Resultat 1 till 13 av 13

Hur lång tid behöver jag för att lära mig SEO?

  1. #1
    Yesboxs avatar
    Yesbox Yesbox är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    47
    Jag är väldigt intresserad av att jobba med just SEO, har lite erfarenhet av det men det är allt. Men just nu pluggar jag deltid och har i stort sätt hela dagarna på mig för att lära mig det. Mitt mål att kunna bli så pass duktig så att man i alla fall kan få en praktikplats, jag vet att det är en "hur långt är ett snöre" fråga. Men ni får gärna skjuta från höften

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ungefär 90 meter om det är av hampa, sisalsnören kan ligga på 140 meter om vi pratar om hushållssnören.

    Teorin som vi kan kalla det för lär du kunna ta till dig på en till två veckor. Men sedan kommer tiden det tar att omsätta det i praktiken. Och då gäller det att prova olika varianter på teorin, bara för att det står att man kan ha 70 tecken i title är det inte säkert att det alltid är lämpligt att ha det för att ta ett exempel.

    Du kommer att behöva ha några webbplatser själv för att prova dig fram en del. Det kan ta månader före du ser orsak och verkan ordentligt. Ett sätt är att leta rätt på en webbplats som ligger bra till och se hur den är uppbyggd. Gärna en liten webbplats, lättare att läsa av den då. Samtidigt trasslar inlänkarna till det en del på befintliga webbplatser för att kunna se samband ordentligt. För on page-delen är en rätt så väsentlig del att börja med.
    Nu går det iof att optimera utan inlänkar just för att vad mindre förändringar i texter, interlänkar, etc gör. Det däremot är mycket tidsödande.

    Så egentligen gäller läs – testa – utvärdera.

    Nu blir man aldrig fullärd inom SEO. För det är lite som en lång fotbollsmatch där domaren (Google) ändrar reglerna under spelets gång. Ibland får man rätt på regeländringen efter matchen är slut.

  3. #3
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    1: Lär dig On-page optimering, Hur du optimerar en sida till 100% Seo

    2: När du har blivit grym på on-page optimering DÅ kan du börja titta på off-page optimering.

    Tror de flesta bara gör de basic seo optimeringarna on-page och blir sedan förblindad av off-page optimeringen

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av tiiias Visa inlägg

    Tror de flesta bara gör de basic seo optimeringarna on-page och blir sedan förblindad av off-page optimeringen
    Visst det verkar stämma att en del tror att det räcker med H1, H2 och 500 ord text, peta in nyckelordet med fetskrift några gånger i texten så är on page klar. (Hm hade inte du en kommentar om det i någon tidigare post tiiias att folk tror att det räcker med någon standardvariant)

    Innehåll har betydelse men det är inte hela sanningen och fixeringen vid runt 500 ords text per sida verkar vara stark. En förklaring till det kan nog vara ett visst automatiserat verktygs rekommendationer som tas för en absolut sanning.

  5. #5
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Ler...jag tror att detta var på det sätt man arbetade. 500 ord, fetstil etc...
    Jag skall lära mig seo på riktigt 2011 är det tänkt.


    Petter
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  6. #6
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Petter Hedman Visa inlägg
    Ler...jag tror att detta var på det sätt man arbetade. 500 ord, fetstil etc...
    Jag skall lära mig seo på riktigt 2011 är det tänkt.


    Petter
    Det är ju helt rätt, Dock finns det så mycket mer man kan göra. Jag misstänker att det kan komma att svänga tebax mot mer vikt på onpage optimering här framöver. Google har redan gett indikationer på detta genom att tex - Öka värdet på intern läkning.

    Yesbox: Börja med att bygga en site som du går in för att göra 100% seo optimal på alla sätt, Rekommenderar att du använder wordpress som plattform då det finns väldigt mycket information att hitta, Den är rätt lätt att arbeta med och det finns en uppsjö med olika plugins du kan använda och på så sätt snabbt förstå och testa vad just dessa funktioner gör ur ett seo perspektiv, Jag kunde nada om seo för 5 månader sedan men anser mig nu ha mer kunskap än de flesta, Dock vigde jag mitt liv åt det och nöjde mig inte när jag hade lärt mig allt som gick att läsa sig till utan då fortsatte jag att testa helt nya metoder och ligger nu på den absoluta framkanten och har fått flera rätt galna erbjudanden från stora internationella media bolag, Så ja om du verkligen vill så kan du komma bra mycket längre än en praktik plats

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nja 500 ord vet jag väl inte om det alltid är helt rätt, men du kanske inte menade just det tiias.
    Bara att titta på en del sidor och se hur de ligger till i SERPen, en hel del webbshoppar som ligger bra till har inte den textvolymen. Prova att sök på möbler och se hur det ser ut där. Inte många sidor med den textvolymen på topp 20.

    Om du bara smäller på den volymen ord på en sida så får du ingen förståelse för vad är som påverkar. För att uttrycka det enkelt, prova med kortare texter och se vad som händer fyll sedan på varefter och följ resultatet. Variera H2 lite och förekomsten av nyckelord, synonymer etc.
    Samma sak med internlänkar och landningssidor. Du bör kunna klara av att se resultatet i SERPen av en enda interlänk du skapar.
    Det här tar lite tid men man får en hyfsat bra förståelse för det hela. Samma sak att laborera med title som exempel

    Egentligen är det bara en fråga om orsak och verkan. Vad händer när jag gör det här?
    Även om det inte är helt linjärt eller helt logiskt alltid finns det ett urskiljbart mönster i vad som fungerar.

  8. #8
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Just ang 500 ord så har jag någon tråd där jag tar upp att just antal ord inte har någon större betydelse utan det är text vs kod %. Det jag menar är mer det att allt som han gjorde va ju helt rätt ur grundläggande seo men sedan finns det så mycket mer att göra för att optimera mera

  9. #9
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av tiiias Visa inlägg
    Just ang 500 ord så har jag någon tråd där jag tar upp att just antal ord inte har någon större betydelse utan det är text vs kod %.
    Detta stämmer inte så bra. Om det vore text vs kod ratio som gällde så skulle man ju komma högt med nästan tomma sidor som nämner sökordet. Mycket text är dessutom bra av fler anledningar för att täcka in variationer, få mer long tail och täcka in relaterade termer som ju Google kan tänkas använda för att bedöma en sidas relevans. Det finns även tester där det påstås att sidor med mer text har lättare att ranka bra. Min gissning är att det generellt sett är bra spenderad tid att försöka öka textmängden ifall man inte redan har en ok textmängd.

    Sen är text vs kod en ytterst liten faktor. Det är klart att en sida som laddar extremt segt och som har en massa skräpig kod kan vara både dålig för besökare och förvirra sökmotorer, men enligt erfarenhet är detta inte något man ska sova dåligt över så länge sidan funkar bra.
    Senast redigerat av David Olofsson den 2010-12-28 klockan 23:16.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  10. #10
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Tråden som tiiias startade angående kod vs text finns här.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  11. #11
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Yesbox, vi har varit i kontakt förut. Trots att jag anser mig själv kunna allt inom SEO så lär jag mig nya saker varenda dag. Det tar verkligen aldrig slut!

    Dessutom är SEO något som ständigt ändras, så det du lär dig idag kanske inte fungerar om ett år.

  12. #12
    Yesboxs avatar
    Yesbox Yesbox är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    47
    Det stæmmer sweely! Har fått en hel del hjælp av dig, jo det du skriver stæmmer. Tror inte heller att man kan bli fullærd, google ændrar spelreglerna och dærfør måste vi kunna hænga med också.

  13. #13
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Precis. Men det är bara mindre förändringar som sker skulle jag vilja påstå. Majoriteten av det man lär sig nu lär fortfarande vara grunden i framtiden.

    Så kör på och låt det ta sin tid

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Begränsat budget- lära mig seo?
    Av Yesbox i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 09:46
  2. Hur lång tid innan resultat?
    Av Nils Nilsson i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 08:55
  3. Håller på att lära mig
    Av StefanBergfeldt i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 18:36
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 11:14
  5. Hur lång tid för 301-redirect att slå?
    Av Patrik Berggren i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 21:56