Resultat 1 till 16 av 16

Ta han om gammal domän som är indexerad, hur?

  1. #1
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Hej,

    Om man fått ta över en gammal domän som redan är indexerad (dock är sajten inte upp längre), hur bör man ta han om den då? Bör man redirect alla sidor till domänen eller bara strunta i dom? Något mer man bör tänka på?

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Det brukar löna sig, om det går, att återskapa den gamla sidstrukturen och innehållet. Med lite tur finns den i waybackmachine eller liknande och man kan ta det därifrån, annars får man kolla vad som finns i googles index / cache. En sista chans är att kolla loggarna vad spindlarna letar efter och framför allt varifrån man eventuellt får trafik via andra sajter - vilket ju är ett kvitto på att det finns väl fungernade inlänkar till just den sidan.

    Efter att ha återskapat strukturen och fått Google att börja spindla sidorna igen så kan man börja vrida över innehållet till det man vill att det ska handla om och så småningom följa upp det med att 301a sidorna till önskad ny struktur eller eventuellt andra sidor på andra sajter.

    Precis som vanligt handlar det om at få det att se naturligt ut. I det här fallet som om man bara haft serverkrångel ett tag men att sidan nu är uppe igen. När det problemet är ur världen så har man bestämt sig för att göra om sajten. Helt naturligt och helt fejkat. Pagerank och länkkraft kan avta väldigt fort efter att man börjat jobba med sajten, dels för att Google möjligen upptäcker att det är något skumt på gång och dels för att gamla inlänkar tas bort av aktiva webbmastrar som upptäcker vad som är på gång.

    Som en sista latmansutväg kan man alltid 301a allt till rooten och sedan bestämma vad man ska göra med den. Men det är nog en rätt "onaturlig" utveckling i Googles ögon och risken är att värdet förminskas ordentligt. Men det är bättre än att lämna massor av 404or bakom sig.

  3. #3
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av Michael Bingmert Visa inlägg
    Det brukar löna sig, om det går, att återskapa den gamla sidstrukturen och innehållet. Med lite tur finns den i waybackmachine eller liknande och man kan ta det därifrån, annars får man kolla vad som finns i googles index / cache. En sista chans är att kolla loggarna vad spindlarna letar efter och framför allt varifrån man eventuellt får trafik via andra sajter - vilket ju är ett kvitto på att det finns väl fungernade inlänkar till just den sidan.

    Efter att ha återskapat strukturen och fått Google att börja spindla sidorna igen så kan man börja vrida över innehållet till det man vill att det ska handla om och så småningom följa upp det med att 301a sidorna till önskad ny struktur eller eventuellt andra sidor på andra sajter.

    Precis som vanligt handlar det om at få det att se naturligt ut. I det här fallet som om man bara haft serverkrångel ett tag men att sidan nu är uppe igen. När det problemet är ur världen så har man bestämt sig för att göra om sajten. Helt naturligt och helt fejkat. Pagerank och länkkraft kan avta väldigt fort efter att man börjat jobba med sajten, dels för att Google möjligen upptäcker att det är något skumt på gång och dels för att gamla inlänkar tas bort av aktiva webbmastrar som upptäcker vad som är på gång.

    Som en sista latmansutväg kan man alltid 301a allt till rooten och sedan bestämma vad man ska göra med den. Men det är nog en rätt "onaturlig" utveckling i Googles ögon och risken är att värdet förminskas ordentligt. Men det är bättre än att lämna massor av 404or bakom sig.
    Tack så mycket för tipsen, även jag fick lära mig något här.
    Jag lånar tråden lite och frågar: Är det en "stor" sajt, eller rättaresagt, var det en "stor" sajt?

    Tänk även på all arbete som ligger bakom och om det är värt det.

  4. #4
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Tack för snabbt svar! Mycket intressant.

    Jag lag upp en ny sajt igår för att så snabbt som möjligt få igång den igen och nu är domänen borta hos Google?! (dock ej gamla undersidor som inte finns längre) Hur kan det gått så fel? Jag har inte gjort något annat än att lägga upp en ny sajt. Kvaliteten på innehållet på den gamla var direkt värdelöst så jag förstår inte varför Google kan ha gillat det bättre.

  5. #5
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Har suttit och klurat på det här ett tag nu och kan verkligen inte förstå varför Google slänger bort domänen helt.
    Okej om jag blivit ned kastad i serpen men ta bort den helt för att det dyker upp en ny sajt? Jag har inte lagt till
    någon ny länk eller så utan enbart lagt upp en ny sajt.

  6. #6
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av Skillrookie Visa inlägg
    Har suttit och klurat på det här ett tag nu och kan verkligen inte förstå varför Google slänger bort domänen helt.
    Okej om jag blivit ned kastad i serpen men ta bort den helt för att det dyker upp en ny sajt? Jag har inte lagt till
    någon ny länk eller så utan enbart lagt upp en ny sajt.
    Har själv lärt mig av vissa proffs här inne att google inte indexerar allt på en enda minut.
    Så se till att skapa en xml map, där din sajtkarta ingår, skicka in den till google och börja pinga din sida typ (?)

  7. #7
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Tack för ditt svar. Men nu handlar det alltså inte om att få en helt ny sida indexerad utan jag har som jag skriver en domän som redan är indexerad
    men som jag lagt upp en ny sajt på och då har Google kastat bort den helt (förutom vissa undersidor) över en natt.
    Senast redigerat av Skillrookie den 2011-02-20 klockan 02:14.

  8. #8
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Följdfråga: Tror ni alla trust som funnits dom 3åren den tidigare legat uppe har försvunnit nu?

  9. #9
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Jag förstod din fråga men bara för att vara på den säkra sidan.
    Alltså, det är lite klurigt detta så en proffs får mer än gärna svara så jag och andra som läser tråden får lära oss.

    Men, det kan vara så att din sajt "svajar" upp & ner i serpen.

  10. #10
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Tack för ditt svar igen.

    Dock svajar den inte utan den är avindexerad.

  11. #11
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Ok, jag formulerar väl inte efter ditt standard MEN, sajten kan "avindexeras" för att sedan "indexera" in på nytt igen.
    Detta är också ett svajande sätt, som jag ser det, mfl.

  12. #12
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Oki då missförstod jag dig då.

    Kan nu meddela att domänen är uppe i serpen igen, och dessutom på sin tidigare position. Men vad tror ni hände? Kan ju vara intressant att diskutera det. Varför försvann
    den helt ett dygn för att se komma upp igen? Tror ni den på något sätt tappat trust?

  13. #13
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av Skillrookie Visa inlägg
    Kan nu meddela att domänen är uppe i serpen igen, och dessutom på sin tidigare position. Men vad tror ni hände? Kan ju vara intressant att diskutera det. Varför försvann den helt ett dygn för att se komma upp igen? Tror ni den på något sätt tappat trust?
    Om du försöker tänka som Google, dvs hur skulle du göra om du visste vad som hänt?

    Dag 1 till 492 så handlar sajten om Söderbärkes Bowlingklubb
    Dag 493 till 543 så försvinner sajten
    (nu tänker du att "ojdå, de har serverkrångel, eller så har de glömt att pröjsa för domänen, eller så är sajten borta - vi flaggar den för granskning)
    Dag 544 så dyker sajten upp igen, men nu är den tom.
    (nu tänker du att "ojdå, de har haft serverkrångel och hade ingen backup, eller så är det någon ny där - vi behåller ganskningsflaggan)
    Dag 548 så ligger där plötsligt en sajt om östtibetansk ostronodling, med helt nya URL-strukturer, helt ny kod, helt nytt innehåll.
    (nu konstaterar vi att sajten är helt ny och tar bort åtminstone en stor del av upparbetad trust och pagerank)

    Men sidan ligger nu kvar och även om G devalverade inlänkarnas värde så får man anta att de nu också tänker i stil med "jaja, om inlänken finns kvar efter sex månader, trots att innehållet är nytt - ja då är det väl fortfarande en länk vi ska räkna och du får behålla värdet av den".

    Jag säger inte att det fungerar exakt på det viset, men medge att det finns någon slags logik i resonemanget? Och om det finns logik i det så kan man förmoda att Google implementerat det i någon utsträckning.

    Om du däremot lyckats spegla den gamla sajten när den kommer tillbaks så är det troligare att G gått på alternativet "ojdå, de hade glömt att betala domänen men nu är de uppe igen, vi återställer ranking/trust.

    Kanske var försvinnandet ett utslag av omräkning och omindexering från Googles sida och det du nu ser är resultatet av detta. Eller så var det bara en vanlig "hicka" vilket drabbar alla sajter då och då.

    Kör på bara och bygg upp din nya sajt enligt traditionella principer så kommer du med tiden att ha glädje av de eventuella inlänkar som ligger kvar sedan tidigare. Granska loggarna och kolla om det dyker upp 404or och ersätt dem omgående med vettiga 301or.

  14. #14
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Sen får jag fylla på Michael Bingmert, men han har förklarat det väldigt bra även om det bara är en princip men att det finns logik i det han säger.

    Även om du nu bygger upp din sajt bra så kan du åka ner i serpen om du har totalt för många orrelevanta backlinks till din egen sida vilket kan som sagt påverka din ranking och trust.
    Som det tidigare disskuterats här så är det bra om de sajterna som länkar till dig har innehåll som är nära släkt till dig.

  15. #15
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av nestak Visa inlägg
    Även om du nu bygger upp din sajt bra så kan du åka ner i serpen om du har totalt för många orrelevanta backlinks till din egen sida vilket kan som sagt påverka din ranking och trust. Som det tidigare disskuterats här så är det bra om de sajterna som länkar till dig har innehåll som är nära släkt till dig.
    På sätt och vis har du rätt, men det kan vara värt att poängtera att man inte åker ner pga irrelevanta länkar, det är snarare så att man inte "åker upp". Om man kunde sänka en sajt genom att länka till den från ickerelevanta sidor så skulle man kunna skada sina konkurrenter med en länkkampanj på fel tema. I ett extremfall skulle det nog kunna gå att göra, men effekten skulle vara tillfällig och som så många andra har påvisat med ganska svart hatt påtagen så är flera hundra eller rentav flera tusen nya länkar inget problem för en sajt som har några månader på nacken.

    För en etablerad sajt är det näst intill omöjligt att åstadkomma skada. Det handlar alltså enbart om utebliven nytta, vilket är något helt annat.

  16. #16
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av Michael Bingmert Visa inlägg
    På sätt och vis har du rätt, men det kan vara värt att poängtera att man inte åker ner pga irrelevanta länkar, det är snarare så att man inte "åker upp". Om man kunde sänka en sajt genom att länka till den från ickerelevanta sidor så skulle man kunna skada sina konkurrenter med en länkkampanj på fel tema. I ett extremfall skulle det nog kunna gå att göra, men effekten skulle vara tillfällig och som så många andra har påvisat med ganska svart hatt påtagen så är flera hundra eller rentav flera tusen nya länkar inget problem för en sajt som har några månader på nacken.

    För en etablerad sajt är det näst intill omöjligt att åstadkomma skada. Det handlar alltså enbart om utebliven nytta, vilket är något helt annat.
    Tackar Michael.
    Så var det, jag pratade om rätt handling men i fel placering.
    Självklart ska man inte kunna skada sina konkurrenter genom för många irrelevanta länkar och dylikt.
    Men du förklarade bra.

    Men kan du förklara vad du menar med "utebliven nytta"?
    Skulle vara skönt att förstå lite mer.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Strategi för att ta över gammal sida
    Av Mathias Olsson i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 10:31
  2. Avgör Google om text är gammal eller inte?
    Av closingbell i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 20:54
  3. Hur ser man om en länk är SEO-vänlig?
    Av Newseo i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 00:25
  4. Har köpt en domän som är högt placerad
    Av Alexander i forum Domänen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 20:40
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 16:19