Resultat 1 till 5 av 5

Att ligga ett och två med två olika sajter

  1. #1
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    Hej!

    Har försökt att testa en grej ett tag. Att på ett sökord ligga etta och två med två olika sajter. Jag gör alltid allt öppet, så google vet att jag äger båda sajterna via whois, adsense, webmaster tools mm. Jag har två domäner som är inriktade på samma sökord men med lite olika vinkling. Frågan är om detta är teoretiskt möjligt!?

    När det gäller undersidor tex www_domän_se/sökord och en annan sida som är www_sökord_se går det oftast, plats 1-2 och 5-6 brukar gå att ta. Men samma sökord på huvudsidan verkar riktigt jobbigt. Hade plats 6 och 12 en gång på två olika sajter. Men där en sajt helt plötsligt kastades till plats 100. Detta är ord med ganska tuff konkurrens. Vad säger ni andra? Har ni lyckas med detta (med all info öppet)? Eller ska jag sluta leka med detta och fokusera på en sajt? Jag gör det mest för att det är en utmaning och se om det fungerar.

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    ehh, vad har ägarskap med ranking att göra?

    gör detta hela tiden, vissa serp:s dominerar jag :-)

  3. #3
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    Okej, det var ju det jag undrade. Ibland blir man dock fundersam, kan väl en del om seo, men inte hunnit testa allt än. Och just detta var jag osäker på, om det fanns några bevis på att ägarskap kan påverka. Men det kanske inte har någon påverkan alls, förutom länkkraft. För visst kan det påverka länkkraft eller är det en myt? Länkar ofta mellan egna sajter eftersom det ofta känns naturligt.

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    jag visade en gång i tiden hur lätt det var, att få flera siter med exakt samma text (duplicate content bla bla) och TOP 10 ... tyvärr kommer jag aldrig mer visa exakt hur man gör det igen, öppet, då det alltid finns "drönare" som blir avis och anmäler till höger och vänster då de inte har annat att fokusera på mer än hur konkurrenterna gör sin SEO, istället för att foka på sin egen SEO ;-)

    Och idag, ännu lättare ... ser hela tiden samma domän ha flera undersidor i top 10 ...

  5. #5
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Hej Patrik!
    Du får gärna visa mig hur du gör

    Petter Hedman
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkbygge till två engelska tech-sajter
    Av j0han i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 18:16
  2. Optimera site för två olika språk
    Av andreas_ i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 02:28
  3. Samma produkt - två olika URLer?
    Av LisaT i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 23:11
  4. Två sajter säljes
    Av Gabriel K i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 19:30
  5. Att slå ihop två sajter
    Av creo i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 23:32