Resultat 1 till 3 av 3

Liknande sidor hos analytics - straffad?

  1. #1
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Nu vet jag att detta diskuterats en del innan men tänkte om det är någon som har lite mer konkret fakta eller erfarenhet av detta.

    Det jag undrar är ifall man har 4-5 sidor som är inom samma nisch men har helt unika innehåll (ex nischen fotboll där ena sidan handlar om bollar, andra om konstgräs etc). Vissa sidor länkar till andra osv. Även om innehållet är helt unika på respektive sida är de byggda med samma wp mall.

    Kan man bli straffad för detta hos google? Bör man undvika att placera samtliga sidor på samma analytics konto?
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Om de länkar till varandra och du bygger en del av din SEO-strategi på dessa internlänkar så är det sannolikt att Google kan minska värdet av dessa länkar om de ligger inom samma C-nät och dessutom under samma administrationskonto för alaytics / webmaster tools.

    Så länge det inte är fler än några få sajter (4-5 är nog "få" i sammanhanget) så lär du inte märka mycket av det, men som sagt - det är troligt att Google identifierar det hela som ett kluster och om de "kluster-interna" länkarna är väsentligt fler än länkarna till och från nätverket så har du förmodligen att tjäna på att splittra upp dem.

    Om man sätter på sig de konspiratoriska glasögonen så kan man ju konstatera att man inte bör använda gmail, analytics, webmaster tools, chrome, adsense osv osv. Alla dessa ger ju Google spår och idéer om hur man bygger sina länknätverk. Vad jag kan förstå från de som råkat ut för seriösa "straff" på olika forum så har de åtminstone 10+ sajter, säljer ofta länkar (vilket inte är tillåtet) och kombinerar det med att använda internlänkning och något av googles alla verktyg som wmt eller analytics.

    Så - det kommer nog ner till om du sköter dig enligt riktlinjerna eller om du säljer länkar / bygger en länkfarm. Är du osäker på du håller dig inom riktlinjerna skulle jag behålla de paranoida glasögonen på när jag kommer upp närmare 10 sajter. Alldeles oavsett glasögon skulle jag lägga dem på olika IP-nät ("C-nät").

  3. #3
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Tack för ett bra svar!

    Kan verkligen inte tänka mig att jag bryter mot några regler i detta fall. Kanske bör tilläggas att dessa länkar kommer utgöra en liten del i av totalt antal länkar till respektive sida.

    Men en liten följdfundering. Om man nu har liknande sidor som jag beskriver men ändå unikt innehåll (alltså samma wp mall olika innehåll) och har adsense på samtliga sidor. Kan man då stöta på problem hos google och isåfall vad skulle det kunna vara?
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tailsweep liknande?
    Av corporate i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 21:51
  2. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 03:45
  3. Straffad och icke straffad länk på blogg?
    Av misc i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-26, 18:35
  4. KÖPES: Länkar från sidor om båtar eller liknande
    Av olmatte i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 13:22
  5. Länkbyte inom kaffe/dryck/mat eller liknande
    Av xsajt i forum Länkbyten
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 09:27