Resultat 1 till 9 av 9

Rätt länktext?

  1. #1
    SofiaBs avatar
    SofiaB SofiaB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    Hej,

    Jag driver en webbshop och vill bla. klättra på ordet strumpor på sökmotorerna. Just nu arrangerar jag en del bloggtävlingar i syfte att få inlänkar. Hittills har jag bett om att länktexten "strumpor från Mitt företag" skall länkas till www.mindomän.se. Är detta rätt sätt eller är det bara ordet strumpor jag skall länka? Och i så fall - är de länkar jag fått hittills inte bra för mig?

    Tacksam för tips
    Mvh Sofia

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Både ock. Att bara få länkar in med nyckelordet strumpor är kanske inte att rekommendera. Kan bli lite för mycket då. Varierande länktexter brukar anses lite bättre. I princip så är alla länktexter oavsett vad det står något som ger en styrka till din sida.

  3. #3
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Med risk för att upprepa mig, du skall ha länkar med order 'strumpor' gärna olika variationer och att nyckel ordet förekommer på olika platser i din "länk text mening" sen att du har några inlänkar som heter klicka här, läs mer eller ditt företags namn är bara bra för som Urban säger kan det även bli lite för mycket!

  4. #4
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    I min mening är det bättre att ta det säkra före det osäkra. Att ha allt för liknande länktexter och kanske bara det ord du vill ranka mot är aldrig att rekommendera. Alla länkar ger ju kraft och det är bättre i min mening att få lite kraft med varierande texter än att man åker in i ett filter vilket kan ta väldigt lång tid att åka ur.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  5. #5
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    En del rekommenderar att man använder sig av 80/20 regeln.
    80 procent med rätt ankartext och 20 procent med annan ankartext.

    Kör på den, se vad som händer.
    En länk är alltid en länk.

    Petter
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  6. #6
    SofiaBs avatar
    SofiaB SofiaB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    Tack för era kommentarer, jag kör lite blandat helt enkelt. En annan grej jag klurat på är att jag läst andra inlägg om folk som startat webbshoppar för tex. två veckor sedan och jobbat mycket med inlänkar m.m. under den tiden och sen kunnat se hur de klättrat på Google. Min shop har varit igång i snart 3 månader och jag kan fortfarande inte hitta oss när jag söker på ordet strumpor. Är det nåt fel på min sajt eller tar Google lång tid på sig att indexera?

    Mvh Sofia

  7. #7
    ostlunds avatar
    ostlund ostlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    80
    Du kan ju pinga någon inlänkning med tex Pingomatic. Alltså du pingar tex denna forum post så google ska hitta din "footer" länk. Går inte det kan du testa att länka från tex Tumblr eller Svenska Bloggy och sen pinga dom länkarna med pingomatic.

    Lägg till sidan i tex Tagzbook, delicious och någon länkkatalog och pinga dom sidorna också. Då borde google hitta och indexera din sida. Är det stor konkurrens på sökordet så behöver du nog någon/några bra länkar från sidor med trust. Och fördela gärna ut länkarna på några dagar också så du inte smäller på med 100st en dag och sen inget på ett halvår.
    Henrik webbutvecklare i Göteborg

  8. #8
    SofiaBs avatar
    SofiaB SofiaB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    Tack för tipset med att pinga, det skall jag testa.

    Jag har på flera ställen läst om att man bör skaffa länkar från sidor med "trust" precis som Ostlund skriver...vad kan räknas som en sån sida? Är det en sida som uppdateras ofta och har många besökare typ dn.se?

  9. #9
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Hej SofiaB! Din sida finns visst på ordet "strumpor" i google's SERP. Kanske inte med den bästa placeringen. Kolla här: http://www.gserp.se/?url=sockdesigners.se&q=strumpor . Du kan skriva in dina sökord där och kolla hur du rankar i den svenska SERP'en. För att du skall ranka bättre måste du arbeta med att få fler inlänkar, ca 70% av dem bör innehålla ditt sökord alltså strumpor. Fråga kompisar som bloggar om de kan länka till din sida, googla efter bloggar som srkiver något om strumpor fråga dem / betala dem, skriv kommentarer på forum och bloggar med dofollow. Med mera.. kan inte ge alla tips här :-) Men en bra början för att få länkar läs denna: http://www.sokmotoroptimering.nu/lan...ga-l%C3%A4nkar . Börja med detta, du lär ha och göra hela kvällen. Detta kommer förbättra din position, följ den via gserp. Du kommer få jobba för att komma upp i toppen, det är medelsvår-svår konkurans med ditt sökord. Tips #2 för framtiden, katogorisera kanske dina sturmpor? Exempelvis en kategori "randiga strumpor" där man kan filtrera efter dem som är randiga = då börjar du ranka på ordet randiga strumpor och kan få besökare på den vägen också ( samma sak med randiga, färglada osv använd google keywords för att hitta lämpliga ord! ). Tips #3 har ni pengar över så satsa på en adwords kampanj på olika lämpliga ord, läs på innan ni startar den! Lycka till!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 16:24
  2. Länkar säljes till rätt person
    Av Gabriel K i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 21:51
  3. Bildlänk + länktext = oförändrad länkkraft?
    Av Anders Granström i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 12:28
  4. Rätt plattform för webbutiker
    Av hans99 i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 12:30
  5. Varierad länktext. Hur många %
    Av Webmoney i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-25, 17:43