Resultat 1 till 22 av 22

Om man jobbar på ett SEO företag, får man inte ha egna projekt?

  1. #1
    Yesboxs avatar
    Yesbox Yesbox är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    47
    Som rubriken lyder så undrar jag om man får driva egna projekt på sin fritid om man jobbar på ett SEO bolag?

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Det beror väl alldeles på vad "projektet" går ut på. Om du har privata sökmotoroptimeringsprojekt vid sidan av dina arbetsuppgifter så bedriver du ju kanske i någon mån konkurrerande verksamhet och det finns väl en risk att så väl fokus som resurser kan bli lite blandade och det kan en arbetsgivare naturilgtvis ha åsikter på.

    Som anställd har du alltid en lojalitetsplikt mot din arbetsgivare, som bland annat innebär att du inte får bedriva just konkurrerande verksamhet. I övrigt skall du vara försiktig med kritk mot bolaget, iakta tystnadsplikt osv. Ganska logiskt det mesta - och principen är att du skall sätta din arbetsgivares intressen framför dina egna för att undvika intressekonflikt.

    Således bör du nog föra en aktiv dialog med din arbetsgivare innan du driver "egna fritidsprojekt" om det finns risk för just sådan konflikt. Det är rentav vanligt med klausuler i anställningskontraktet som förbinder dig att avstå sådan verksamhet under viss tid efter anställningens upphörande (annars upphör lojalitetsprincipen samma dag du slutar).

  3. #3
    Yesboxs avatar
    Yesbox Yesbox är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    47
    Jo jag förstod att det va lite komplicerat, men jag tänkte mer på egna projekt som tillhör mig. Dvs inte optimerar åt andra. Brukar det vara något problem med sådant?

  4. #4
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Att du alls frågar leder mig att tro att det finns en "risk för konflikt". Jag skulle råda dig att ta upp det med din arbetsgivare. Om du känner att det är känsligt så för det tillbaks mig till punkt ett - det finns en risk för konflikt, så låt bli.

    Det kan finnas aspekter som du kanske inte ser vid första anblicken. Säg att du till exempel har en lite aggressiv SEO-kampanj för dig på egen hand som Google tycker är black-hat. Sedan tar du med dig google-konton, gmail-adresser mm till jobbet. Eller kollar Google Analytics för din egen sajt, sedan jobbets. Blandar IP-adresser. Blir förknippad. Inget vet hur långt Google går för att spåra vad som händer och sker - och rätt vad det är så har du fört in den svarta hatten på kontoret.

    Det finns hur många exempel som helst och varje fall och arbetsgivare är unik.

    Om du kan - prata med arbetsgivaren. Om du inte kan - lägg ner ditt privata projekt. Din plikt mot arbetsgivaren är sådan att du skall sätta dennes väl och ve i första rummet om du är osäker. Även privat!

  5. #5
    Yesboxs avatar
    Yesbox Yesbox är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    47
    Saken är att jag har ett väldigt seriöst projekt på g, men behöver finansiera det och det tar tid. Och därför kommer jag börja söka jobb som seo konsult på diverse SEO bolag. Så det kanske blir så att man skjuter sig själv i foten, eller man kanske helt enkelt berättar för arbetsgivaren på intervjun?

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Som donatien säger. Att bedriva verksamhet som kan anses konkurrera med det företaget du arbetar på är inte tillåtet utan godkännande av arbetsgivaren. Det behöver inte ens skrivas in i ett anställningsavtal.

    Sedan vad som gäller ditt privata projekt så kan det finnas en konflikt även där. Låt säga att din arbetsgivare får in en kund som sysslar med samma saker och vill ha optimering för sin sida. Blir nog lite ohållbart då.

    Så följ donatiens råd, sätt arbetsgivarens intresse först och ha en dialog om det här. Det är mycket tänkbart att företaget du skall söka arbete på anser att det är en fördel att anställda har egna mindre projekt vid sidan om som ett led i egenutbildning inom SEO. Men det är bara att spela med öppna kort.
    Försöka dölja något i det här fallet fungerar inte speciellt bra när det gäller nätet.
    Och som tidigare arbetsgivare i en annan bransch vet jag ungefär hur man reagerar när illojalitet upptäcks.

  7. #7
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av Yesbox Visa inlägg
    Saken är att jag har ett väldigt seriöst projekt på g, men behöver finansiera det och det tar tid. Och därför kommer jag börja söka jobb som seo konsult på diverse SEO bolag. Så det kanske blir så att man skjuter sig själv i foten, eller man kanske helt enkelt berättar för arbetsgivaren på intervjun?
    Rätta mig om jag har fel, men om du jobbar som konsult så är inte SEO-företaget din arbetsgivare, utan uppdragsgivare. Uppdragsgivaren måste förstå att konsulten (som han tillfälligt hyr in) har andra uppdrag.

    Eller har jag helt fel?

    Men som donationen och Urban säger, dölj inget och var ärlig så slipper man problem.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  8. #8
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av Tobias Nyholm Visa inlägg
    Rätta mig om jag har fel, men om du jobbar som konsult så är inte SEO-företaget din arbetsgivare, utan uppdragsgivare. Uppdragsgivaren måste förstå att konsulten (som han tillfälligt hyr in) har andra uppdrag.

    Eller har jag helt fel?
    Rätt, så klart - men hela frågeställningen gällde anställning, om du läser första inlägget så tolkar jag det helt klart som att han söker jobb.

  9. #9
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Tabbe av mig. Jag läste fel i inlägget jag citerade.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  10. #10
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av Tobias Nyholm Visa inlägg
    Tabbe av mig. Jag läste fel i inlägget jag citerade.
    En bra tabbe, för alternativet att ta jobb som egenföretagande konsult är ju ett alternativ för frågeställaren. Enskild firma är ingen raketvetenskap och om han ändå tänker sig att finansiera ett framtida projekt så är det inte dumt att ha ett företag att bädda in det i. Du kanske kläckte en bättre idé helt enkelt

  11. #11
    Yesboxs avatar
    Yesbox Yesbox är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    47
    Egen firma har jag redan Så den biten är löst, men då minskar min chans till anställning dramatiskt. Jag har ingen uppsåt att försöka gå bakom ryggen på någon arbetsgivare, då skulle jag inte ha skrivit här. Jag vet hur "liten värld" internet är. Men det jag va osäker på va om man kunde drivna egna projekt samtidigt som är anställd på ett SEO bolag, jag måste veta vad jag måste prioritera.

  12. #12
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Du måste nog allt förklara vad du menar med egna projekt. Snackar du om att du kommer göra en hemsida och något projekt kring denna för egen del så förstår jag inte vad problemet skulle vara? Jag menar en snickare får ju bygga en egen altan på fritiden om den vill. Däremot om du tar in externt kapital och du hjälper ett AB med SEO som du kanske är delägare i så blir det ju en annan fråga. Eller om du som i byggarens fall bygger svart vid sidan av så är det ju inte heller bra.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  13. #13
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Precis som det sägs i tråden, problemet är oftast konkurrens. Jobbar du åt ett SEO-bolag och tar åt dig SEO-jobb på sidan om är det ju inte speciellt juste. Om du jobbar på ett SEO-bolag och lackar bilar på sidan om är det inga problem.

    Liknelsen med snickaren som bygger en altan tycker jag var perfekt. Sökmotoroptimerar du din egen sida bör det vara okej, tar du kunder konkurrerar du.

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nja altanen är inte så bra exempel. Bättre som exempel är att du som eget projekt optimerar en sida som handlar om, låt säga, barnkläder.

    Sedan får företaget in en kund som vill ha optimering för sin webbplats som handlar om barnkläder.
    Är det då läge att du som kanske ansvarar för den kunden kommer att säga – Så bra, barnkläder det ordet försöker jag också hamna på plats 1 för precis som ni vill göra, så den branschen kan jag

    Nu vet jag inte om det här egentligen är ett stort problem. Jag drar mig till minnes att en del som tidigare varit anställda på SEO-företag men som sedan öppnat eget har haft egna projekt under tiden som anställda. Och eftersom de då varit rätt så öppna med det så lär deras arbetsgivare ha varit införstådda med det hela.

    Men som sagt bara att ta en dialog om det med den tilltänkta arbetsgivaren.

  15. #15
    Yesboxs avatar
    Yesbox Yesbox är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
    Du måste nog allt förklara vad du menar med egna projekt. Snackar du om att du kommer göra en hemsida och något projekt kring denna för egen del så förstår jag inte vad problemet skulle vara? Jag menar en snickare får ju bygga en egen altan på fritiden om den vill. Däremot om du tar in externt kapital och du hjälper ett AB med SEO som du kanske är delägare i så blir det ju en annan fråga. Eller om du som i byggarens fall bygger svart vid sidan av så är det ju inte heller bra.
    Men egna projekt så menar jag t.ex att jag startar en webbsida och optimerar den och sedan tjänar pengar på reklam/produkt/tjänst. Ingen annan part är inblandad.

  16. #16
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag undrar ju vad du har för bakgrund när du helt sonika går ut och undrar om din anställning inverkar på vad du gör på fritiden.
    Ingen anställning eller företag kan lägga sin näsa i blöt om din fritidsverksamhet om det inte inverkar på din arbetsinsats. Det verkar ju tvärtom i ditt läge, att du lär dig mer saker om det du gör på arbetet så det är ju bara positivt.!!

    Givetvis ska du diskutera det om det inkräktar på företagets verksamhet för att vara juste. Det kommer inte se roligt ut om du konkurrerar ut deras kunder med hobbyprojekt...
    Senast redigerat av baggelin den 2011-01-22 klockan 15:32. Anledning: tillägg

  17. #17
    Yesboxs avatar
    Yesbox Yesbox är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av spagetti Visa inlägg
    Jag undrar ju vad du har för bakgrund när du helt sonika går ut och undrar om din anställning inverkar på vad du gör på fritiden.
    Ingen anställning eller företag kan lägga sin näsa i blöt om din fritidsverksamhet om det inte inverkar på din arbetsinsats. Det verkar ju tvärtom i ditt läge, att du lär dig mer saker om det du gör på arbetet så det är ju bara positivt.!!

    Givetvis ska du diskutera det om det inkräktar på företagets verksamhet för att vara juste. Det kommer inte se roligt ut om du konkurrerar ut deras kunder med hobbyprojekt...
    Jo jag förstår, men det är inte mer komplicerat än så att jag jag vill satsa på min egen webbsida och i framtida kunna tjäna en hygglig inkomst från den. Men att driva ett projekt kostar pengar, var får jag de extra pengarna ifrån? Jobb, vad kan jag jag? SEO, då ska jag söka jobb inom det. Men sedan eftersom jag inte är insatt i branschen så tänkte jag om det va förbjudet att driva egna projekt (för sin egen vinnings skull). Då får jag hitta ett annat jobb som tillåter det helt enkelt.

  18. #18
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Citat Ursprungligen postat av Tobias Nyholm Visa inlägg
    Rätta mig om jag har fel, men om du jobbar som konsult så är inte SEO-företaget din arbetsgivare, utan uppdragsgivare. Uppdragsgivaren måste förstå att konsulten (som han tillfälligt hyr in) har andra uppdrag.

    Eller har jag helt fel?

    Men som donationen och Urban säger, dölj inget och var ärlig så slipper man problem.
    precis Tobias!! Öppenhet skapar frihet och om det inte finns nåt att dälja så funkar det mesta i ren uppriktighet. Att man ska vara lojal är ju givet men vad en anställd gör på fritiden kan inte ett företag ha med att göra!! det är ju rena 1800 tals ideologin närapå slaverikontrakt!!

  19. #19
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Ingen kan förbjuda dig att göra vad du vill men ställ dig frågan själv.

    Skulle du anställa en kille som du vet kommer lämna byggget när han tjänat ihop pengar till att konkurrera med dig med egna projekt??

    Tror inte det!!

  20. #20
    Yesboxs avatar
    Yesbox Yesbox är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av spagetti Visa inlägg
    Ingen kan förbjuda dig att göra vad du vill men ställ dig frågan själv.

    Skulle du anställa en kille som du vet kommer lämna byggget när han tjänat ihop pengar till att konkurrera med dig med egna projekt??

    Tror inte det!!
    Nu förstår jag inte riktigt, och för att det inte ska ske ännu mer missförstånd så är det lika bra att skriva vilket projekt jag ska jobba med. Jag ska starta en sida där jag säljer chinos som är importerade från china, hur konkurrerar jag med ett SEO bolag?

  21. #21
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu börjar väl ändå tråden hamna lite fel. Yesbox du har ingen redovisningsskyldighet för oss här i forumet om vad du skall syssla med. Det bör du ta upp med en tilltänkt arbetsgivare, du kan få två svar då. Ja eller Nej sedan får du fatta ett beslut utifrån det.

    För egen del om jag nu skulle anställa vilket jag inte har för avsikt att göra skulle jag se det som en fördel om den anställde hade något eget projekt på gång. Det blir så att säga fördjupning i yrket som den anställde gör på fritiden som kommer företaget till nytta.

  22. #22
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Varför frågar du om du vet att du inte gör fel!?

    ***
    Du måste vara lojal till din arbetsgivare, som nämnts. Men den lyhörde arbetsgivaren kanske gärna vill ha en person som driver affär vid sidan av!?
    Samtidigt måste du vara ärlig och förfrågningar som går till dig om SEO kan du inte "stoppa i egen ficka", alltså, få egna kunder och fakturera.

    Så... om du får kundförfrågningar på din fritid så kan du tacka ja till dom, göra dom på arbetstid och låta din arbetsgivare fakturera. Det är här som lojaliteten sätts på sin spets. Du har ingen fritid att förfoga över, som nämndes ovan. Inte i detta sammanhanget.

    I andra sammanhang, typ att lackera bilar, är det fritt fram. Där finns ingen lojalitet att hänvisa till.

    ***
    Säg till din tänkta arbetsgivare som det är, du har sidoverksamhet som din intention är att det på inget negativt sätt ska påverka din arbetsinsats. Tvärt om, att det kan vara värdefull kunskap som du kan utnyttja i din tjänst som SEO konsult på företaget.

    Om jag hade varit dig: Jag hade inte sagt något alls. Det är kanske inte på PK att säga, men jag har sagt två gånger att jag driver företag och det var inte till min fördel i de sammanhangen. (Kan ju iofs vara mig det är fel på, så det betyder ju inget...!!)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 00:31
  2. Försvinner all kraft om man inte gör 301?
    Av erison i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 10:03
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 23:41
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 16:32
  5. Svar: 29
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 18:03