Resultat 1 till 6 av 6

undvika duplicate content trots samma innehåll på flera sidor

  1. #1
    websimons avatar
    websimon websimon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Hej!

    Jag har en rätt stor sajt inom utbildningssfären där vissa sidor har och skall ha samma text under en video. Nu undrar jag:

    - Finns det något sätt att tala om för google/sökmotorer att denna sida är duplicate content (och skall så vara) i koden? Dvs medvetandegöra sökmotorer att här finns en sida som inte skall indexeras?

    - Helst skulle jag vilja undvika att lägga nofollow på alla länkar till denna sida då det ju även kan finnas folk som länkar till denna sida utifrån.

  2. #2
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    Om du visar samma information på olika URL:er så kan du sedan 2009 använda en META-tag med rel="canonical" som visar var originalversionen finns och att det är den sidan som sökmotorn skall indexera istället. (Likt en 301 redirect men skillnaden är att ingen redirect sker utan man är kvar på inskriven URL)

    Läs mer här: http://www.google.com/support/webmas...?answer=139394

    Om jag fattar din fråga rätt så ser sajtstrukturen ut enligt följande:

    • "Startsida > Matematik > Att sätta betyg"
    • "Startsida > Naturvetenskap > Att sätta betyg"


    Ser det ut enligt ovanstående skulle jag föreslå dig att använda rel="canonical" till EN av dessa, men optimalt om det ser ut som ovan hade varit att lyfta ut det som är identiskt till en egen sida som bara finns i ett exemplar, t ex "Startsida > Allmän information > Att sätta betyg"

    - - - - -

    Jag är osäker på om jag tolkat frågan rätt, för om det bara rör sig om att undvika få sidor indexerade, ska du använda "noindex" i form av en META-tag. Ett annat alternativ (som ofta lämpar sig om det rör sig av flera sidor i samma underkatalog) är att använda "disallow" i en robots.txt!

  3. #3
    websimons avatar
    websimon websimon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Hej Joakim, tack för tydligt och pedagogiskt svar

    Tänkte nog framförallt det här: "noindex" i form av en META-tag. Nu måste jag bara hitta rätt kod för det, ngt länktips eller tråd här på forumet som behandlar detta?

    Återigen, tack för svaret
    /Simon



    Citat Ursprungligen postat av Joakim Visa inlägg
    Om du visar samma information på olika URL:er så kan du sedan 2009 använda en META-tag med rel="canonical" som visar var originalversionen finns och att det är den sidan som sökmotorn skall indexera istället. (Likt en 301 redirect men skillnaden är att ingen redirect sker utan man är kvar på inskriven URL)

    Läs mer här: http://www.google.com/support/webmas...?answer=139394

    Om jag fattar din fråga rätt så ser sajtstrukturen ut enligt följande:

    • "Startsida > Matematik > Att sätta betyg"
    • "Startsida > Naturvetenskap > Att sätta betyg"


    Ser det ut enligt ovanstående skulle jag föreslå dig att använda rel="canonical" till EN av dessa, men optimalt om det ser ut som ovan hade varit att lyfta ut det som är identiskt till en egen sida som bara finns i ett exemplar, t ex "Startsida > Allmän information > Att sätta betyg"

    - - - - -

    Jag är osäker på om jag tolkat frågan rätt, för om det bara rör sig om att undvika få sidor indexerade, ska du använda "noindex" i form av en META-tag. Ett annat alternativ (som ofta lämpar sig om det rör sig av flera sidor i samma underkatalog) är att använda "disallow" i en robots.txt!

  4. #4
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    En META-tag med "noindex" har funnit med under lång tid och är fundamental del i SEO. Fullständig information om alla META-tags som hittar du här: http://www.google.com/support/webmas...12&topic=15262

    Jag tror dock att du är på jakt efter <meta name="robots" content="noindex, follow" /> men jag förstår inte varför du vill ha det så. (Svårt att se hela sambandet med den knapphändiga information du givit men här har du i alla fall svaret på det konkreta du efterfrågar)

  5. #5
    websimons avatar
    websimon websimon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Det är detta jag tänker på tror jag. Om jag skall försöka förklara lite bättre så är det så att ett gäng videos behandlar exakt samma område och jag vill ha samma text under alla videos. Så jag antar att google kommer se detta som duplicate content då de väl ännu inte har hittat ett sätt att söka igenom videoinnehåll Hoppas du förstår vad jag menar och återigen tack för hjälpen!

  6. #6
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Strunt i noindex. Lägg till en video-sitemap. Då kommer google haja att du har en video på sidan och förstå varför du har samma stycke på massor av sidor.
    http://www.google.com/support/webmas...n&answer=80472
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Undvika duplicerat innehåll
    Av Jimmy i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 11:02
  2. samma content på flera domäner
    Av DrNick i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 23:53
  3. Undvika flera klick på "Submit"
    Av Marcin i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 21:51
  4. 3 sidor med samma innehåll. Är det 301 som gäller?
    Av Gustav i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 23:47
  5. Duplicate content på flera domäner
    Av MattiasN i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 16:20