om lång laddtid etc.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu handlar förvisso den här tråden inte om Google Keyword Tool, GKT, utom om differenser mellan AdWords och Analytics redovisning av trafik. Vilket gör en viss skillnad för en fortsatt diskussion.

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    ok Urban, du behöver inte kommentera allt så negativt. Detta stod faktiskt i inledande inlägg:

    "enligt Keyword tool görs mindre än 30,000 sökningar i månaden"

    Så, GKT är en del i det hela ;-)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Starta min första webshop - Behöver råd ang. plattform.
    Av David i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 00:15
  2. Behöver råd.
    Av ekokraft i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 19:06
  3. Behöver Råd!
    Av roax66 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 23:50
  4. Behöver råd och tips
    Av MattiasN i forum Domänen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 10:59
  5. Behöver råd angående framtida SEO tävlingar.
    Av Marcus Westberg i forum SEO-tävlingar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 17:11