Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 31 till 45 av 45

Svajande Sajter i Serpen

  1. #31
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Jag har liknande erfarenheter. Min sajt (relativt ny, någon månad gammal) hoppar upp och ned i serpen som en jojjo. Från position 2 ned till sida 8 och så har det hållit på ett par veckor nu... Synnerligen intressant fenomen om ni frågar mig. Blir kul att se hur (och när) det hela slutar

  2. #32
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av jacobjs Visa inlägg
    Jag har liknande erfarenheter. Min sajt (relativt ny, någon månad gammal) hoppar upp och ned i serpen som en jojjo. Från position 2 ned till sida 8 och så har det hållit på ett par veckor nu... Synnerligen intressant fenomen om ni frågar mig. Blir kul att se hur (och när) det hela slutar
    Nu när jag läst igenom tråden så ser det bara ut som att inlänkar + content i naturlig mängd gör jobbet, sen att ha tålamod.
    Samma för mig.
    Lycka till!

  3. #33
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av nestak Visa inlägg
    Nu när jag läst igenom tråden så ser det bara ut som att inlänkar + content i naturlig mängd gör jobbet, sen att ha tålamod.
    Samma för mig.
    Lycka till!
    Tack detsamma!

  4. #34
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av jacobjs Visa inlägg
    Tack detsamma!
    Hur har det gått Jacobjs?
    Samt ni andra också, självklart.

    Kan väll berätta lite om min sajt.
    Har fått position #9 på första sidan i serpen på ett sökord samt position #3 på förstasidan i serpen på min domän (min domän är en keyword).
    Det går även segt i rankningen och jag har fixat massor utav bra och höga pr länkar från sidor med bra trust och allt som man kan tänka sig, har seo optimerad content som gynnar sökmotorerna samt besökarna, besökarna stannar i medel snitt ynka 3min på hemsidan.

    Undrar hur långt tid det tar tills man "klättrar" i serpen.

  5. #35
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Vet någon med säkerhet om det existerar någon sexmånaders regel för nya sajter?
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  6. #36
    Gigenas avatar
    Gigena Gigena är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    40
    Jag har en förhållandevis ny sajt som svajjat mycket de senaste 1,5 månaderna. Sajten är väl ungefär 5-6 månader gammal och uppdaterades frekvent i början. Tror ni uppdateringsfrekvensen är relevant för nya sajter? Jag uppdaterar inte sajten lika ofta längre eftersom tanken är att den ska vara rätt "statisk", men när jag tappat 100 placeringar så har jag satt upp tidsinställda artiklar och fått tillbaka min ranking förhållandevis snabbt. Så fort jag slutar med regelbundna uppdateringar så tappar jag massa placeringar igen. Det rör sig alltså om hopp på mer än 100 placeringar. Senast tappade jag mer än 200 placeringar men har kommit upp till topp 200 åtminstone efter att ha publicerat några artiklar.

    Har någon annan experimenterat eller läst om "åtgärder"?

  7. #37
    Olofs avatar
    Olof Olof är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    22
    Hej! Då var det åter dags att gräva fram denna tråden och en uppdatering kring detta intressanta ämne. Sedan april har det hänt en hel del och faktum är att runt den 18 juni så kom samtliga av mina sajter tillbaka. Givetvis tyckte jag inte det var något märkvärdigt första veckan men nu har det snart gått två månader och samtliga är fortfarande framme. När det handlar om mr G kan fortfarande allting hända men vissa sajter har hållt på såhär i 10 månader, med runt 2 veckor som intervall.

    Är det någon annan som märkt några förändringar nu i sommar? Försöker skriva ihop ett inlägg på min blogg och letar nu efter samband, eller om det beror på slumpen? Skulle ju iofs inte förvåna mig om de försvinner nu igen när man väl börjat bli lite glad. :P

    // Olof
    Senast redigerat av Olof den 2011-08-15 klockan 20:32.
    Min blogg: olof.nu/blogg

  8. #38
    websimons avatar
    websimon websimon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Jag har själv varit filterfri sedan början av sommaren och det har varit väldigt stabilt så jag tror (och hoppas) att det är permanent. Jag har fortfarande ingen slutgiltig anledning till varför det här händer men något jag själv tycker mig se hjälper är följande:
    • Variera ankartexter mycket
    • Jobba mycket med djuplänkning
    • Fylla på med unikt och välgjort content
    • Visa google att sidan inte ser "exakt" likadan ut som många andra på samma tema genom att skapa en egen design och återigen skriva varierat content
    • Relevanta och bra inlänkar, gärna i nyskrivet content
    • Vänta, det verkar släppa med tiden också


    Som sagt så vet jag inte exakt vad detta beror exakt men de här sakerna har jag gjort ganska konsekvent och fått det att fungera bra.

  9. #39
    Olofs avatar
    Olof Olof är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    22
    Mycket intressant att även du märkt en förändring, det får mig tyvärr att få känslan att det skulle kunna gå tillbaka när som helst. Min främsta anledning är att jag inte ändrat någonting på vissa utav sajterna men även de påverkades. Hade bara de sajter som jag ändrat content/länkar på hade det varit en annan femma. Man får väl bara fortsätta som inget har hänt men som sagt, har ju aldrig varit så lång tid som två månader innan så det är helt klart glädjande.

    // Olof
    Min blogg: olof.nu/blogg

  10. #40
    Rickes avatar
    Ricke Ricke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    1
    En teori kan vara att Googles datacenter inte är helt synkade med varandra. Beroende på vilken server/datacenter din sökning bearbetas på så kan resultatet bli olika.

  11. #41
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Kontigt att ingen kommit med lösningen på detta.
    Det är ändå ett välkänt fenomen som t.o.m har ett officiellt namn.
    Ingen vill väl dela mig sig av sin kunskap...

    Detta har dock inget med den så kallade 6 månaders regeln att göra men det hänger ihop.
    Det finns heller ingen 6 månaders regel.i min mening.
    Faktorerna för att hamna i sandbox är densamma om din sida är 2 månader gammal eller 2 år.
    Låt oss säga jag bygger 10 länkar till min sida.
    8 kvalitets länkar och 2 skräp länkar.

    Nu gäller det inte bara att bygga länkarna, de ska crawlas, hamna i index och inte nog med det, de skall stanna i index tillräckligt länge nför att hamna i cache.
    Har man jävla otur så kan Google välja att lägga bara 2 av kvalite länkarna i index av 8 stycken tillsammans med de 2 skräp länkarna.
    Då är man körd och hamnar i Google Sandbox för i Googles ögon är 50% av de totala länkarna skräp.
    Har man en två årig sida på 2000 länkar i index så betyder de två skräp länkarna ingenting, de är bara en droppe i havet.

    När man väl har hamnat i sandbox brukar det ta cirka 6 månader innan man får lämna den, därför många av misstag tror att det finns en 6 månaders regel.
    Oftast används detta som en ursäkt av okunniga (läs giriga) SEO konsulter som vill mjölka folk på pengar för ett uselt jobb.

    Men vad vet jag, använd Google för att söka mer info och bilda er egen uppfattning.
    Glöm inte att expremintera och lära av misstagen, det var så jag lärde mig SEO, inte genom att lyssna på tokstollar som jag själv..hehe


  12. #42
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av Ricke Visa inlägg
    En teori kan vara att Googles datacenter inte är helt synkade med varandra. Beroende på vilken server/datacenter din sökning bearbetas på så kan resultatet bli olika.
    Du har delvis rätt, men detta gäller bara en inom en kort tidsram.
    Tex ser jag skillnad i SERP mycket snabbare på min Iphone än min dator fast både är kopplade till LAN via samma router.
    Men det är bara skillnad på ngn timme

  13. #43
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Tycker själva att det är rätt uppenbart att om sajten är ny och man trixar och ändrar mycket med ett mindre omfångstrikt kommer sidan att hoppa upp och ner i SERParna. Samma sak med en blogg eller sajt som är ny och får snabbt nytt innehåll. Om man får många tillfälliga länkar kan också en sida hoppa upp snabbt och sjunka lika snabbt för att senare komma upp igen när länkarna stabiliserats mer.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  14. #44
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Verkar som vi tagit över idag Dawey.

  15. #45
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Verkar som vi tagit över idag Dawey.
    Ha ha! Så sant
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Ovanlig indexering i serpen.
    Av magbob i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 23:14
  2. Städa serpen
    Av Bosse i forum Google
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 22:56
  3. YouTube i SERPen
    Av Hans i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-07, 17:49
  4. Siffror i serpen
    Av Artamus i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 20:24
  5. engelska serpen
    Av LaoWang i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 11:59