Resultat 1 till 21 av 21

Sökmotoroptimering i P3

  1. #1
    Magnus Hs avatar
    Magnus H Magnus H är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    24
    Igår kväll sände P3 ett program om Google och sökmotoroptimering. Det är programmet Verkligheten som gjort en liten programserie. Kvällens program, som startar 18.30, kommer att handla om Black Hat.

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hehe. Hoppa till 16:00 så kan ni höra från Jajja hur de jobbar med sina tusentals bloggar för att skapa länkar till kunder.

    Ska bli intressant att höra kvällens program.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    Hoppade förvisso fram direkt till 16:00 och Jajja. Men hade de samma mörka inställning till SEO genom hela reportaget? Och som alltid.. varför får Jajja utrymme i sådana här reportage, mycket märkligt hur en försäljningsorganisation får axla rollen som ledande SEO leverantör.
    Besök min SEO-Blogg kaugesaar.se

  4. #4
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Var hittar man programmet om Jajja? Vore intressant att lyssna på det

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4716077 djuplänk till programmet. Noterar att en bloggtext som nämndes i programmet numera finns på en nedstängd blogg. De kom väl på vad de satt och sa för någonting och stängde den för säkerhetsskull.

    Synd att vinkel var så pass skev som den var i programmet. Ingenting om arbetet med sidan, analys etc. Visst har länkar en stor betydelse men on page kan faktiskt göra mer än vad folk tror för optimering och placeringar.

  6. #6
    eng3ls avatar
    eng3l eng3l är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Hej,

    Du hittar programmet på http://sverigesradio.se/api/radio/ra...a&metafile=asx

    Kaugesaar, kan du utveckla vad du menar med försäljningsorganisation? Har du överhuvudtaget någon aning om hur många tekniker vi har?

  7. #7
    eng3ls avatar
    eng3l eng3l är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Jag pratade väldigt mycket on-page också, dock är just länkar mitt huvudsakliga arbetsområde varpå fokuset verkar ha hamnat där.

    Vi satt väldigt längre och pratade om väldigt mycket, bara en liten del av detta är med i programmet.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nästa avsnitt finns här
    http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4718192
    titel: Skurk-optimerarna

    Återkoppling i början till förra programet och han som intervjuades då, refereras till som - Han som lurar Googles sökmotor -
    Sedan över till metoder som de kallar för Black Hat. Betting, poker, läkemedel, sex, etc tas upp attraktiva marknader för den metoden.
    Hackade hemsidor tas upp som exempel på Black Hat-metoder. Sedan intervju med en som drabbats av hackning. Gällde en webbplats med koppling till Lunds universitet sedan en religös hemsida.
    Rickard Vikström pratar om de olika teknikerna.
    Johannes Eriksson, Jajja, återkommer och menar att det är bra att även andra kan påverka Google och inte att de enbart styr själva resultatlistan. Och han påpekar att Google också de prioriterar vinst och intäkter.

    Intervju med en kille (missade namnet) på Google Sverige, som menar att ingen skall manipulera resultatet. Han pressas en del av reporten som undrar över Googles egen vinstmaximering.

    Nästa avsnitt (29/9) handlar om en mamma som helt utan förvarning fick en blogg om sitt barn borttagen och inte kunde få besked eller kontakt med Google om det.

  9. #9
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Får se vad nästa program del kan ge.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  10. #10
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    En sökmotoroptimerare ifrån Jajja är knappast rätt person att intervjua om de "stygga" pojkarna som sysslar med Black Hat.. Lite för mkt pil i syrgastält över det hela..

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu var iof inte han intervjuade om de metoderna. Utan det hans inlägg var mer allmänt och hade ingen koppling till Black Hat. Utan det som beskrevs som Black Hat var hackade webbplatser och som jag skrev det var Rickard som uttalade sig om dessa.

  12. #12
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
    Hej,

    Du hittar programmet på http://sverigesradio.se/api/radio/ra...a&metafile=asx

    Kaugesaar, kan du utveckla vad du menar med försäljningsorganisation? Har du överhuvudtaget någon aning om hur många tekniker vi har?
    Väljer inte att gå OT mer. Men fokus känns snarare som det är själva säljet än att leverera riktigt bra och långsiktig lösning för kunden där av min formulering. Ni kommer så klart hävda annat, så onödig debatt

    Hur som helst, det är ingen fin bild man får utav branschen när man lyssnar på reportaget. Journalisten verkar ha en förbestämd bild vilket är väldigt tråkigt. Tycker det kanske är mest synd att fokus hamnar på länkar. Hade varit fint med typ ett reportage om hur mycket on page det ligger bakom visa typer av webbplatser. Eller om hur man arbetar för att få riktiga personer att länka till en, inte hur företag sitter och skapar egna bloggar med lite skräp text och några länkar.

    Efter allt snack om olika bestraffningar hoppas jag verkligen de har intervjuat någon som just jobbar med att hjälpa företag ur olika bestraffningar eller filter.

    Intervjun med snubben från Google fick de ju att låta som om man kan köpa organiskt sökresultat vilket heller inte stämmer. Att de sedan har en modell som gör att de tjänar så mycket som möjligt för varje adwordsvisning är väl knappast ont?
    Besök min SEO-Blogg kaugesaar.se

  13. #13
    eng3ls avatar
    eng3l eng3l är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av jacobjs Visa inlägg
    Journalisten säger klart och tydligt att Rickard och den andra killen som intervjuades inte ägnade sig åt s.k. Black Hat. Rickard jobbar på Jajja som på en rad sätt ägnar sig åt SEO som bryter mot Google TOS, vilket per definition är just Black Hat.

    Det är mycket möjligt att Rickard är en av få på Jajja som de facto inte bryter mot Google TOS men det känns ganska långsökt att tro att så är fallet.
    Nej, Rickard jobbar inte på Jajja och har heller aldrig gjort det, var har du fått det ifrån?

    Och defenitionen av black hat kan vi argumentera fram och tillbaka kring i all evighet, det som diskuterades i programmet var de konkreta exemplen där hemsidor blivit hackade och ingenting annat. Det är inget vi på Jajja gör.

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ok ett inlägg är borttaget av mig nu. Och framöver åker resten som handlar om regel 2.

  15. #15
    eng3ls avatar
    eng3l eng3l är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
    Väljer inte att gå OT mer. Men fokus känns snarare som det är själva säljet än att leverera riktigt bra och långsiktig lösning för kunden där av min formulering. Ni kommer så klart hävda annat, så onödig debatt
    Självklart håller jag inte med om det och inte de flesta av våra tusentals kunder heller. Men att ni på ni på Be Better Online uppfattar oss som en säljorganisation är för mig bara ett tecken på att vi gör ett bra jobb Men eftersom vår intäktsmodell ser ut som den gör (betala för resultat) så kräver den självklart en extremt bra leverans också, därför har vi fler tekniker anställda än något annat sökbolag.

    Citat Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
    Hur som helst, det är ingen fin bild man får utav branschen när man lyssnar på reportaget. Journalisten verkar ha en förbestämd bild vilket är väldigt tråkigt. Tycker det kanske är mest synd att fokus hamnar på länkar. Hade varit fint med typ ett reportage om hur mycket on page det ligger bakom visa typer av webbplatser. Eller om hur man arbetar för att få riktiga personer att länka till en, inte hur företag sitter och skapar egna bloggar med lite skräp text och några länkar.

    Efter allt snack om olika bestraffningar hoppas jag verkligen de har intervjuat någon som just jobbar med att hjälpa företag ur olika bestraffningar eller filter.

    Intervjun med snubben från Google fick de ju att låta som om man kan köpa organiskt sökresultat vilket heller inte stämmer. Att de sedan har en modell som gör att de tjänar så mycket som möjligt för varje adwordsvisning är väl knappast ont?
    Jag håller med dig om att on-page delen saknas, dock ska man komma ihåg att sökoptimering inte var det primära ämnet utan snarare Googles dominans på marknaden och vad den innebär. Att de sedan hittar de lite "mörkare" delarna av branschen i form av black-hat handlar nog enbart om att försöka hitta något unikt som gemene man inte har en aning om sker. Jag fick också intryck av att de ville skapa någon form av konflikt mellan sökoptimerare och Google, en konflikt som i alla fall jag inte tycker existerar i den utsträckning man ger sken av i programmet.

    När det gäller filter och bestraffningar så berörde vi det ämnet också, även om delarna hur man tar sig ur dom klipptes bort. Jag antar att det inte direkt finns ett nyhetsvärde här heller.

    Däremot tror och hoppas jag att många får upp ögonen för sök som media efter att ha lyssnat på dokumentären. Förhoppningsvis leder det till en högre medvetenhet hos företagare där ute om att sök existerar och att det faktiskt är möjligt att påverka resultaten till sin fördel. Men det är nog fortfarande långt kvar tills vi når samma genomslagskraft som de traditionella medierna i marknadsbudgetarna där ute!
    Senast redigerat av eng3l den 2011-09-27 klockan 21:40.

  16. #16
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
    Självklart håller jag inte med om det och inte de flesta av våra tusentals kunder heller. Men att ni på ni på Be Better Online uppfattar oss som en säljorganisation är för mig bara ett tecken på att vi gör ett bra jobb
    Så klart min uppfattning och inte någon annans



    Citat Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
    Jag håller med dig om att on-page delen saknas, dock ska man komma ihåg att sökoptimering inte var det primära ämnet utan snarare Googles dominans på marknaden och vad den innebär. Att de sedan hittar de lite "mörkare" delarna av branschen i form av black-hat handlar nog enbart om att försöka hitta något unikt som gemene man inte har en aning om sker. Jag fick också intryck av att de ville skapa någon form av konflikt mellan sökoptimerare och Google, en konflikt som i alla fall jag inte tycker existerar i den utsträckning man ger sken av i programmet.
    Jo exakt är väl min uppfattning också.


    Citat Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
    Däremot tror och hoppas jag att många får upp ögonen för sök som media efter att ha lyssnat på dokumentären. Förhoppningsvis leder det till en högre medvetenhet hos företagare där ute om att sök existerar och att det faktiskt är möjligt att påverka resultaten till sin fördel. Men det är nog fortfarande långt kvar tills vi når samma genomslagskraft som de traditionella medierna i marknadsbudgetarna där ute!
    Mm frågan är dock om det är denna bilden man vill att en potentiell inköpare utav SEO ser på branschen. Jag ser ju hellre en inköpare med förtroende för branschen och oss som företag än en inköpare som ser oss som skurkar som lurar Google.
    Besök min SEO-Blogg kaugesaar.se

  17. #17
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Mina föräldrar har just börjat greppa vad sökmotoroptimering är och de försöker förstå det som står på min site. Sen blir de upp i gasen och ringer om att nu pratar de minsann om sån där sökmotorsoptimering på radio!

    Typiskt då att lejonparten av programmet handlade om den grövsta formen av blackhat som man kan tänka sig och att de envisas med att säga att det hela går ut på att lura Google. Måste dock erkänna att det ändå var ett relativt sakligt program, Verkligheten i P3 har ju inte så hög ribba
    Senast redigerat av David Olofsson den 2011-09-27 klockan 23:46.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  18. #18
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Jag är imponerad av Johannes uppriktighet - han har helt klart koll på sina prylar jämfört med den sluddrande Googlesnubben som verkar riktigt besvärad av jävligt enkla och konkreta frågor! Mycket intressant ..och det är.. Radio!!

    mvh Anders

  19. #19
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Google är ju inte direkt en rättighet. Känns som Google ska vara någon slags statlig institution. Där det är fult av dom att tjäna pengar. Sökmotorn har ju en affärsmodell som bygger på att dom tjänar pengar på sina annonser. Sen när är det fult att tjäna pengar?. Dom gör det ju inte på någon annans bekostnad. Företag, sajtägare bör ju "skatta sig lyckliga" över att dom kan rankas i överhuvudtaget. Även om dom inte alltid betalar för att synas.

    Tjänsten från Google är ju gratis. Det är inte direkt så dom lurar kunderna. Sökmotorn jobbar ju för att ett bättre internet med bra och sakligt innehåll.

    Okej precis som i Spindelmannen "With great power comes great responsibility". Google är ruskigt stora och numera är det många som får sitt leverbröd via sökmotorn.

    Men det är ju ofrånkomligt att när det finns pengar att tjäna, så kommer det alltid att dyka upp skumma filurer som kommer att försöka bryta mot reglerna. Men så länge det inte finns några juridiska regler eller sätt att straffa dom här personerna, så kommer det här att fortsätta.
    Senast redigerat av Green den 2011-09-28 klockan 06:50.

  20. #20
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Synd att de inte nämnde något om Googles egna guide inom sökmotoroptimering: Grundhandbok om sökmotoroptimering (PDF) - Google, 2011
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  21. #21
    catchs avatar
    catch catch är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    79
    Intressant program det där

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Effektiv Sökmotoroptimering
    Av Anders Tibbling i forum Presentation av SEO-Konsulter/SEO-företag
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 11:35
  2. Sökmotoroptimering
    Av AndersIvar i forum Presentation av SEO-Konsulter/SEO-företag
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 18:50
  3. Personligare sökmotoroptimering
    Av MariaK i forum Presentation av SEO-Konsulter/SEO-företag
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 10:16
  4. Microsoft erbjuder sökmotoroptimering
    Av Andreas i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 05:36
  5. Intresse av sökmotoroptimering
    Av Leekay i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 11:59