Resultat 1 till 10 av 10

Är vår blogg bra i SEO-syfte för webbshopen?

  1. #1
    SofiaBs avatar
    SofiaB SofiaB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    Hej,

    Jag har nyligen lanserat en webbshop (Prestashop) och vi har även en wordpres-blogg som ligger under samma domän. En anledning till detta är att vi vill bygga content till sajten med hjälp av bloggen i SEO-syfte.

    Är inte så tekniskt kunnig på detta området, är det någon som har möjlighet att kolla om det funkar som jag tänkt? Eller är det så att bloggen är fristående trots att den syns på domänen för shopen?
    Senast redigerat av Urban G den 2011-02-17 klockan 19:10. Anledning: regel 1

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om bloggen ligger på en undermapp till huvuddomänen är den inte fristående. Om du med fristående menar skild från domänen sig. Bloggen är då en del av huvuddomänen, så nytt innehåll på bloggen tillgodoräknas huvuddomänen. Med andra ord du bygger content för hela sajten när du använder bloggen.

  3. #3
    SofiaBs avatar
    SofiaB SofiaB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    Hej Urban och tack för ditt svar.

    Bloggen ligger i en undermapp till huvuddomänen så här: huvuddomän.se/blogg så jag tror att den bygger content till sajten. Jättebra.

    När jag ändå har dig på tråden så har jag en fråga till: jag håller på att kontakta bloggar för att skaffa inlänkar till min sajt och därmed öka i pagerank. Är detta samma sak som att hamna högre i organiska söklistan? Måste en inlänk komma från en annan sajt med minst 4 i rank? Det har jag läst nånstans. Eller är alla inlänkar av godo?

    /Sofia
    ps. ursäkta missen med länken iförra inlägget, det var inte alls meningen att göra smygreklam.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Pagerank kan man ta med en liten nypa salt, värdet av det är högst diskutabelt.
    Inlänkar däremot i sig gör att du med stor sannolikhet hamnar högre i den organiska listan och de behöver inte komma från sajter med minst rank 4. I princip kan man säga att alla inlänkar är av godo. Men stora mängder skräplänkar in är inget att rekommendera.
    Däremot länkar ut från din sida bör du vara lite noggrann med.

  5. #5
    SofiaBs avatar
    SofiaB SofiaB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    Toppen med input Urban. En sista fråga - vad är en skräplänk? Jag har kontaktat en del bloggar för att de skall ha en tävling på sin sajt och lotta ut produkter från oss. Tävlingsreglerna är att de skall motivera varför de vill vinna och även länka vårt viktigaste sökordn till vår sajt från sin blogg eller Facebook. Då får vi inlänkar och det har jag trott varit ett bra sätt men blir lite nervös nu när du säger detta om skräplänkar...är detta skräplänkar tror du? oftast är det mindre bloggar som länkar in till oss.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Skräplänkar in, då tänker man mer allmänt på om du köper länkpaket med 1000-tals samtidigt från diverse orelaterade sidor från andra länder. Sidor vars enda syfte är att pumpa ut länkar i drösvis.
    Det du beskriver är den typen av länkar man vill ha till sin webbplats. Så det är ingenting att oroa dig för tvärtom.

    Länkar ut då från din webbplats, undvik att länka ut till den typen av länkar som brukar dyka upp i spammail så är det ingen fara.

  7. #7
    ErikJJs avatar
    ErikJJ ErikJJ är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Däremot länkar ut från din sida bör du vara lite noggrann med.
    Urban, vad menar du med detta?

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @ErikJJ Att man inte bör länka ut till andra webbplatser hur som helst. Inte överdrivet många länkar ut per sida och inte heller till tvivelaktiga webbplatser.
    Egentligen bara sunt förnuft. Tycker du att din webbplats skall förknippas med de sidor du länkar till?

  9. #9
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    I ett blogginlägg brukar man prata om att man inte skall länka ut till fler än två st i varje inlägg.
    Alltså inte fler än 2 st utlänkar per inlägg.
    Detta och att det precis som Urban säger att du inte skall länka ut till sajter du inte vill bli förknippade med.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  10. #10
    RoyalMonkeys avatar
    RoyalMonkey RoyalMonkey är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    6
    En snabb fråga bara, jag har precis som Sofia en blogg som undermapp till huvuddomänen.
    Om man i bloggen länkar till sina egna produkter på egna sidan, finns det något värde i det?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 22:08
  2. Hur gör jag siten bättre i SEO-syfte?
    Av Pierrek i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 15:30
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 14:46
  4. Diskussion angående vår Svenska SEO-tävling
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 19:29