Resultat 1 till 4 av 4

Några frågor om optimering samt länkkraft/domän kraft.

  1. #1
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Hejsan.
    Första inlägget här på forumet.
    Kan börja med att säga att jag intresserat mig för affiliatesmarknadsförning i kombination med seo ihop om att tjäna lite stålar om några månader när jag är lite duktigare.

    Iallafall, vi börjar då!:

    1. Hur många ord ska varje artikel innehålla? 5-500 eller 5-1000?
    1.1 Räcker det även här, att ha t.ex 5-500 eller 5-1000 ord på en sida (Informations sajt t.ex?)
    2. Hur många gånger ska man sätta ut sökordet/det man vill ranka högt på i sidan/artikeln? 3-4 gånger? Fetstilt samt kursivt eller?
    2.1 Ska man markera sina sökord sedan länka till t.ex en undersida som handlar just om sökordet eller ska det vara en länk till själva startsidan eller vadå?
    3. Hur många sökord ska man ha på sin sida? 1-5 eller mer? Ska alla sidor optimeras för sidans innehåll eller kan t.ex min sajt (förstasidan) handla om Bilar och sedan har jag en undersida om t.ex Trafiken, kan den sajten innehålla "bilar" i sitt sökord? Och hur påverkar detta google?

    Sen har jag en till fråga.
    När jag slog http://sv.wikipedia.org/wiki/Singapore på yahoo site explorer fick jag 1792 inlänkar och 1 sida totalt.

    Alla inlänkar där hade typ något med wikipedia att göra, (inte alla men stor del utav dessa).
    De flesta som hade med wiki att göra hade inte en länk till singapore : " http://sv.wikipedia.org/wiki/Singapore " . Men dom hade hög PR rank, 5-7.
    Dock fanns det vissa som hade hög pr, 3-7 och en länk till " http://sv.wikipedia.org/wiki/Singapore ".

    Vad har detta för påverkan inför seo? T.ex hur kan det vara en inlänk när en kambodja ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Kambodja ) sida på wiki är en inlänk för singapore, när den i själva verket inte har något att göra med den sidan? Det finns ju ingen länk till singapore sidan på kambodja.
    Är det p.ga domän namnet bara "wikiepdia.com" som drar länkkraften till sig själv eller hur är det?

    Hoppas ni kan ge svar på detta, även om det kanske inte är rätt forumsdel.
    Tackar för alla svar!

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    1. En tumregel säger att du bör ha 300-500 ord per artikel/sida (nedan kallat sida).
    1.1 Que? Jag förstår inte skillnaden mot första frågan. En sajt ska innehålla flera sidor, och varje sida bör ha innehåll enligt 1.
    2. Egentligen så många gånger du kan, utan att det ser konstigt ut. Få med det i title, h1, h2 och eventuell h3 samt fet, kursiv och understruken. Det är heller inte fel att länka ordet till aktuell sida.
    2.1 Du ska optimera en sida för varje sökord. Det är på den sidan du ska klämma in ordet enligt 2. Alla länkar till den sidan ska du försöka få nyckelordet som länktext.
    3. Ett nyckelord per sida! Optimerar du två sidor på samma sajt för samma ord kommer du ju att konkurrera med dig själv. Om du har en väldigt stark sajt kan detta vara ett sätt att dominera SERPen, men i de flesta fall är det en dålig idé.

    Wikipedia är en historia för sig, dels har dom ett rätt finurligt system för internlänkningar, dels har dom extremt hög trust, och många SEO-människor länkar gärna till Wikipedia för att på så sätt framstå som trustworthy, vilket gör att Wikipedia får extremt mycket inlänkar. Försök inte jämföra dig med Wikipedia.

  3. #3
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Utan att direkt svara på dina frågor så kan jag ge dig två tips som jag tror ge dig svar på det mesta till en början:

    1. Läs igenom Jims SEO guide som du kan hitta här via forumet. Där får du det mesta förklarat som du behöver veta för att komma igång och optimera dina sidor.
    2. När du väl gjort dina första sidor och vill kolla hur bra du optimerat sidan för ett visst sökord rekommenderar jag pineberrys onpage verktyg.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  4. #4
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Tack så mycket stefan! Bra svar som jag ska ha med mig i ryggsäcken.

    Lengendarisk: Jag har kollat och läst igenom Jims SEO guide (seo-guide).se och den har varit kanon, men som jag skrev i texten så har jag läst några guider men vill ändå fråga och vara på den säkra sidan, och jag hoppas ni har överseénde.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Frågor om inlänkar för optimering på specifikt nyckelord
    Av mattiasjarnhall i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 21:24
  2. Några frågor angående inlänkar!
    Av johanc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 18:54
  3. Försvinner all kraft om man inte gör 301?
    Av erison i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 10:03
  4. Några Newbie frågor om PR o Google
    Av pokerlife i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-26, 19:02
  5. Några frågor om PR
    Av Pablo i forum PageRank
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 23:20