Resultat 1 till 22 av 22

WhiteHat / BlackHat Vart går gränsen off-page ?

  1. #1
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Har funderat en del vart gränsen egentligen går om det ens finns någon gräns.

    Har under den senaste tiden hängt runt på de stora Blackhat forumen för att få bättre koll på vad som finns där och vad jag kan dra nytta av i min SEO.

    Jag har provat de flesta programmen som finns men har använt dem klokt för det finns många funktioner som bl.a kan göra monkey job och spara värdefull tid.

    vart tycker ni gränsen går ?


    Exempel 1: Jag gör en ny site och istället för att spendera 1 månad med att leta länk arkiv, Rss aggs, blog arkiv m.m så tar jag ett program och så fixar min dator detta under tiden jag går på lunch och jag kan koncentrera mig på viktigare saker


    Exempel 2: Jag har skrivit en artikel och jag använder ett program för att snabbt publicera denna på ett 100 sociala nätverk / egna bloggar / Artikel arkiv. Jag pingar sedan dessa och publicerar eventuella rss feed's automatiskt på ett antal rss sidor.


    Exempel 3: Jag köper en tjänst där jag får 50 000 länkar gjorda i en 4 stegs process som resulterar i 5000 starka indexerade in länkar som tar mig mot till toppen på de flesta sökord utan risk att bli sandboxad


    Vart går gränsen ?

    Jag skulle aldrig på något sätt använda "blackhat" on page men off page så använder jag vissa funktioner så som submitting till index,rss m.m. Inge comment spam eller liknande för jag ser inte något direkt fördel i det.

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    För några år sedan trodde jag att black hat var att hacka andra sidor för att placera länkar, black hat en handling som är olaglig.

    Efter att ha läst Googles riktlinjer, som går att tolka på olika sätt, anser jag att allt är black hat.

    Själv tycker jag att automatiserade processer för att skapa länkar är en gräns, men det går att bryta mot Googles riktlinjer manuellt också.

    Den enda metod som är vit är att skapa en sajt med bra innehåll och vänta på att andra ska länka till min sajt, good luck. Google rekommenderar att webbmasters skriver till andra webbmasters och informera om den förträffliga sida som jag skapat, har tagit emot många sådana mejl.

    Google nämner att det strider mot deras riktlinjer att både byta och köpa länkar för att förbättra sin position. Andra tolkar det inte lika restriktivt, är länkarna relevanta så är det ok.

    I takt med att konkurrensen hårdnar och att man själv hamnar längre ner gör att min inställning ständigt förändras .

    Jag läste på Nikki Lindqvist att det finns plugin till Chrome som gör att det går att rapportera sökmotorspam direkt från SERPEN. Så nu kommer förmodligen alla rapportera alla, Google kommer få fullt upp med att hantera dessa anmälningar.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Black hat är en definitionsfråga. Att kalla allt som inte stämmer med Googles riktlinjer black hat, devalverar begreppet en hel det.
    Black hat anser jag mer vara cloaking, dold text, etc eller det som Google anger som Riktlinjer för kvalitet - specifika riktlinjer.

    Att Google också anser att byta, köpa och sälja länkar är emot riktlinjerna är nog inte att betrakta som Black hat även om det bryter mot riktlinjerna. Dessutom är det inte godkänt att använda sig av programvaror, skicka automatiska frågor som kontrollerar placeringen i SERP/PR utan Googles uttryckliga medgivande.
    Google anser vidare att webbplatser med skrapat innehåll bryter mot riktlinjerna. Med andra ord det är inte ok att ta in innehåll från andra på sin webbplats även om det är mindre stycken.
    Det är bara att läsa riktlinjerna i detalj så ser man att rätt så mycket är omnämnt där.

    Och visst lär spamanmälningarna öka ordentligt nu. Konkurrenter lär med glädje ge sig på varandra på egen hand och/eller med inköpt hjälp.

    Men för att återgå till black hat så anser jag nog den definitionen är till för de metoder som vi alla klart kan säga inte får användas som exempelvis cloaking, dold text.
    Mycket av det andra är tolkningsfrågor som exempelvis att byta länkar. För vad betyder Googles text ..överdrivet länkutbyte.
    Hur många är överdrivet?

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Ska man hårddra det så kan man väl säga att allting du gör för att försöka påverka din placering är Black Hat.
    Annars tycker jag nog som Urban att cloaking och liknande ful-knep är Black Hat.

  5. #5
    Hercules Rockefellers avatar
    Hercules Rockefeller Hercules Rockefeller är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    UK
    Inlägg
    38
    Google sager val inte att dold text ar ett no-no? Jag har anvant mig av det ett flertal ggr och jag har sett att stora SEO foretag har lankar from .gov sidor typ pr5-6 som ar i dolda divs. Dessa ar garanterat paid for och dessutom salda av hackers.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @Skotten. Det finns en länk i mitt inlägg ovan till riktlinjerna och där framgår det klart att dold text inte är ok. Så jag får väl peta in länken igen då http://www.google.com/support/webmas...y?answer=66353
    Om det ser ut som om din webbsida innehåller dold text och dolda länkar som är ämnade att vilseleda användarna, kan det hända att webbplatsen tas bort från Google-indexet och därför inte visas i sökresultaten.
    Notera att det beror på syftet med den dolda texten. Min fetstil. Dold text är annars det klassiska och mycket gamla sättet att vilseleda sökmotorerna. Den tekniken användes långt före Google kom.
    Den enklaste varianten var svart text på svart botten, förekom ofta på den där typen av sidor som alltid dök upp fast man inte ville då man sökte på seriösa och rumsrena begrepp. Sedan började det sprida sig med dolda layers där man petade in texten.

  7. #7
    Hercules Rockefellers avatar
    Hercules Rockefeller Hercules Rockefeller är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    UK
    Inlägg
    38
    Sorry borde last igenom nogrannt.
    Har kort dola divs utan att aka pa straff sa det verkar ju som google har overseende ibland.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det är nog snarare så att de inte har märkt det, kan vara en förklaring. För hur skall Google exempelvis kunna upptäcka vit text på vit botten?

  9. #9
    Hercules Rockefellers avatar
    Hercules Rockefeller Hercules Rockefeller är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    UK
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    hur skall Google exempelvis kunna upptäcka vit text på vit botten?
    kan jag garantera att google marker!

  10. #10
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Det är nog snarare så att de inte har märkt det, kan vara en förklaring. För hur skall Google exempelvis kunna upptäcka vit text på vit botten?
    Genom att läsa igenom dina CSS-deklarationer och tolka dem. Google har på alla sätt och vis resurser att klura ut vad som syns och vad som inte syns - de skriver ju bland annat en egen webbläsare, så det är ju inte raketforskning i deras värld.

    Däremot kan man fundera på hur de ska kunna veta det om man med robots.txt exkluderar alla CSS/.js-filer. Då måste de bryta mot sina egna regler om att följa robots-direktiven för att veta. I en förlängning kan man tänka sig att de faktiskt följer direktiven, men schablonstraffar alla som döljer CSS/.js-filer.

    Undrar vilket som är enklast nu, att göra ett eget test, eller googla rätt på någon av dem som redan gjort det.. Hm..

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Genom att läsa igenom dina CSS-deklarationer och tolka dem.
    Ok så bakgrundsbild.jpg kan Google då med andra ord tolka och se att den är vit?

  12. #12
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Ok så bakgrundsbild.jpg kan Google då med andra ord tolka och se att den är vit?
    Garanterat. Jag säger inte att de gör det, men om de vill så kan naturligtvis rendera sidan och dela in texten i kontrastskalor om de så önskar. Eller, så sätter man på sig förenklingshatten igen, så schablonstraffar de alla som lägger text på en bakgrundsbild. De lär ju ha någon form av KISS-strategi även på rankningsavdelningen får man förmoda.

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du tillmäter nog Google lite egenskaper som de inte har. Schablonstraff, då skulle i princip de flesta sidor byggda i Wordpress lika lite risigt till eftersom förekomsten av bilder för header, olika bakgrunder är vanligt.
    Skottens inledande inlägg i den här tråden visar på att så bra på att upptäcka tveksamma tekniker är inte Google. De vill naturligtvis få oss att tro det. Nu är det iof inga tekniker som skall användas överhuvudtaget. Ju hårdare konkurrens det är i SERPen desto mer aktiva lär dina konkurrenter vara att anmäla felaktiga tekniker till Google.
    Är det låg konkurrens kan man nog segla lugnt med de metoderna, fast då å andra sidan behövs de inte för att placera sig bra.

  14. #14
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Jag håller med dig Urban, jag tror verkligen inte att de lägger krut på det - åtminstone inte innan de får en amnälan om missbruk. Min poäng är bara att de kan, om de vill. Och kanske jobbar de i något labb med att skapa en renderingsalgoritm som faktiskt fiskar upp det - och så kör de ut de i en uppdatering som skakar SEO-världen. Vem vet, och då vill man inte åka på pisk - så det är bäst att hålla sig på mattan i någon usträckning.

    Jag tror heller inte att Google applicerar straff på de många menysystem, flikar och tabbar, header-bild-över-h1 och allt vad det nu är som faktiskt mer eller mindre legitimt döljer och visar text vid behov. Min gissning är att de i allt väsentligt leker Lynx och plockar upp sidan som den skulle renderas utan css/js och nöjer sig med det..

  15. #15
    Hercules Rockefellers avatar
    Hercules Rockefeller Hercules Rockefeller är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    UK
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Ok så bakgrundsbild.jpg kan Google då med andra ord tolka och se att den är vit?
    yes mr-seo proffs
    Google kan tom filtrera bort bilder de tror ar porr genom att se hur manga pixlar i % som ar hudfargade... now u know

  16. #16
    Hercules Rockefellers avatar
    Hercules Rockefeller Hercules Rockefeller är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    UK
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av donatien Visa inlägg
    Undrar vilket som är enklast nu, att göra ett eget test, eller googla rätt på någon av dem som redan gjort det.. Hm..
    har slangt in en Div med lank som ar dold med javascript i en PR3 sida, vi far se vad som hander.


    Kolla denna btw hxxp://www.zhijiang.gov.cn/ kolla koden efter 'micro' sa far ni upp en lank som tillhor en ganska framgangsrik seo firma.

    Jag uppmanar ingen att syssla med black hat men jag sysslar ganska mycket med det mest for experiment. Har man lite sidor med trust som man leka med ar det bara tuta och kora... om man vill..
    Senast redigerat av Hercules Rockefeller den 2010-12-27 klockan 14:54.

  17. #17
    NNNs avatar
    NNN NNN är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Google är inte bra på att upptäcka fusk vad jag sett. En av mina kunder har proppat hela sin webbplats med enorma mängder dolda text block, länkar och rubriker mm. och vit text på vit bakgrund och överdrivit med sina nyckelord.

    Jag varnade kunden för det att webbplatsen kan bli straffad. Men de hade gjort på samma sätt i över 10år och det hade fungerar klockrent.

  18. #18
    Hercules Rockefellers avatar
    Hercules Rockefeller Hercules Rockefeller är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    UK
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av NNN Visa inlägg
    Google är inte bra på att upptäcka fusk vad jag sett. En av mina kunder har proppat hela sin webbplats med enorma mängder dolda text block, länkar och rubriker mm. och vit text på vit bakgrund och överdrivit med sina nyckelord.

    Jag varnade kunden för det att webbplatsen kan bli straffad. Men de hade gjort på samma sätt i över 10år och det hade fungerar klockrent.
    Jag ar overtygad om att google upptacker det. problemet ar nog snarare att google inte kan tolka om det ar av nytta till anvandaren, tex en toggle visible/invisible etc.

  19. #19
    NNNs avatar
    NNN NNN är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Skotten Visa inlägg
    Jag ar overtygad om att google upptacker det. problemet ar nog snarare att google inte kan tolka om det ar av nytta till anvandaren, tex en toggle visible/invisible etc.
    Webbplatsen har över 150k unika besökare i månaden och de har gjort på samma sätt sedan 2003 så det leder inte till något straff i alla fall även om google upptäcker det i så fall.

  20. #20
    Hercules Rockefellers avatar
    Hercules Rockefeller Hercules Rockefeller är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    UK
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av NNN Visa inlägg
    Webbplatsen har över 150k unika besökare i månaden och de har gjort på samma sätt sedan 2003 så det leder inte till något straff i alla fall även om google upptäcker det i så fall.
    Precis, jag har provat det i flera varianter och aldrig upptackt nagot straff.

  21. #21
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jo och det är väl ungefär det diskussionen handlar om, dels om Google kan upptäckta det och dels då om det blir ett straff.
    Hur mycket Google upptäcker på egen hand har vi olika uppfattningar om så där är det vad vi tror de kan göra, inte vad vi vet. En förvisso inte helt ovanlig situation när det gäller SEO.

    Ditt lilla test där skotten är jag lite nyfiken på vad du förväntar dig kan hända. Att sidorna som du länkar till kommer straffas är inte sannolikt, att länkarna inte får effekt, tja inte helt lätt att kontrollera, att sida länkarna ligger på kommer straffas med sänkt Pagerank eller placeringsförändringar i SERPen är då det som återstår. Men nog inte speciellt sannolikt det heller.

    Angående hudfärgade pixlar och porr så skulle det vara intressant att se vilken typ av porr Google tror att bilder från en boxningsmatch utgör. Och nej inga förslag på definition i tråden tack :-)

  22. #22
    Hercules Rockefellers avatar
    Hercules Rockefeller Hercules Rockefeller är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    UK
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Ditt lilla test där skotten är jag lite nyfiken på vad du förväntar dig kan hända.
    Ville mest se vilka varianter man skulle kunna kora av dold text utan att google straffar serp pos.
    Att se om lankarna slutar skicka juice ar inte helt omojligt att kolla heller men jag har varken tid eller lust att sitta och experimentera med det just nu.

    vet inte om ni laste denna: hxxp://www.seomoz.org/blog/google-re...yword-stuffing

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. var går gränsen till "fusk"?
    Av canegy i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 15:34
  2. Whitehat, Greyhat, Blackhat ...
    Av Patrik Berggren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 13:05
  3. Blackhat?
    Av Anders Granström i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 18:34
  4. SEO eller marknadsföring - var går gränsen?
    Av Bernt Johansson i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-05-06, 11:29
  5. Dubbelt innehåll - var går gränsen?
    Av LaoWang i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 10:04