Resultat 1 till 6 av 6

utemobler vs utemöbler

  1. #1
    cyppes avatar
    cyppe cyppe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    5
    Hej!

    Håller på att snygga till mina interna länkar på siten.

    Har just nu byggt följande länkstruktur till en produkt:

    http://www.domän.se/utemobler/mobelg...ldiverna-black

    Men söker jag på "utemöbler maldiverna black" så blir inte "utemobler" highlightat i sökresultatet. Är det bara vissa ord som blir det när man konverterar åäö till aao?

    Spelar det någon större roll?
    Trist att tappa highlighten eftersom man blir mer synlig, men påverkar det positionen?

  2. #2
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av cyppe Visa inlägg
    Spelar det någon större roll?
    Trist att tappa highlighten eftersom man blir mer synlig, men påverkar det positionen?
    Det spelar ingen större roll eftsom man fortfarande verkar få en boost i sökresultaten av att ha sökordet utan åäö i URLen. Google verkar vara bra på att "tolka webben på det sätt den används av människor" i just det fallet.

    Har du förresten sett highlight på ord utan åäö vid sökning med åäö? Jag är inte inne på svenska sökord så mycket men jag har iaf aldrig sett highligt på ord i URL utan åäö när sökningen är gjord med åäö.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  3. #3
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    På Growyn fixade jag lite med highlightning av vissa ord bland resultatet. Vi får resultatet oformaterat av Yahoo sen highlightade jag orden som man sökt efter.

    Jag tror att google gör något liknande. DVS, highlightningen och positionen i rankingen är två olika saker. Jag tror Google förstår att "utemobler" i URLen är "utemöbler" eftersom sidans titel och mycket annat är just "utemöbler".

    Trist att tappa highlighten eftersom man blir mer synlig, men påverkar det positionen?
    Min gissning är nej, det påverkar inte positionen direkt. Det kan påverka indirekt beroende på CTR. Jag skulle ändå satsa på utan prickar av samma anledning som Blight nämner.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Här highlightas samtliga urler på ordet Googlestädning och på sökmotorstädning. Vilket de inte gör på sökmotoroptimering eller internetmarknadsföring.
    Men det verkar tillhöra ovanligheterna att åäö markeras ut vid en sökning. Och enligt vilket system det görs kan man fundera på. Någon kanske har listat ut det.

    Ur placeringssynpunkt skall det som Blight och Tobias säger inte spela någon roll. Om man för övrigt talar om med text på sidan vilka ord det gäller.
    För en url som exempelvis …/spara.html kan tolkas som spåra eller spara om det inte finns textstöd på sidan till den.

  5. #5
    Gamsuns avatar
    Gamsun Gamsun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Intressant.. Märk dock väl att Wikipedias URL med /Sökmotoroptimering/ blir highlightad. Vore intressant att se mer studier kring å,ä,ö i katalogstrukturer och filnamn kopplat till SEO.

    Utmaningen är just nu att många plugins och tekniska plattformar inte är å,ä,ö-vänliga, vilket ofta leder till brutna länkar och inkompletta URL:er.

    Tips på studier?

    // Magnus

  6. #6
    oskargs avatar
    oskarg oskarg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Gamsun Visa inlägg
    Intressant.. Märk dock väl att Wikipedias URL med /Sökmotoroptimering/ blir highlightad. Vore intressant att se mer studier kring å,ä,ö i katalogstrukturer och filnamn kopplat till SEO.

    Utmaningen är just nu att många plugins och tekniska plattformar inte är å,ä,ö-vänliga, vilket ofta leder till brutna länkar och inkompletta URL:er.

    Tips på studier?

    // Magnus
    Just det är inte det minsta konstigt då Wikipedias URL innehåller just ö (och det gör ingen av de övriga i nämnd serp).

    Det är alltså konstaterat att Google i samtliga fall där t.ex. åäö finns med i sökord och URL blir highlight:ade (har studerat många serp:s och inte stött på motsatsen). Det är också konstaterat att det förkommer sökord med åäö där URLer med aao istället för åäö även blir highlight:ade (det här är dock ett fenomen som bara sträcker sig ½ - 1 år bakåt i tiden, vad jag vet).

    Det jag inte förstår är hur ni kan vara så säkra på att Google inte använder det som en faktor på hur man rankar, även om det nu skulle vara en liten faktor. Jag skulle gärna vilja se några källor på det påståendet som så många nu under väldigt lång tid ställt sig bakom, att det inte skulle vara en faktor.

    Något som är fastställt är att highlight:ning däremot påverkar sidans CTR i serpen (det baserar jag på att det påverkar CTR i AdWords). Det borde vara argument nog för domäner och URL-struktur med åäö.

    Jag upplever idag väldigt få problem med att använda åäö i diverse system, det gäller bara att man skriver ut åäö som det faktiskt ser ut rent tekniskt, punycode eller URL-encoding.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)