Resultat 1 till 8 av 8

Guldnyckeln sök, priset för de fåtaliga

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det har väl efterfrågats ibland någon form av tävling inom SEO här bland annat.
    Och faktiskt sedan 2008 så finns det en i Sverige som kallas för guldnyckeln sök. Alltså då den kategori som vänder sig till dem som sysslar med sökmotoroptimering. Som arrangör står Swedma. Den organisationen som utarbetade några etiska regler för sponsrade länkar 2008.

    De som har följt Twitter och en del bloggar ser att det finns en hel del kritik mot tävlingen från SEO-branschen. Magnus sammanfattar en del av den kritiken i en bloggpost här.
    Där bland annat det påpekas att juryn för sökpriset består av fyra personer och fem bidrag inskickade av två företag. Två av de fyra personerna kommer från varsitt av de två företagen som bidragen kommer ifrån.
    Sedan kan man ha lite synpunkter på att arrangören Swedmas hemsida är byggd i frames och att det till höger finns en mycket kreativ extern länkning inom framesetet.

    Marknadsföringen av guldnyckeln kan man ha synpunkter på. SEO-forum borde vara ett av många ställe att puscha upp det hela på. Jag hittar ett inlägg från år 2008 om det hela och det är postat av en medlem.

    Den som kan vara intressant att diskutera är:
    1) Finns det behov av en återkommande tävling inom SEO?
    2) Vilka bör i så fall stå bakom den och hur borde en jury utformas
    3) Borde inte bl.a. SEO-forum vara ett ställe att marknadsföra en sådan tävling?
    Senast redigerat av Urban G den 2011-02-22 klockan 19:49. Anledning: korr

  2. #2
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Om jag förstått det rätt så omfattar guldnyckelns kategori sök även Google AdWordskampanjer? På plats med en sån här tråd. Bra!

  3. #3
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    "det till höger finns en mycket kreativ extern länkning inom framesetet."

    Kan du förtydliga vad du hittade där för jag ser inget eller så har jag helt enkelt missat det

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Scrolla ned en bit till höger under texten - Tips på bra utbildningar - finns ett antal länkar. De går till en extern sida tillhörande ett företag men länkas inom framesetet. Med andra ord de ger skenet av att man fortfarande befinner sig på Swedmas webbplats. Om man bortser från att det ser rätt så fult ut så är den typen av extern länkning inom ett frameset kanske inte riktigt vad som kan betraktas som etisk eller något man skall syssla med.

  5. #5
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Att länka så att extern sida visas inom frameset är på något vis bara ytterligare ett "Neej" och en påminnelse om hur det kunde se ut på nittiotalet. Det kan vara otillåtet då man rider på någon annans varumärke.

  6. #6
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    För att diskutera kring ämnet så tror jag att en SEO-tävling skulle vara kul att ha. Om det publiceras efter varje tävling vilka 20 seo-företag som var bäst så skulle det vara ett bra mått på hur duktig man är, typ som en kvalitetsstämpel.

    Jag har hört talas om tidigare SEO-tävlingar då man hittar en sökterm med 0 träffar som man ska försöka optimera sig emot. Vinnaren är den som ligger etta på söktermen vid tävlingens slut.

    Förslagsvis så är tävlingen ett år lång och ges vartannat år.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  7. #7
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Nu jobbar inte jag professionellt med SEO utan är bara en liten skutt som försöker att lära mig men är inte en sådan tävling lite fånig? Ni är alla skickliga yrkesmän som (förhoppningsvis) har en hel del att göra om dagarna och tjänar bra med pengar. Vill ni inte hellre lägga er tid på annat än en tävling av det här slaget? Jag menar, "vinsten" är väl egentligen främst några ryggdunkar ifrån andra inom den här lilla communityn. Jag tvivlar på att kunder tillmäter en förstaplats i en sådan tävling något större värde. Snarare så är väl förstaplatser på sökord av typen "sökmotoroptimering" eller "SEO" indirekt redan en vinst i en inofficiell "intern" tävling?

    Tänker jag fel?

  8. #8
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag tänkte att jag skulle uppdatera tråden med en länk till Resume: http://www.resume.se/nyheter/2011/02...keln/index.xml
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Annonsering/Adwords endast i Iphone-sök
    Av Tigern i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 12:19
  2. Nollställs trusten även för .se och andra TLD.s när de "expirar"
    Av Webmoney i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 15:55
  3. Tävling Guldnyckeln i sökmarknadföring
    Av Artamus i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 12:16
  4. Googles rättstavning vid sök
    Av xsajt i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 10:54
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 12:59