Resultat 1 till 6 av 6

Länkbyten - bra eller dåligt?

  1. #1
    Wrights avatar
    Wright Wright är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    6
    Jag funderar på att genomföra ett par länkbyten för att få mer trafik till en av mina sidor som i skrivande stund får ca. 90% av sin trafik från sökmotorer och resterande 10% från type-ins. Jag är dock lite orolig för att mina besökare ska klicka på länkpartnernas länkar istället för på reklamen som jag har på min sida (i skrivande stund har jag inga andra utgående länkar än just dessa reklamlänkar).

    Hur resonerar ni kring det här med länkbyten?

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Länkbyten är en av de bättre modellerna för att få länkar om man inte sitter på rejält med resurser. Jag skulle kanske däremot föreslå att du inte låter länkarna ut konkurrera med reklamen utan låt dem istället bygga upp din site och göra den bättre. Om du byter med bra siter inom segmentet så tycker jag ett bra alternativ är att byta artiklar. Du lägger till en artikel på din site i utbyte mot en på den du byter med. På så vis kommer visserligen en del klick säkert gå dit men det kommer säkert komma besökare till siten pga artikeln också.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    Jontzs avatar
    Jontz Jontz är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Malta
    Inlägg
    70
    Länkbyten är definitivt bra, men det är också ett sätt att hitta nya kontakter med stora nätverk av sajter som du senare kan göra fina byten med.
    Se till att s.k 3-vägs byten för att plocka mest poäng.

  4. #4
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Jag rekommenderar, som Jontz säger ovan, att du får till så kallade 3-vägs byten. På så vis ser det mest naturligt ut, och har även mest effekt.

    Ett annat tips är att placera länken (på din hemsida) så långt ner som möjligt. Förslagsvis i din footer. Den är det nog inte många besökare som kollar på, men personen får fortfarande länkkraft till sin sida. Länken ges dock mer kraft ju högre upp på en sida den är.

    Det optimala vore ju ifall personen som köper länken av dig inte vet så mycket om SEO och accepterar att du kan placera en länk i din footer. På så vis tjänar du ju pengar på att han köper länken av dig, men förlorar samtidigt inga besökare!

  5. #5
    Nickeboys avatar
    Nickeboy Nickeboy är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    1
    Länkbyten är en bra stratergi, du får både kunder och kraft, så enligt mig är det tummen upp!
    Konferens sökportalen online!

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    RÄTT länkbyten funkar, resten är "waste of time and efforts"

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Upprepade ord i en domän, bra eller dåligt?
    Av Skillrookie i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 08:41
  2. RSS feeds bra eller dåligt
    Av tapnn i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 20:42
  3. Surftown - bra eller dåligt?
    Av Magnus-SEO i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 10:28
  4. SMF - bra eller dåligt ur SEO hänseende?
    Av Håkan Liljeqvist i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 22:30
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 01:08