Resultat 1 till 13 av 13

Google sammanställer material utan tillstånd

  1. #1
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    ( Avknoppat från denna tråd/Urban G )


    Citat Ursprungligen postat av Kimpo Visa inlägg
    Du har helt rätt, Google har inget att göra med ditt sätt hur du bygger hemsidor. Google kanske bara ignorerar din sida, ja till och med "glömmer bort" dig helt Det är upp till dig hur du väljer att tolka Googles riktlinjer, och om du tänker följa dem eller inte.
    Själv älskar jag Google De erbjuder mig olika verktyg jag kan utveckla nya siter med, Maps, Translate tex... Google har gett mig möjlighet att tjäna pengar på nätet genom att jobba med det jag gillar, programmera Så personligen anser jag inte det minsta att Google parasiterar, utan jag försöker helt enkelt leva i symbios med Google.
    Vi är många som älskar Google och de tjänster som de tillhandahåller

    Dock så går det inte att förneka att deras affärsidé är att sammanställa andra människors material och göra det sökbart, detta utan att ha fått någon som helst tillåtelse.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-03-03 klockan 21:51.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu gäller insamlingsdelen inte bara Google utan även Bing till exempel. Och för att följa Michaels exempel om tavlan.

    Om du målar tavlor som du inte vill att folk skall se så hänger du upp dem i ditt eget vardagsrum inte på anslagstavlan hos din lokala Konsumbutik.
    En av de bärande idéerna med nätet är just att göra material tillgängligt för många.
    Det är så att säga de förutsättningar som gäller när du publicerar material på nätet som man också underförstått godkänner.
    Möjligheten finns att begränsa vilka som skall ha åtkomst och samla in det du publicerar.

  3. #3
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Men det har ju även alla sökmotorer innan Google också gjort. Det är vad sökmotorer gör, de följer länkar, indexerar innehåll. Hur skulle du nånsin ha hittat till detta forum om det inte fanns sökmotorer. Hur skulle internet sett ut?

  4. #4
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av Kimpo Visa inlägg
    Men det har ju även alla sökmotorer innan Google också gjort. Det är vad sökmotorer gör, de följer länkar, indexerar innehåll. Hur skulle du nånsin ha hittat till detta forum om det inte fanns sökmotorer. Hur skulle internet sett ut?
    Självfallet men det har egentligen inte med affärsidéen att göra, inte sant?

  5. #5
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Nu gäller insamlingsdelen inte bara Google utan även Bing till exempel. Och för att följa Michaels exempel om tavlan.

    Om du målar tavlor som du inte vill att folk skall se så hänger du upp dem i ditt eget vardagsrum inte på anslagstavlan hos din lokala Konsumbutik.
    En av de bärande idéerna med nätet är just att göra material tillgängligt för många.
    Det är så att säga de förutsättningar som gäller när du publicerar material på nätet som man också underförstått godkänner.
    Möjligheten finns att begränsa vilka som skall ha åtkomst och samla in det du publicerar.
    Men gäller inte detsamma bloggar och hemsidor? Om man använder program som tar sig förbi skydd av olika slag så är man ute på hal is. Att dock posta på bloggar som har öppna kommentatorsfunktioner är ju precis samma fenomen som du själv beskriver - dvs möjligheten finns att begränsa vilka som skall ha åtkomst (precis på samma sätt som man kan begränsa Google, Bing mfl)

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @jacobjs. Det där du skriver är en annan diskussion mot att sökmotorer som Google samlar in material från webbplatser och presenterar det efter en sökning.
    Det jag kommenterade vad detta av dig.
    Dock så går det inte att förneka att deras affärsidé är att sammanställa andra människors material och göra det sökbart, detta utan att ha fått någon som helst tillåtelse.
    Och just då med tonvikten på tillåtelse som i princip inte kan anses krävas då själva idén med nätet bygger på tillgänglighet i grunden. En tillgänglighet som är införstådd och som kan begränsas om man så önskar.

  7. #7
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    @jacobjs. Det där du skriver är en annan diskussion mot att sökmotorer som Google samlar in material från webbplatser och presenterar det efter en sökning.
    Det jag kommenterade vad detta av dig.

    Och just då med tonvikten på tillåtelse som i princip inte kan anses krävas då själva idén med nätet bygger på tillgänglighet i grunden. En tillgänglighet som är införstådd och som kan begränsas om man så önskar.
    Du har till viss del rätt. Samtidigt så går Google helt klart över gränsen. Titta bara på deras Cache-funktion. Om väl hemsidan har hamnat där så tar det lång tid att få bort den. Lite samma fenomen som Internet Archive. Det är således inte möjligt att själv begränsa tillgängligheten på det sätt som man kanske önskar eftersom G samt Internet Archive de facto sparar ned din information och gör den tillgänglig ändå.

    Hänger du med i mitt resonemang?

  8. #8
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Jag förstår inte riktigt din poäng. Om du är i stort behov att ha kontroll på vilka som ser din site eller inte så föreslår jag att du ser till att man måste logga in för att se ditt innehåll...
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  9. #9
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av Tobias Nyholm Visa inlägg
    Jag förstår inte riktigt din poäng. Om du är i stort behov att ha kontroll på vilka som ser din site eller inte så föreslår jag att du ser till att man måste logga in för att se ditt innehåll...
    Jo självfallet, men det är inte riktigt det som diskussionen gällde.

  10. #10
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av jacobjs Visa inlägg
    Jo självfallet, men det är inte riktigt det som diskussionen gällde.
    Du pratar om att google tar/kopierar ditt innehåll utan tillåtelse:

    Citat Ursprungligen postat av jacobjs
    Dock så går det inte att förneka att deras affärsidé är att sammanställa andra människors material och göra det sökbart, detta utan att ha fått någon som helst tillåtelse.
    Citat Ursprungligen postat av jacobjs
    Samtidigt så går Google helt klart över gränsen. Titta bara på deras Cache-funktion. Om väl hemsidan har hamnat där så tar det lång tid att få bort den. Lite samma fenomen som Internet Archive. Det är således inte möjligt att själv begränsa tillgängligheten på det sätt som man kanske önskar eftersom G samt Internet Archive de facto sparar ned din information och gör den tillgänglig ändå.
    Jag förstår som sagt inte varför du har något emot det. Syftet med din hemsida är väl att sprida information?

    För att återknyta till ditt första inlägg så tycker jag att Michael ger dig ett bra svar på varför det är oetiskt/omoraliskt att arbeta med viss blackhat optimering.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  11. #11
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av Tobias Nyholm Visa inlägg
    Du pratar om att google tar/kopierar ditt innehåll utan tillåtelse:
    Jag förstår som sagt inte varför du har något emot det. Syftet med din hemsida är väl att sprida information?

    För att återknyta till ditt första inlägg så tycker jag att Michael ger dig ett bra svar på varför det är oetiskt/omoraliskt att arbeta med viss blackhat optimering.
    Jag har inte det minsta emot det. Google hjälper mig att tjäna pengar och visst så är min hemsidas syfte att sprida information. Dock så har jag inte givit dem tillåtelse att knacka på och kopiera mitt innehåll och det var det som min poäng gällde.

    Jag håller med om att Michael gav mig ett bra svar och det skrev jag också i inlägget under.

  12. #12
    ostlunds avatar
    ostlund ostlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    80
    Spärra åtkomsten för google botten då. Då har du ju löst ditt problem. Annars får du nog gå med på kompromissen att google kan visa ditt innehåll i sökresultaten. Sen har jag för mig att det går att stänga av cachningen av sidorna hos google också. Kod nedan

    Kod:
    <META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOARCHIVE">
    Henrik webbutvecklare i Göteborg

  13. #13
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av ostlund Visa inlägg
    Spärra åtkomsten för google botten då. Då har du ju löst ditt problem. Annars får du nog gå med på kompromissen att google kan visa ditt innehåll i sökresultaten. Sen har jag för mig att det går att stänga av cachningen av sidorna hos google också. Kod nedan

    Kod:
    <META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOARCHIVE">
    Tack för rådet.

    Den här tråden är ( av någon anledning ) avknoppad ifrån en annan diskussion så ämnet blir lite skevt. Jag är inte ute efter att blockera google-bot ifrån någon sajt även om det kan framstå som så om man bara läser det första inlägget.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Domänen toppar Google utan inlänkar
    Av Maria S i forum Domänen
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 23:02
  2. Medelhavssajt med inlankar och unikt material
    Av isak i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 02:44
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 12:35
  4. Inlänkar utan speciell ankartext?
    Av j0han i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 21:47
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 01:08