Resultat 1 till 6 av 6

Optimering av domän

  1. #1
    nejins avatar
    nejin nejin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    61
    Jag provade att vara kund hos ett onämnt SEO företag. Nu har jag sagt upp det då dom på ett antal månader inte lyckades påverka min placering en enda position. Men till saken. Jag fick följande påstående:

    "Till exempel är det så att ni skriver om *sökord* på flera sidor på er sajt - ni har även med sökfrasen vi jobbar med i titeln på olika sidor. Det gör att Google splittrar värdet på dessa olika sidorna."

    Nu vet jag inte om jag förstår detta rätt, men i mina ögon låter det som att denna person påstår att det skulle vara till nackdel för min positionering att ha flera sidor som handlar om nästan samma sak.

    För min del så låter det helt befängt. Det kan väl bara vara en fördel för min webbplats att jag har *sökord* som titel på framsidan, sen har jag undersidor som har *sökord+child* som titel.

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Att ha exakt samma titel på flera sidor är inte bra - det brukar nog Webmaster Tools varna för också vill jag minnas, på samma sätt som duplicerade descriptiontaggar.

    Och jag skulle tro ("sunt förnuft") att om du har med ett specifikt sökord på en väldigt stor andel av dina sidor så kan det bli splittrat i någon mån för att du då troligen också har ditt huvudsakliga nyckelord i ankartexter som pekar åt olika håll internt. Om du å andra sidan inte har med nyckelordet i ankartexterna till de "sekundära" sidorna så synkar inte ankartext och titel så väl för de sidorna och då kan det vara en nackdel.

    Jag tror alltså att ankartexten i exempelvis menyn är en större bov än själva titeln, men titeln kan vara den som "tvingar" in felen i ankartexterna.

    Vill inte försvara "onämnda SEO-företag" i onödan, men om de påtalat detta som en brist tidigare och ni inte gjort något åt det så verkar ju samarbetet brista lite. Om de bara använder det som retroaktivt försvar och inte har påtalat det tidigare däremot, så känns det som en klar kommunikationsmiss från deras sida.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    …nackdel för min positionering att ha flera sidor som handlar om nästan samma sak.
    Är en nackdel ja. För här låter det som att innehållet på sidorna är likartat och inte bara title.
    Man behöver ofta för att det skall gå bra med optimeringen sätta ett schema vilka nyckelord som skall anpassas för respektive landningssida. Externa inlänkar och den interna länkstrukturen behöver anpassas efter landningssida/nyckelord.

    För övrigt så delar jag donatiens syn på det hela.

  4. #4
    nejins avatar
    nejin nejin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    61
    nja...innehållet är inte så likt. Tänk så här att jag har en sida som handlar om hundar för sakens skull. Därefter så har jag undersidor som heter Stora hundar, små hundar, söta hundar, fula hundar med texter som handlar om det titeln säger. Skulle detta alltså leda till att domänens positionering på hundar försämras?

  5. #5
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Hur ser internlänkningen ut? Har du <a..länk>Stora hundar</a>, <a..länk>Små hundar</a>, <a..länk>hundar</a>, så kommer du sprida "hundar"-kraften åt olika håll och det är negativt för singel-ordet "hundar" ja.

  6. #6
    nejins avatar
    nejin nejin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    61
    Men är det negativt för domänen i sig? Dvs riskerar jag att hamna lägre i googles organiska resultat om jag har denna länkstruktur? Eller uppfattar google det som att hela domänen handlar på ett eller annat sätt om hundar? För annars verkar ju något fel.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO Optimering av Webshop
    Av Patrik1972 i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 09:59
  2. optimering av nytt forum
    Av tintinskoog i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 17:48
  3. optimering av Bikeguide-stockholm
    Av Erik-Svedin i forum Hjälp
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 16:32
  4. Optimering av dejtingsajt behövs
    Av eastcupid i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 12:39
  5. Optimering av webshop
    Av Daniel_K i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 23:14