Resultat 1 till 7 av 7

301 och när kan jag ta bort den gamla webbplatsen

  1. #1
    kristoffersens avatar
    kristoffersen kristoffersen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    8
    Hej !

    Jag la för ett ganska kort tag sedan upp en website, mest på skoj men med en dålig domän som var krånglig och lång. Sedan tyckte jag det blev kul att jobba med lite SEO på sidan (drev för många år sedan en sida som jag lyckades ganska bra med).

    Nu har jag således en ny domän. Men när kan jag plocka bort den gamla sajten? Jag gör 301r från alla gamla sidor men har ändå 1000+ sidor indexerade på Google.

    Jag undrar även om jag bör göra 301 från www. (då jag inte vill använda www u min url) där har jag också sidor indexerade.

    fråga från ny medlem...

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Så länge du har (värdefulla) inlänkar till den gamla domänen så tjänar du på att ha den kvar. Efter att ha 301:at en domän så är en stor del av arbetet att kontakta gamla länkare och be dem uppdatera länkarna. I många fall går det ju inte och har man många inlänkar kan man befinna sig i en situation där man är "fast" med den gamla domänen för evigt.

    Släpper du en domän med bra inlänkar kommer någon annan att återregistrera ("snappa") den och lägga tillbaks liknande innehåll igen för att få gratis länkkraft.

    Och ja, du bör 301:a www-varianten om du inte vill använda den (eller tvärtom - 301:a domänen till www om du vill använda den). Det går också att tala om för Google i Webmaster Tools, men det skadar inte att göra bägge.

    Jag tror att Google numera är rätt bra på att bunta ihop www och icke-www, så vinsten är inte så stor som tidigare (egen "upplevelse", jag kan ha fel). Men om du kan och vet hur man gör så skadar det definitivt inte.

  3. #3
    kristoffersens avatar
    kristoffersen kristoffersen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Michael Bingmert Visa inlägg
    Så länge du har (värdefulla) inlänkar till den gamla domänen så tjänar du på att ha den kvar. Efter att ha 301:at en domän så är en stor del av arbetet att kontakta gamla länkare och be dem uppdatera länkarna. I många fall går det ju inte och har man många inlänkar kan man befinna sig i en situation där man är "fast" med den gamla domänen för evigt.
    OK... då kanske det var dum från börja att bara kasta ut sidan, men jag kan nästan garantera att jag inte har några länkningar till sidan iofs...

    Min nya domän som också innehåller en del av mitt (eller mina sökord) borde väl göra det lättare att få sidan bättre rankad.. Det har blivit en "fix" ide att få upp sidan men jag är rädd att alla mina förändringar inte alltid är av godo. Det är svårt att veta när man har gjort det bästa man kan...

  4. #4
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av kristoffersen Visa inlägg
    OK... då kanske det var dum från börja att bara kasta ut sidan, men jag kan nästan garantera att jag inte har några länkningar till sidan iofs...

    Min nya domän som också innehåller en del av mitt (eller mina sökord) borde väl göra det lättare att få sidan bättre rankad.. Det har blivit en "fix" ide att få upp sidan men jag är rädd att alla mina förändringar inte alltid är av godo. Det är svårt att veta när man har gjort det bästa man kan...
    Har du inga inlänkar till den gamla domänen behöver du bara behålla den länge nog för att Google ska fatta att du flyttat. Några månader tror jag är en bra tumregel. Jag skulle personligen behålla domänen en period till om det var <3 månader kvar till förnyelsen, annars behålla den tills den förfaller. Hade du inga länkar till den så är 301an av begränsat värde hur som helst, men är nog värd att göra i alla fall..

  5. #5
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Du kan ju alltid bygga en satellit sajt utav din gammla sida, till den nya ;-)

  6. #6
    kristoffersens avatar
    kristoffersen kristoffersen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    8
    Hmm Funderat lite på det där med satelittsidor... Om jag skulle lägga upp en blogg på en annan domän, sedan skapa tex 500 poster som länkar in till olika sidor på men egen sida... Skulle det vara bra? Jag har förövrigt stegat mig uppåt i rankningen och hamnar på vissa sökord (enkel lättlagad mat) på tredje plats, Bra... Men hur kan det bli ännu bättre...

  7. #7
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av kristoffersen Visa inlägg
    Hmm Funderat lite på det där med satelittsidor... Om jag skulle lägga upp en blogg på en annan domän, sedan skapa tex 500 poster som länkar in till olika sidor på men egen sida... Skulle det vara bra? Jag har förövrigt stegat mig uppåt i rankningen och hamnar på vissa sökord (enkel lättlagad mat) på tredje plats, Bra... Men hur kan det bli ännu bättre...
    500 bloggposter skulle jag inte sagt JA till.
    Snarare 2-3 st per vecka eller något, försök att få det att se naturligt ut så kan du lyckas.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Kan jag bli straffad om jag pekar om 350 siter med 301?
    Av qmikali i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 14:12
  2. Kan jag göra 301 redirect för omgjord site med samma domän?
    Av Lilla Morran i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 16:03
  3. Hur snart efter redirect(301) bör man ta bort gamla filerna?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 18:33
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 12:43
  5. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 17:23