Resultat 1 till 15 av 15

För många länkar per dag/totalt?

  1. #1
    Hansens avatar
    Hansen Hansen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    50
    Hej!

    Utgå ifrån att hemsidan har legat uppe i 8 månader och ligger top 200 på hälften av sökorden, men inget på top 10.

    1. Om man planerar att lägga upp ett antal länkar till sin egen hemsida på olika typer av siter. Finns det någon tumregel om hur många dagar bör det gå mellan att man lägger upp varje länk? (För att undvika blacklisting och så att det inte ser manipulerat ut så att länkarna förlorar värde.)

    2. Finns det risk att man köper/lägger till för många länkar totalt sett till sin site och det kan få någon negativ effekt?

    3. Om man har ett antal länkar i tex foruminlägg på olika forumsiter. Om innehållet i forumposten är identiskt, minskar detta värdet på länkarna som går till ens hemsida?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    1. Finns väl ingen direkt tumregel mer än att det ska verka så naturligt som möjligt (Vad det nu innebär). Du bör alltså ha någon slags regelbundenhet i ditt länkbyggande.

    2. Detta beror ju helt på. Vissa sidor kan ju få tusentals länkar över en natt om de har något som många vill länka till. Dock är det ju svårt att skapa så många trovärdiga länkar själv utan att det ser skumt ut.

    3. De flesta forum har noFollow alltså att du inte får en direktlänk till din sida. Däremot kan du ju få trafik om du gör relevanta inlägg och sedan länkar.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    1. Naturligt är bra, helt klart! Håller till 100% med Legentarisk

    2. Vad som framför allt blir skumt är ju om det PLÖTSLIGT blir jättemycket länkar till din sajt, utan att något har hänt på sajten. Skulle du däremot skriva en bloggpost, och den nya bloggposten får tusentals länkar på kort tid, så är det ju inget konstigt alls.

    3. Min erfarenhet av forum är precis som Legendarisk, det ger framför allt trafik, men trafik kan resultera i spontana länkar vilket ju är den bästa sorten

  4. #4
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    3. Kan tillägga att det är ju inte bara forum som hamnar under den här kategorin. Ta wikipedia som ett annat exempel. Här får man inte heller en direkt länk men har du bidragit till en artikel och sen har ex en referens till din sida så kan det ge en hel del trafik inom vissa områden. Tål att tänkas på.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  5. #5
    Hansens avatar
    Hansen Hansen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    50
    1. Kan ni ge något humm om detta om hur många dagar det bör gå mellan varje länk man lägger upp? Till exempel: Minst 2 dagar mellan varje dag du lägger upp en länk? (och som sa, inte göra det regelbundet)

  6. #6
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    1. Alltså det är jättesvårt att säga. Tror du att du kanske kan skrapa ihop 600 länkar kan du ju fixxa 20 i veckan. Det beror ju lite på hur många länkar du tror dig kunna bygga i slutändan. Kör på magkänsla och ett tempo som känns som att det skulle kunnat vara "naturlig" länkbygge

    Riktigt svårt ämne faktiskt
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  7. #7
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Håller du dig under 1000 länkar dagen så är det lungt, Tänk dock på att en länk är värdelös om den ej blir indexerad av sökmotorerna !

  8. #8
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Naturligt är nyckelordet!
    Brukar du få 50000 nya länkar varje dag, så blir ju det naturligt för Google att hitta 50000 nya länkar till din sajt varje dag. Blir det plötsligt 5000000 nya länkar reagerar Google.

    På samma sätt om du brukar få 1 ny länk i veckan, om du sen får 10 länkar en dag så kommer Google att reagera. Visar det sig att du precis har postat ett intressant inlägg på din blogg, så kan det vara helt naturligt.

  9. #9
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
    På samma sätt om du brukar få 1 ny länk i veckan, om du sen får 10 länkar en dag så kommer Google att reagera.
    Google skulle reagera - på ett positivt sätt. Enligt mig är 10 länkar på en dag inte särskilt mycket och absolut inget att vara rädd för.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  10. #10
    David Tynnhammars avatar
    David Tynnhammar David Tynnhammar är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    9
    Det enklaste är nog att tänka dig länkar per dag som en kurva i en graf. Går den sakta med säkert uppåt, eller kanske ligger still runt ett visst värde, så är allt på det lugna. Men om det helt plötsligt går från 1 länk om dagen till 500 om dagen, ja då gäller det att se upp. Givetvis så finns det säkert förmildrande omständigheter även här.

  11. #11
    NNNs avatar
    NNN NNN är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Jag är absolut inte 100%, men av vad jag har märkt så finns det ingen övre gräns för antal länkar om dagen. Men verktyget majesticseo.com/ kan du se länk historia på en webbplats. Jag har sett många webbplatser som gått ifrån att bara ha ett fåtal länkar till 30-40k länkar på några månader utan att bli straffade. Om man kunde bli straffad för att få för många länka så skulle man ju kunna få bort sina konkurrenter från sökresultaten hur lätt som helst.

  12. #12
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag skulle vilja säga att det är lite riskabelt att förlita sig på majestic. Dels är siffrorna inte riktigt bra dels tror jag att de uppdateras i batchar, dvs länkar som kommit under en längre period dyker upp under en kortare period i Majestic - kanske spindlar de inte tillräckligt ofta.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    Jag skulle vilja säga att det är lite riskabelt att förlita sig på majestic. Dels är siffrorna inte riktigt bra dels tror jag att de uppdateras i batchar, dvs länkar som kommit under en längre period dyker upp under en kortare period i Majestic - kanske spindlar de inte tillräckligt ofta.
    Instämmer Magnus skaffade precis ett gratiskonto där från att ha provat i det öppna läget. Och inte var det mycket som stämde. Hade de sidorna jag tittade på haft den länktillväxten så hade mycket sett annorlunda ut. För siffran 2,100,100 avser väl drygt 2 miljoner inlänkar?

  14. #14
    NNNs avatar
    NNN NNN är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    Jag skulle vilja säga att det är lite riskabelt att förlita sig på majestic. Dels är siffrorna inte riktigt bra dels tror jag att de uppdateras i batchar, dvs länkar som kommit under en längre period dyker upp under en kortare period i Majestic - kanske spindlar de inte tillräckligt ofta.
    Nej siffrorna från majestic verkar inte ställa helt nej. Det går inte att lita på siffrorna helt men det visar på ett ungefär en webbplats länktillväxt. Vad har du för erfarenhet av straff för hög länktillväxt? Jag tror inte det straffar sig.

  15. #15
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Hansen Visa inlägg
    1. Kan ni ge något humm om detta om hur många dagar det bör gå mellan varje länk man lägger upp? Till exempel: Minst 2 dagar mellan varje dag du lägger upp en länk? (och som sa, inte göra det regelbundet)
    Om du planerar ordentligt så kan du gå ut lugnt och öka exponentiellt, rätt fort, för att sedan låta länk tillväxten avta i samma takt som den växte ... jag kallar det själv för "link launches"/"content launches". Se hur siter inom ämnen som iPhone byggde upp sina länkar under extremt kort tid när det begav sig för något år sedan ... tog de skada, av extremt stor tillväxt av länkar under en kort period? Nej, för det började med 1 länk, 5 länkar, 50 länkar, 500 länkar etc för att sedan avta och gå ned mot noll igen ...

    Planera din strategi, ordentligt i någon kalender ... när, var och hur, du skapar innehåll/länkar till din site(er)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 16:30
  2. För många kategorier
    Av RobinS i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 06:56
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 07:33
  4. För många egna länkar på sidan
    Av berraåsnobben i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 19:03
  5. för många underforum...?
    Av Björn i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 23:38