Resultat 1 till 21 av 21

AOL stalker

  1. #1
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    I spåren av AOLS superfiasko med dataläckage så har jag kodat ihop ett litet verktyg för att söka i datan. På sikt kommer jag troligen även att kompilera lite listor över intressant data.

    Ge gärna synpunkter på funktionaliteten än så länge. Layout kommer eventuellt när designern kommer tillbaka från semester

    Sidan finns på http://www.aolstalker.com/

    Obs: jag håller på att importera data i databasen, så resultaten är både långsamma och inkompletta just nu, men den funkar om man har lite tålamod (eller tabbar i browsern ).
    Senast redigerat av Hjalmar den 2006-09-26 klockan 15:56.

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    hxxp://www.aolstalker.com/user.php?uid=1188402

    Mitt sjätte sinne säger mig att det snart kommer finnas en ny AOL:are .. heh.

  3. #3
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Börjar bli en del tryck på sökningarna nu. Misstänker att det kommer bli perfa linkbait med folk som länkar till folks search history.

    Synd att det är lite omoraliskt det hela .. heh, annars hade jag varit riktigt nöjd. Jag tänker iaf som jag skrivit på sidan ta bort data som indirekt avslöjar vem en specifik person är om det skulle visa sig att sådan data finns. Kan rekommendera att surfa runt lite på sidan, en del folks sök-historys är bara för roliga.

  4. #4
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Är det ingen som har några kommentarer? Negativa som positiva. Ventilera gärna. Jag är inte den som bryter ihop för småsaker . Feedback på befintlig funktionalitet samt förslag på nya funktioner.

    Kommer att börja generera lite preliminär statistik från datat snart, nämligen till att börja med snittantal sökningar / user och populära ord och fraser. Har ni mera förslag på vad för typ av data ni vill se utvunnen ur databasen? Det är ju en guldgruva för alla SEOs. Eller sitter ni och pular med det själva i stugorna?

    En logo och lite färg/fontbyte är på väg. Det kan vara lite segt / krångligt att komma in på sidan.. det är rätt mycket besökare just nu.

  5. #5
    herrbruns avatar
    herrbrun herrbrun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Hjalmar,

    Underhållande tool, man förstår verkligen storleken på AOLs tabbe när man ser en del av skräckfallen.

  6. #6
    herrbruns avatar
    herrbrun herrbrun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Jag kunde inte hålla mig.
    Följ det spännande dramat: How to tell your boss your pragnent!
    Senast redigerat av herrbrun den 2006-08-10 klockan 12:28.

  7. #7
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Hehe, ja det är rätt galet. Får mycket mail med förslag på vad jag kan göra med sidan också (faktiskt). Sitter plockar bort en del sökningar nu som uppenbarligen utlämnar folks riktiga identitet. Kul att du gillar sidan Herrbrun. Inga kommentarer rent tekniskt eller seo-mässigt?

  8. #8
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Nu med design, kommentarer?

  9. #9
    herrbruns avatar
    herrbrun herrbrun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Bra design och funktionellt, jag tror du fått få kommentarer på grund av att det inte finns något att klaga på.

    Kolla in den här killen förresten: #317966, man blir ju lite rädd :S
    Senast redigerat av herrbrun den 2006-08-12 klockan 20:08.

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Kolla in den här killen förresten: #317966, man blur ju lite rädd :S
    Jo men det finns en som påminner lite om novellen "ett halvt ark papper", hoppas det ordnar sig där.

    Är väl lite tveksam till att fortsätta hänga ut folk på det här sättet, även om AOL började.

  11. #11
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Festligt är det, och det borde, om inte annat lära oss alla ett och annat om att vara inloggade på olika sätt medan vi söker efter saker.

    Jag sökte på Sweden, och hittade alla dessa sökningar på "adopting a baby from sweden"...
    Känsliga grejer, minst sagt. Men man kan sannerligen har mycket kul med ditt verktyg.

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Strök inlägget------------------.
    Senast redigerat av Urban G den 2006-08-12 klockan 23:01.

  13. #13
    herrbruns avatar
    herrbrun herrbrun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Jag skulle råda dig att lägga in nofollow i alla länkar till sidor som sökarna besökt. Det har uppenbarligen sökts efter relativt liberala saker och det kan vara smart att markera för sökmotorerna att du inte laggt in dessa själv.

  14. #14
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Mätt i faktisk skada för de inblandade, är det inte värre att publicera den bearbetade informationen som du gör än att publicera den obehandlade som AOL råkade göra?

    Missförstå mig rätt, det var deras tabbe (och det hela är omåttligt fashinerande), men just nu är det ju du som hänger ut folk.

  15. #15
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Citat Ursprungligen postat av rundkvadrat
    Mätt i faktisk skada för de inblandade, är det inte värre att publicera den bearbetade informationen som du gör än att publicera den obehandlade som AOL råkade göra?

    Missförstå mig rätt, det var deras tabbe (och det hela är omåttligt fashinerande), men just nu är det ju du som hänger ut folk.
    Jo, jag är fullt medveten om just detta med ett par undantag:
    • Sidan ger folk ett val att vara med (jag tar bort all data som anmäls som identiferande för användare)
    • Sidan ger inte bara forskare och "eliten" bland dataforskare access till datat, således skapas en uppfattning även hos vanligt folk av omfattningen av den här dataläckan.


    Jag tror att det är nödvändigt för att folk i allmänhet skall inse vilken makt och information de gratis ger bort till företag som AOL, Yahoo, Google och Microsoft helt utan förbihåll. Ta exempelvis ett företag som Sony, som gladeligen installerar rootkits och backdoors på sina betalande användares datorer och ursäktar sig med förklaringar om "piratkopiering" när de bevisligen bara vill komma över sina köpares demografi. Jag säger inte (som tex google-watch.org och scr00ble.org) att allt detta skall stoppas, dödas och förpassas bort från internet, bara att det måste uppmärksammas och att alla från företagsledare, it-tekniker till användare måste förstå ansvaret de har. Det har inte skett i fallet med AOL.

    Om AOL fick som de ville, så skulle det här tystas ner, folk som mig skulle stämmas och aldrig mera få vara på internet. Jag tycker att det är viktigt att göra en poäng av det missbruk av information AOL gör här.

    Men självklart så gör jag inte detta enbart av i slags "information wants to be free" eller anti-multinationellt-företag-anda. Jag har egoistiska syften med. Det skall väl sägas att en viss tjusning finns i att få sparka AOL på benen.. det har jag dessutom gjort förr när Nullsoft släppte WASTE och det fanns en fraktion som lobbade för att släppa det fritt som opensource; om nu någon kommer ihåg den mjukvaran.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  16. #16
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Tolka inte mitt inlägg som ett försvarstal, för det är det inte. Jag är däremot intresserad av era synpunkter, tekniska som etiska, eftersom jag inte är helt övertygad om vad som är rätt och fel i detta. Jag hoppas (och försöker så gott jag kan) göra nånting så bra som möjligt av det hela för alla.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  17. #17
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Kör på Hjalmar. Det är en bra tjänst, lite slö kanske. "Statistics derived" var intressant.

  18. #18
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Hjalmar,

    Bra svar, jag håller med dig i det mesta.

  19. #19
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    På tio dagar så har sidan nu haft 52000 unika besökare (awstats), 422016 sidnedladdningar och det har gjorts 164724 sökningar. Inte dåligt för ett hobbyprojekt. Får massa reports och förslag till förbättringar (av vilka jag har implementerat många). Schysst va? :P /me nöjd.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  20. #20
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Och din url nämns ju på några andra andra sidor också
    Egentligen skulle du ha postat i den här tråden http://www.seo-forum.se/laenkbeten-f...iga-inlaenkar/ istället.

    Edit: eller snarare någon av oss andra skulle ha tagit upp det som ett exempel på lyckade länkbeten. 140 inlänkar tror jag MSN redovisar nu
    Senast redigerat av Urban G den 2006-08-18 klockan 18:59.

  21. #21
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Riktigt nice! något att ha i bakhuvudet detta.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)