Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 45

Svajande Sajter i Serpen

  1. #1
    websimons avatar
    websimon websimon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Jag har ett problem med att vissa av mina sajter svajar upp och ner i sökresultatet som jag (och några andra) söker hjälp med. Dvs ena veckan ligger de och rankar på plats 3-6 och nästa vecka har de helt försvunnit. De är fortfarande indexerade när man kollar med site:http:// domänen .se och jag antar att det är något av googles filter som påverkar detta. Domänerna/sajterna är cirka 3 månader+ gamla.

    Följande har jag testat hittills:
    - Försökt variera inlänkarnas ankartexter och att även variera länkarna till undersidor. Detta verkar inte ha hjälpt hittills. Dock kan det vara så att jag inte har gjort det tillräckligt?
    - I omgångar tagit bort all reklam från första sidan för att undersöka om det kan bero på tiden som besökaren är på sajten.
    - Försökt förbättra länkdiversifiering genom att byta länkar med sajter som inte ligger på samma webbhotell (Binero). Hade en fundering på om detta kunde vara anledningen, dvs att inlänkarna grötas ihop när en stor del av länkarna kommer från samma webbhotell.

    Nu undrar jag förstås om det är fler här på forumet som har samma problem och eventuellt kanske tom vet vad det beror på? Om jag har varit otydlig på någon punkt här så är det bara att fråga så skall jag försöka förklara tydligare!

  2. #2
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Jag har samma problem med några sidor så skulle också bli tacksam om någon hade ett svar på detta.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  3. #3
    Olofs avatar
    Olof Olof är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    22
    Även jag har drabbats av detta och i dagsläget har jag ca 10 sajter i detta träsket, där de första straffades redan i augusti.

    Om det inte nu kallas för "egenreklam" har jag skrivit mer om detta i min blogg, bland annat följande inlägg:
    http://olof.nu/blogg/2010-del-2-svaj...jter-i-google/

    Där tar jag upp lite kring mina teorier vad straffet beror på och eventuella lösningar. Det är dock inget som jag med vetskap kan säga stämmer utan är bara olika teorier som man fått fram. Det främsta problemet som jag tror är att man är för snabb med inlänkar, men det känns ändå konstigt varför the big G skulle välja att köra berg och delbana med sajterna.

    Det jag egentligen har kommit fram till är att det inte verkar gå att vänta ut straffet utan man måste göra något. Ifall det handlar om mer inlänkar eller något annat har jag dock inte en susning av. Gör därför nya experimentsidor för att försöka återskapa problemen men med vissa ändringar för att köra uteslutningsmetoden.

    Här är lite statistik från Gserp på siten smuggla.se, sajten är inte min men jag tycker den ger ganska god överblick om vad som egentligen händer. http://www.gserp.se/?url=smuggla.se&...B6gonoperation
    Senast redigerat av Urban G den 2011-01-04 klockan 19:56. Anledning: Länkning till egen sida ok enligt regel 8

  4. #4
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    En vild gissning är att det beror på din sidas ålder, Simon. Du säger att den endast är runt 3 månader gammal. Jag har för mig att en tumregel är att en sida bör vara minst 6 månader gammal innan man kan förvänta sig "permanenta" rankingar.

    Jag har själv också upplevt svajande sajter i sökresultatet. Nu ser det ut som att alla intagit en stadig placering, förutom en. Den rankar 3-6 och glider sedan ner hela vägen till 150-300 +. Och så där håller det på, veckovis. Ena veckan ligger sidan högst, andra lägst. Har försökt med allt, men ingenting verkar fungera. Antar att jag helt enkelt får vänta ut straffet, om det nu är ett sådant.

    Se denna graf förresten, den är ganska intressant: http://www.gserp.se/?url=whotell.se&q=bra+webbhotell

  5. #5
    Olofs avatar
    Olof Olof är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
    En vild gissning är att det beror på din sidas ålder, Simon. Du säger att den endast är runt 3 månader gammal. Jag har för mig att en tumregel är att en sida bör vara minst 6 månader gammal innan man kan förvänta sig "permanenta" rankingar.

    Jag har själv också upplevt svajande sajter i sökresultatet. Nu ser det ut som att alla intagit en stadig placering, förutom en. Den rankar 3-6 och glider sedan ner hela vägen till 150-300 +. Och så där håller det på, veckovis. Ena veckan ligger sidan högst, andra lägst. Har försökt med allt, men ingenting verkar fungera. Antar att jag helt enkelt får vänta ut straffet, om det nu är ett sådant.

    Se denna graf förresten, den är ganska intressant: http://www.gserp.se/?url=whotell.se&q=bra+webbhotell

    Om du kollar på diagrammet över smuggla.se (inte min sajt) så ser du att det hållit på så sedan i juni och domänen är från 2008 (vet dock inte hur länge det legat innehåll på sajten). Så den tumregeln du snackar om verkar inte stämma i detta fallet, har du en källa där man kan läsa mer om detta?

    Och att just "vänta ut straffet" _tror jag_ inte är någon fungerande lösning då det "aldrig" verkar ge med sig.
    Min blogg: olof.nu/blogg

  6. #6
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Detta är väl inte den mest pålitligaste källan, men jag har på många ställen läst att 6 månader brukar vara en tumregel av något slag. Ska givetvis leta efter fler källor, brukar vara svårt när man är nyvaken

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Sex månader är den gräns som det rapporterades att Matt Cutts skall ha sagt på PubCon-konferensen. Se denna tråd.
    Men rapporterna därifrån skiljer sig lite åt om det är svenskar som rapporterar, än om det är amerikanare. Vilket jag visar här.

    Och jag har fortfarande inte hittat en video från just den delen med nyckelord i domännamnet samt det där om sex månader. Det finns en video av Matt från den konferensen men den handlar om andra saker.
    För övrigt så har jag inte stött på något av Matt Cutts där sex månader specificeras. Det kanske finns förstås.
    Länken där Sweely visar att det är spekulationen även där om sex månader.
    Men visst det kanske finns den gränsen men som det ser ut nu är det spekulationer.

    Sedan skulle man kunna tänka sig. Att en ny webbplats normalt attraherar länkar i en viss takt, länkar som det kan ta veckor t.o.m. månader före de slår igenom fullt ut. Där skall vi också tänka på rekommendationerna som brukar förekomma när det gäller att skapa länkar till en ny webbplats. Dvs inte för fort och inte för många. Vilket bör vara en process som tar ett par månader.
    Däremot finns det exempel på webbplatser som gått spikrakt upp och det fort med ett enormt länkstöd. Tänker här på en webbplats om ett politiskt parti.

  8. #8
    websimons avatar
    websimon websimon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Jag tackar för alla svar och det intresse som finns här i tråden!

    Dock tror jag att jag håller med Olof om att detta är något man aktivt behöver motverka på något vis. Jag hade i höstas en sajt som betedde sig på detta vis under en period. Den gången gjorde jag ett rejält arbete med att ändra en mängd ankartexter samt jobba på att diversifiera inlänkarna och lägga in sajten i länkkataloger. Jag fyllde dock inte på med mer innehåll då jag bara inte orkade lägga tid på det också. Den gången blev det stabilt efter några veckor och nu rankar den sajten etta på sökordet jag optimerat mot.

    Då trodde jag att det framförallt var att jag lade in sajten i två länkkataloger som gjorde att det lossnade så sedan har jag varit noggrann med just detta. Att försöka både skapa "bruslänkar" och kombinera detta med starka inlänkar. Men det tycks inte vara det som är anledningen denna gång. Sedan tycker jag att det verkar vara rätt vanligt att fenomenet uppträder på de som har sina sajter på Binero (även om inte alla har det).

    Men, återigen tack för att ni tagit er tid att svara även om jag inte har blivit klokare än... Hoppas således på fler teorier om detta fenomen!

  9. #9
    Olofs avatar
    Olof Olof är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Sex månader är den gräns som det rapporterades att Matt Cutts skall ha sagt på PubCon-konferensen. Se denna tråd.
    Men rapporterna därifrån skiljer sig lite åt om det är svenskar som rapporterar, än om det är amerikanare. Vilket jag visar här.

    Och jag har fortfarande inte hittat en video från just den delen med nyckelord i domännamnet samt det där om sex månader. Det finns en video av Matt från den konferensen men den handlar om andra saker.
    För övrigt så har jag inte stött på något av Matt Cutts där sex månader specificeras. Det kanske finns förstås.
    Länken där Sweely visar att det är spekulationen även där om sex månader.
    Men visst det kanske finns den gränsen men som det ser ut nu är det spekulationer.

    Sedan skulle man kunna tänka sig. Att en ny webbplats normalt attraherar länkar i en viss takt, länkar som det kan ta veckor t.o.m. månader före de slår igenom fullt ut. Där skall vi också tänka på rekommendationerna som brukar förekomma när det gäller att skapa länkar till en ny webbplats. Dvs inte för fort och inte för många. Vilket bör vara en process som tar ett par månader.
    Däremot finns det exempel på webbplatser som gått spikrakt upp och det fort med ett enormt länkstöd. Tänker här på en webbplats om ett politiskt parti.
    Tack för att du tar dig tid att svara Urban, det uppskattas verkligen! Anledningen till att jag är tveksam att det gäller överlänkning för tidigt är att då borde väl inte straffet fungerat som det gör?
    En tidigare gång var jag väldigt engagerad med att fixa inlänkar till sajt (mycket mer än vad jag gjort med dessa) och detta resulterade till att den hamnade på en position över 100. Sajten kom dock inte tillbaka var femte dag utan höll sig borta 4 veckor men har sedan dess inte halkat tillbaka igen. (Var ett ~halvår sen den kom tillbaka)

    Även om det skulle bero på överlänkning, varför har Google bestämt sig att köra lite berg och dalbana med dem? Det måste ju finnas något syfte att de kommer fram då och då annars kunde de väl lika gärna varit borta konstant? Det har ju ändå varit såhär sen Aug/Sep för de första av sidorna, där jag ända till November i princip lät dem vara. Det är nu jag börjat lite med inlänkar igen och mer content. En annan teori som jag börjat kolla mera på är avvisningsfrekvens men jag har inte så mycket kring detta nu, låter både troligt och otroligt.

    // Olof
    Senast redigerat av Olof den 2011-01-06 klockan 13:54.
    Min blogg: olof.nu/blogg

  10. #10
    olssons avatar
    olsson olsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    30
    Jag har också råkat ut för detta problem och det att det beror på överlänkning tror jag inte på. Den sida som jag har problem med har fått mer eller mindre exkat samma länkar som jag har använt till 3 andra av mina andra sidor och med dom sidorna är det inga problem med utan dom har nu kommit på första sidan på Google med flera sökord.

    Jag har också testat att länka med flera tusen inlänkar på några nya sidor som inte är mer än några dagar gamla och dom har inte tagit skada av det utan rankar bra.

    Google kan vara knepig ibland men som sagt, min erfarenhet säger att det här med att överlänka en sida är myt.

  11. #11
    Olofs avatar
    Olof Olof är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    22
    Intressant att du inte tror att det beror på överlänkning. Hur länge har din sajt betett sig såhär och är det några teorier du kommit fram till?

    // Olof
    Min blogg: olof.nu/blogg

  12. #12
    olssons avatar
    olsson olsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    30
    Sajten är inom hälsobranschen och på första sidan finns det en del .gov sidor. Kanske kan det vara därför? Men mönstret är återkommande, den försvinner i 1-2 veckor sen hamnar den på 2:a plats på Google i 2-3 dagar och sen borta 1-2 veckor ............. och så håller det på. Jag har hört talas om Google dansen, att sidor kan åka upp o ner när Google kör en indexering men det är ju bara en teori eller kanske deras system är instabilt med tanke på hur många webbsidor det finns runt om i världen.

  13. #13
    SEO-Ts avatar
    SEO-T SEO-T är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    x
    Inlägg
    64
    Man ska tänka i termer att man helt enkelt själv gör sökalgortimen för Google eller annan relevant sökmotor och sedan helt enkelt basera det på uteslutningsmetoden tillsammans med sin erfarenhet och funktionaliteten av den tänkta sökalgortimen man skulle utveckla. Samt inte lägga ner för mycket tid på att fundera kring tusen olika saker utan istället coola ner sig med en caffe latte light eller en låda Norlands Guld och sedan jobba på som vanligt!

    Överlänkning tror jag definitiv inte på, i vilket fall inte för dom hemsidorna som ni snackar om här.

    Exempel

    Ett stort företag som är nya på nätet kör igång annonskampanjer etc. med en budget på flera 100 milj. får en massa länkar och artiklar från det. Skulle dom bli straffade för det, skulle jag bygga en sådan algoritm? NEJ

    Du är ny på nätet och en konkurrent skickar en massa länkar till din sida för att vara säker på att du inte ska få en toppplaceringen på Google och ta relaterad marknadsandel. Funkar det, skulle jag bygga en sådan algoritm? NEJ!

    Hmmmm jag tror istället, inte bara tror utan har sett och har erfarenhet från att Google temporärt testar sidor på olika placeringar (dvs. du trillar upp eller ner några placeringar temporärt) med relaterade sökord och Google gör sedan interna databasanalyser av positonerna baserade på många olika faktorer och sedan betsämmer vilken position man ska få (Det sker inte direkt)! I den algortimen skulle jag gissa att dom slår ihop många olika grejor såsom bounce rate, speed, in out links, relevance, traffic, etc.

    Gissar att många små grejor occkså kan ha en mindre effekt. Tex. skickar du in sitemaps dagligen litet + eftersom det visar att du är aktiv med din sida. Många butna länkar litet - eftersom du är en klåpare

    Skulle jag bygga en sådan algoritm? JA

  14. #14
    olssons avatar
    olsson olsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    30
    Bra tänkt och du har ju rätt i att man får tänka in sig hur man skulle göra för att bygga upp en fungerande sökalgoritm. Google är ju inte så smart som kan dra egna slutsatser när det gäller vem som har en länk till din sida. Dom t.o.m. säger det själva här: http://www.google.com/support/webmas...&lev=%20answer.

    "Ankartext

    Extern ankartext (text som sidor använder för att länka till din webbplats) återspeglar hur andra ser dina sidor. Webbansvariga kan inte styra över hur andra webbplatser länkar till deras webbplats, men det går att se till att ankartext på den egna webbplatsen är användbar, beskrivande och relevant. Detta förbättrar användarupplevelsen och hjälper användare förstå vart länken leder. Du kan t.ex. länka till en sida med semesterbilder så här:Foton från vår Irlandsresa, Juni 2008. "

    Som sagt, som webbansvarig kan man ju inte styra vem som länkar till sin sida och jag tror dom flesta som håller på med SEO bygger inlänkar på olika forum, web 2.0 etc med olika färger på sina hattar så överlänkning är knappast något problem. Tvärtom, ju mer desto bättre enligt Google.

    Men min sida har hållit på så här under ca 3 månader nu så det kanske är någon grej på sidan som Google vill påpeka att jag ska ändra men det vore ju enklare om dom kunde prata ur skägget istället att man måste gissa sig fram.

  15. #15
    SEO-Ts avatar
    SEO-T SEO-T är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    x
    Inlägg
    64
    Jag utgår ifrån att alla som deltar i den här diskussionen vet vad en ankartext är internt och externt och hur den fungerar

    Man ska heller inte med 100% säkerhet utgå ifrån att det Google säger är 100% relevant dom agerar kommersiellt och bladdrar för att i första hand tillgodose deras egna intressen!

    Men du Olsson och övriga skicka gärna ditt eller dina sökord och sidan det handlar om så blir det enklare att göra en bedömning istället för att försöka spekulera för mycket!

  16. #16
    SEO-Ts avatar
    SEO-T SEO-T är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    x
    Inlägg
    64
    Om ni har en sida som är av stor vikt!

    Föreslår jag absolut att ni ska ligga på ett eget IP nummer. Bara det tar direkt bort 50% av dina spekulationer!

    Driver ni Kalles hemsida spelar det ingen roll Men i ditt fall "gbgsirys" så vet jag redan om att du har bra tjänster i skafferiet!

    Vad gäller svenska länkkataloger påstår jag även att dom har väldigt liten effekt och dom funkar helt enkelt inte speciellt bra 2011, dessutom finns det ju i princip inga seriösa sådana. Det är ju bara att kolla på hur länkkataloger är uppbyggda så får man svaret direkt!
    Senast redigerat av SEO-T den 2011-01-08 klockan 16:42.

  17. #17
    Olofs avatar
    Olof Olof är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av SEO-T Visa inlägg
    Man ska tänka i termer att man helt enkelt själv gör sökalgortimen för Google eller annan relevant sökmotor och sedan helt enkelt basera det på uteslutningsmetoden tillsammans med sin erfarenhet och funktionaliteten av den tänkta sökalgortimen man skulle utveckla. Samt inte lägga ner för mycket tid på att fundera kring tusen olika saker utan istället coola ner sig med en caffe latte light eller en låda Norlands Guld och sedan jobba på som vanligt!

    Överlänkning tror jag definitiv inte på, i vilket fall inte för dom hemsidorna som ni snackar om här.

    Exempel

    Ett stort företag som är nya på nätet kör igång annonskampanjer etc. med en budget på flera 100 milj. får en massa länkar och artiklar från det. Skulle dom bli straffade för det, skulle jag bygga en sådan algoritm? NEJ

    Du är ny på nätet och en konkurrent skickar en massa länkar till din sida för att vara säker på att du inte ska få en toppplaceringen på Google och ta relaterad marknadsandel. Funkar det, skulle jag bygga en sådan algoritm? NEJ!

    Hmmmm jag tror istället, inte bara tror utan har sett och har erfarenhet från att Google temporärt testar sidor på olika placeringar (dvs. du trillar upp eller ner några placeringar temporärt) med relaterade sökord och Google gör sedan interna databasanalyser av positonerna baserade på många olika faktorer och sedan betsämmer vilken position man ska få (Det sker inte direkt)! I den algortimen skulle jag gissa att dom slår ihop många olika grejor såsom bounce rate, speed, in out links, relevance, traffic, etc.

    Gissar att många små grejor occkså kan ha en mindre effekt. Tex. skickar du in sitemaps dagligen litet + eftersom det visar att du är aktiv med din sida. Många butna länkar litet - eftersom du är en klåpare

    Skulle jag bygga en sådan algoritm? JA
    Tänkvärt inlägg och det stärker mina misstankar att det inte beror på för mycket inlänkar, jag håller dock fortfarande med olsson att Google kunde vara lite mer öppna och tala om vad problemet är, vore väl inte för svårt att visa det i Webmaster tools?
    Jag kan skicka ett par av mina sajter till dig så att du kan göra en utvärdering, givetvis går det inte göra så mycket annat än spekulationer när man inte vet vilken sajt det gäller men de är ju lite strikta regler här på forumet..

    Tack på förhand.
    // Olof
    Min blogg: olof.nu/blogg

  18. #18
    websimons avatar
    websimon websimon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    SEO-T, Olsson, olofolof: Intressanta tankar! Jag har ju varit inne på att detta fenomen beror på fel typ av inlänkning till den egna sajten på något vis. Dvs för mycket inlänkar med samma ankartext, för många inlänkar från samma typ av ip (tex samma webbhotell) men om det inte skulle bero på det så står jag fullständigt frågande inför lösningen på detta problem.

    Satte mig idag och kollade igenom webmaster tools för en av sajterna och då hittar jag iofs några genomsökningsfel i den interna länkningen på sajten men där dessa fel skall vara åtgärdade (om jag inte har missat ngt). Broken link checker tyckte det var ok i alla fall.

    Kan problemet ligga i långsam laddning av sidan = segt webbhotell?

    SEO-T: Jag pm:ar över en sida till dig så kan du kika på vad du tror felet är. Fast känn dig fri att kolla eller inte, bara tacksam för hjälp!

  19. #19
    SEO-Ts avatar
    SEO-T SEO-T är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    x
    Inlägg
    64
    Problemet mer era sidor som jag snabbkollat... ja egentligen är det inget problem utan helt naturligt, är att era sidor inte känns riktigt etablerade, dom ligger på domäner som är mindre än typ 6 månader gamla. Samt verkar ni ha tagit åt er för mycket av Google skrämmsel propagandan, släng den i papperskorgen snarast.

    Det tar tid att ta positioner speciellt om det är mycket konkurrens som det är på en del av era sökord. Lösningen är helt enkelt att ge det lite tid, låt det ligga och gro och fyll på med lite content då och då. Det går tyvärr inte riktigt så snabbt som man önskar sig. Och se till att få inlänkar med rätt ankar text, så många ni bara kan skrapa ihop ju snabbare desto bättre, gör det istället för att lägga för mycket tid på att grubbla och försöka analysera! Länka internt mellan era sidor med det lilla antalet domäner vi snackar om här kan det inte ge er några negatvia effekter även om sidorna ligger på samma IP.

    Igen tänk på det rådet jag gav om sökalgoritm, det besvar nästan alla frågor snabbt och smidigt........ det finns ingen risk att få för många inlänkar med samma ankartext. Hur skulle det fungera. Vad skulle man länka till om man länkar till tex. Expressen Wiki Leaks etc. jo exakt dom orden, skulle dom sidorna bli straffade för det? Mitt svar är 100% NEJ!

    Urban min uppfattning och erfarenhet skiljer sig från din. Enligt mig är svaret antingen ja eller nej? I din första mening säger du JA och i nästa Nej. Om det skulle vara som du säger så skulle väl sidan du nämner politiskt partier inte kunna gå så spikrakt upp eller hur tänker du här?

    Men självklart kommer det en miljon inlänkar till kalles hemsida dag 3 efter att den reggats så kanske det kan bli något problem. Men dom sidorna vi snackar om här är ju inte helt nya och heller inte alls i den nivån, sidorna har valdigt få inlänkar.

    Ser att det är många här som jobbar som affiliates. vi har ett program som bla. finns listat hos tradedoubler, jag kan erbjuda er en special 35% deal om någon är intr. som kan generera resultat och jobba med det seriöst mer än att bara slänga upp några banners! Intresserad hör isåfall av dig till mig per e-post inte PM. inmyebox(snabel)gmail.com

    Kör hårt!!!!!

  20. #20
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av SEO-T Visa inlägg
    Urban min uppfattning och erfarenhet skiljer sig från din. Enligt mig är svaret antingen ja eller nej? I din första mening säger du JA och i nästa Nej. Om det skulle vara som du säger så skulle väl sidan du nämner politiskt partier inte kunna gå så spikrakt upp eller hur tänker du här?
    Om du läser ordentligt så ser du att jag inte svarar vare sig ja eller nej på frågan i inlägget ovan som du bör syfta till.
    Jag tar upp diskussionen om sex månaders gränsen som av en del anser finnas.
    En gräns som kan utgöra en självuppfyllande profetia. Om man tror att det skall ta sex månader och anpassar sina inlänkar efter det för att inte stressa så är sannolikheten stor att det kommer ta ungefär den tiden också. Och då kommer vi in på orsak och verkan inte vad som de facto kan gälla i Google.

  21. #21
    SEO-Ts avatar
    SEO-T SEO-T är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    x
    Inlägg
    64
    Anyhow så är det ju så här.... har man en ny domän och en ny tjänst som ska upp på nätet och ta marknadsandelar kan man inte sitta och spela fickpingis i sex månader och invänta att man med all sannoliket blir överkörd av konkurrenter, exakt så fungerar det i verkligheten. I den här branschen händer allt blixtsnabbt och på sex månade kan en produkt/tjänst bli ointressant!

    Oavsett om det skulle finnas en sådan gräns, så snackar vi om väldigt stora mängder länkar som till 99,99% är orelvanta för dom sidorna som diskuteas på det här forumet så det är fortfarande inget man behöver bekymra sig över. Bara få till 10 kvalietslänkar per dag är ju ingen lätt upgfift för dom flesta! Jag kan då tillägga att detta inte är någon gissning från min sida utan erfarenheter från riktiga projekt.

    Kan du hålla med mig om att 10 länkar per dag inte är något problem, då snackar vi runt 300 länkar per månad? Eller vad exakt anser du är rimligt max baserat på egna erfarenheter för att få till något konkret och inte bara vilda spekulationer?

    Däremot kan det vara så att länkar man bygger idag kanske inte ger full effekt förän om 6 månader, men att dom skulle leda till någon form av straff utesluter jag helt om man nu inte pumpar in miljoner med länkar i ett väldigt onaturligt flöde.

  22. #22
    websimons avatar
    websimon websimon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    SEO-T: Tack för ditt svar! Jag skall fortsätta att bygga på lite content och jobba med inlänkning och se vart det hela landar. Återkommer självklart till den här tråden och försöker dra mer slutsatser allteftersom!

  23. #23
    Olofs avatar
    Olof Olof är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    22
    Tack för din input SEO-T och jag ska nu vara lite mindre försiktig och börja jobba mer med inlänkar på någon av sajterna, samtidigt som jag fixar nytt content. Som du förstår uppskattar man din hjälp och det är alltid spännande att se vad detta leder till. Precis som gbgsiry kommer jag skriva i denna tråden (och på min blogg) angående uppdateringar kring detta ämnet.

    Ha det bra!

    // Olof
    Min blogg: olof.nu/blogg

  24. #24
    SEO-Ts avatar
    SEO-T SEO-T är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    x
    Inlägg
    64
    Ett annan väldigt bra gej ni ska kolla på är något som heter Cufon! Man vill ju få allt indexerat right!!!
    http://cufon.shoqolate.com/

    I fallet med dina sidor gbgsirys så kan du med fördel plocka bort text logotypen som då ligger först i din HTML kod och inte ger någon SEO kredit. Man enkelt ersätta det med en H1 text genererad av Cufon!

    Kollar man tex. på det här forumet så startar koden med en logotype SEO-forum.se som är en logo.png fil. Använder man cufon kan man få till en exakt likadan logotype som ren text det underlättar ju också väldigt mycket om man vill ändra i texten framöver!

    Tomas

  25. #25
    Olofs avatar
    Olof Olof är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    22
    Har det blivit några förbättringar för er andra som har problem med svajande sajter?

    Jag börjar ana att en av mina sajter tagits sig ut ur filtret då den varit framme mer än 20 dagar nu. Det är fortfarande lite tidigt att säga ifall det är permanent men det ser så ut...
    Det jag har börjat med är lite smått att ge inlänkar, inte fegat som tidigare. Notera att denna sajten sen start haft en topplista vilket ger den massor med sitewide-länkar från olika bloggar, dock till en undersida. Jag var därför väldigt säker att denna skulle bli den svåraste att få ut.

    Lösningen kan alltså vara att ge mera inlänkar och jag ska nu börja mitt arbete med de andra sajterna. Jag tar några i taget sen ska vi se ifall det blir något resultat med dem också! Kommer med uppdatering när jag har mer erfarenheter kring detta.
    Senast redigerat av Olof den 2011-01-28 klockan 13:56.
    Min blogg: olof.nu/blogg

  26. #26
    websimons avatar
    websimon websimon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Hej Olof!

    Nej mina sajter har ännu inte dykt upp igen utan istället verkar vara ganska "filtrerade" fortfarande. Jag har dock jobbat en del med inlänkar men det kan säkert behövas en del till då. Hur många har du börjat att lägga på till sajterna i nuläget?

  27. #27
    Olofs avatar
    Olof Olof är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av gbgsiry Visa inlägg
    Hej Olof!

    Nej mina sajter har ännu inte dykt upp igen utan istället verkar vara ganska "filtrerade" fortfarande. Jag har dock jobbat en del med inlänkar men det kan säkert behövas en del till då. Hur många har du börjat att lägga på till sajterna i nuläget?
    Ledsen för sent svar och precis som jag sa när vi pratade över skype är det inte direkt någon stor ökning, då den har en liten topplista vilket leder till många sitewide-länkar. Jag har däremot varierat länkfraserna både, med huvudfrasen, domännamnet och andra fraser. Har faktiskt börjat se lite annorlunda resultat på några andra sajter också så vi ska se vart detta leder till. Känns som det ljusnar mer och mer faktiskt.
    Min blogg: olof.nu/blogg

  28. #28
    Larenholtzs avatar
    Larenholtz Larenholtz är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    14
    Jag har upplevt samma sak, speciellt på sidor där jag har skrivit en recension av något annat företag. Detta företag vill såklart att det jag har skrivit ska synas i serpen på deras varumärke. Däremot så har vissa inlänkar varit ren och skär spam (min åsikt). Och till följd av det är min tes skälet till varför just e pendlar något enormt gällande placering. Får an däremot en stark länk från en auktoritär sajt. Då ligger man istället betydligt stadigare.
    Sökkonsulterna | Sökmotoroptimering

  29. #29
    olssons avatar
    olsson olsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    30
    Min problemsite har kommit tillbaka efter en månads frånvaro och varit uppe i 3 dagar och jösses, jag vet inte vad Google har gjort men nu har jag över 2000 besökare per dag. Tidigare när sidan kommit upp har jag haft drygt 150-200 besökare. Hoppas nu bara den håller sig på plats den här gången.
    Att sidan försvinner är såklart inte kul men det är klart värt väntan och det är bara att forsätta sitt länkbygge under tiden.

  30. #30
    websimons avatar
    websimon websimon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Olsson: Kul! Det låter ju häftigt med 2000 besökare om dagen.. Jag fick själv tillbaka en av mina sajter idag men det gäller nog att avvakta tills det har stabiliserat sig innan man drar några slutsatser om detta fenomen. Min taktik för tillfället är helt enkelt att köra på med business as usual. Dvs fylla på med content och bygga länkar precis som ingenting är fel... Får se hur det hela utvecklar sig.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 3 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 3 gäster)

Liknande ämnen

  1. Ovanlig indexering i serpen.
    Av magbob i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 23:14
  2. Städa serpen
    Av Bosse i forum Google
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 22:56
  3. YouTube i SERPen
    Av Hans i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-07, 17:49
  4. Siffror i serpen
    Av Artamus i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 20:24
  5. engelska serpen
    Av LaoWang i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 11:59