Resultat 1 till 8 av 8

Har fler inlänkar, men rankar ändå inte högst

  1. #1
    emanuelkarlstens avatar
    emanuelkarlsten emanuelkarlsten är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    14
    Hej, det här är mitt första inlägg på SEO-forum. Testar mig fram och försöker lära mig allteftersom med recept- och kakbloggen [modererat ] Söta saker och har en fråga.

    Bloggen rankar ganska högt på flera sökningar, men når sällan hela vägen upp. Som till exempel på vaniljkräm: http://www.google.com/search?q=vaniljkr%C3%A4m&ie

    Här hamnar Söta saker på fjärdeplats, men enligt site explorer så har bloggen mer inlänkar än samtliga ovanför. Likadant kan det vara på andra, som Tårtbotten osv.
    Hur kommer detta sig? är det bara för att sajterna ovanför är så mkt större i övrigt? Och i så fall: Innebär det att det är omöjligt att passera (ja, en retorisk fråga)
    Senast redigerat av Urban G den 2011-01-21 klockan 18:28. Anledning: regel 1

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Vet inte hur du kollar, men recept.nu har mångfaldigt fler inlänkar än din sajt. Kanske inte just till den sidan, men till huvuddomänen. De har närmare 100k länkar från 300+ domäner. Kollade bara på ettan, men jag misstänker att du inte kikar på rätt sätt helt enkelt..?

    Kolla på http://www.opensiteexplorer.org till exempel..

  3. #3
    emanuelkarlstens avatar
    emanuelkarlsten emanuelkarlsten är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    14
    Hej, jag kollade så klart på själva landningssidan. Jag är medveten om att en sajt som recept.nu (med stöd av Bonniersfären) har massor av inlänkar. Men däremot inte till just den här sidan.
    Och då kommer vi ju till min följdfråga: Går det inte att passera dessa sajter eftersom de har hundratusentals länkar till deras startsida?
    (jag använde för övrigt Yahoos site explorer för att kolla antalet inlänkar - och, ja, jag kollade även länkar till respektives startsida och såg skillnaden)

  4. #4
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    En sida med 100 inlänkar till huvudsidan, som sedan från den länkar till tio andra sidor, slår en sajt med tio sidor med fem inlänkar vardera - eftersom summan av inlänkar bara blir 50. I princip.

    De har ju dock ett "problem" - de har 117.000 indexerade sidor, medans du har <1000, så de fördelar ju den där länkkraften på en större mängd sidor. Å andra sidan så har de mer content och Google gillar det. Men om du skulle fokusera din sajt på vaniljkräm eller vad det nu var så borde du kunna matcha dem, eftersom det förmodligen är ett ganska nedprioriterat sökord för dem. Du behöver ju med domänen sotsaker.se knappast fokuksera på söndagsstek eller vegetabiliska oljor.

    Till sist, det är ju inte bara antalet inlänkar som räknas. Jag har sajter med tusentals inlänkar där jag gärna skulle byta ut allihop mot en enda från Aftonbladets framsida. Om de har hundratals inlänkar från PR6+sidor och du har tusentals från PR3or och nedåt så vinner de ändå på knockout. I princip. PR är inte allt, men byt gärna ut PR mot "trust" eller annat lämpligt ord. Det Google för stunden anser vara kvalitet.

  5. #5
    emanuelkarlstens avatar
    emanuelkarlsten emanuelkarlsten är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    14
    Ok, det kändes ju ganska dystert. Det blir med andra ord omöjligt att slå Bonniersajter som recept.nu eftersom de hela tiden är backade av, typ, Aftonbladetliknande sajter.

    För problemet här är ju att vaniljkräm knappast är ett ord som "måste" vara högt. Det är, precis som för de stora receptsajterna, bara ett i mängden. För en blogg är det ju oftast personen, berättelsen, som är grejen. Inte de olika recepten. Men jag försökte (försöker) hitta ett sätt att samtidigt optimera de olika recepten så att de klättrar.

    Men får jag inte fasta länkar från större sajter ser det med andra ord väldigt mörkt ut - om jag inte vill optimera hela min sajt på vaniljkräm (nejtack).

  6. #6
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Tycker inte du ska misströsta. Du har ju bra med länkkraft bakom dig (sedan finns det alltid de med mer) och är betydligt mer nischad än recept.nu, så du borde kunna få in många ord högt upp och en del longt-tail-varianter på första plats (typ "vispad vaniljkräm" eller "efterrätter med vaniljkräm"). Dessutom är väl recept ett bra exempel på sökningar som genererar hyggligt spridda klick i SERPen. Skulle tro att description-copy't är otroligt viktigt för genomklickningen osv. Kanske har du en del att vinna där?

    Titeln - varför söker man på vaniljkräm? För att man vill äta den eller göra den? Kanske skulle du chansa på "Hemlagad vaniljkräm - enkelt recept" eller "Vaniljkräm som alla kan göra" eller "Vaniljkräm - gör hemmagjorda krämer enkelt!", eller.. ja du ser vart jag är på väg. Fraser som inte nödvändigtvis hamnar överst, men som åtminstone jag skulle vara mer benägen att klicka på.

    Jobba där du har något att vinna och undvik att slåss mot de stora hopplösa demonerna. Det är ju trafikökningen som räknas - inte varifrån den kommer.

  7. #7
    emanuelkarlstens avatar
    emanuelkarlsten emanuelkarlsten är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    14
    Bra tips där! Ska testa att ändra lite i copyn och se om det ger resultat. För det betyder en del också? Google möblerar om resultatet utifrån hur folk klickar?

  8. #8
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Det vet jag egentligen inte - men jag brukar utgå ifrån sunt förnuft. I det här fallet säger det mig två saker:
    A) Det är ju ett bra sätt att kontrollera en länks populäritet
    B) Det är ganska lätt att manipulera

    Bouncerate är ju en sådan faktor också, som det misstänks att Google tittar på. Dvs om många besökare tittar in till dig för att sekunden senare vara ute och söka igen, så var väl din sida kanske inte så het. Men åter igen - går att automatiskt manipulera, så de kan inte fästa alltför stor vikt vid det.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 23:56
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 10:07
  3. Varför indexeras inte fler av sidorna?
    Av Chrippa i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 16:06
  4. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 23:52
  5. inte katalog men..
    Av Björn i forum Kataloger
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 00:27