Resultat 1 till 6 av 6

Förlorar egna sidor kraft genom att länka till andra egna sidor?

  1. #1
    Frallans avatar
    Frallan Frallan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    3
    Exempel på 3 sidor. (Feta text=anchortext och länk)

    www.fredrik.se/jag-heter-fredrik

    Jag heter fredrik och jag älskar bilar
    och jag tycker inte om godis

    www.fredrik.se/jag-alskar-bilar
    Jag älskar bilar och jag heter fredrik
    och jag tycker inte om godis

    samt
    www.fredrik.se/jag-tycker-inte-om-godis
    Jag älskar bilar och heter fredrik och jag tycker inte om godis.

    Förlorar jag länk kraft från
    Jag-alskar-bilar
    och
    Jag-heter-fredrik

    till

    jag-tycker-inte-om-godis?

    Tacksam för svar
    mvh
    Frallan

  2. #2
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    w..what?
    Du menar alltså att du har en vanlig meny med länkar till alla dina tre undersidor?

    Du förlorar ingenting på det. Det är till och med rekommenderat att man kopplar ihop sina sidor med något typ av navigationssystem.
    Bra ur SEO-synpunkt också eftersom Google då också hittar dina sidor.

    Det går inte att börja tänka länkskulptering med bara tre undersidor..

  3. #3
    Frallans avatar
    Frallan Frallan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    3
    Försöker hitta frågan jag vill ställa, därför det blir kinesiska.
    Det är inget navigationssystem utan jag har tre olika sidor och jag sammanför dem med länkar.
    Då man länkar externt till andra hemsidor så förlorar ju sidan man länkar från kraft till sidan man länkar externt till om jag förstått det rätt?
    Förlorar en sida kraft då man länkar internt till egna sidor på hemsidan...?

  4. #4
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av Frallan Visa inlägg
    Förlorar en sida kraft då man länkar internt till egna sidor på hemsidan...?
    Om jag förstår din fråga rätt, så "ja", men läs vidare!

    Om du har en hemsida (H) och tre undersidor (A,B,C) och du länkar så här:

    H->A
    H->B
    H->C
    A->C
    B->C

    ..så kommer sidan C få mer av H:s länkkraft eftersom A och B tar med sig lite av den de fått från H.

    Däremot anses det troligt att Google bara räknar den första länken från en sida till en annan, åtminstone med avseende på ankartext (vilket har testats och "bevisats"). Därför skulle följande:

    H->A
    H->B
    H->C
    H->C
    H->C

    ..faktiskt sprida länkkraften lika trots att H länkar tre gånger till C. Om man har alla sidor länkade ifrån en meny så innebär det att interna länkar i artiklar och liknande för med sig lite eller ingen extra länkkraft och att ankartexten för med sig lite eller ingen betydelse. Jag har inte testat/läst något färskt om detta dock, så det vore kul med lite input från andra. Jag ignorerar glatt detta faktum själv och länkar internt och använder varierande ankartexter dels för användaren och dels för att om Google har ändrat sig eller kommer ändra sig så är länkarna redan på plats.

    Man bör försöka undvika tanken på "förlorar länkkraft", eftersom det omvända - att vara en återvändsgränd för länkar utan utlänkar är negativt. Om ingen av sidorna H/A/B/C länkar någon annanstans, dvs att länkkraften inte har någon väg ut ur din sajt, så kommer Google "straffa" dig för det. Det är däför stora jättar som Wikipedia också har dofollow-länkar ut ur sin struktur, även om de inte är så vanliga.

    Till sist en vanlig missuppfattning om "nofollow". Om du har fem länkar ut från en sida så sprider du 20% av värdet till var och en av dem (eller möjligen lite mer till den första, vem vet), men om du sätter nofollow på två av dem så påverkar det inte de tre andras värden. Det blir inte ~33/33/33 som man skulle tro, utan 20/20/20/0/0 och du sparar inte någon länkkraft, den går ut i tomma intet. Sätt därför bara nofollow på länkar där du faktiskt inte vill skänka kraft, inte pga att du vill spara den. Nofollow fyller givetvis en funktion i användargenererat innehåll också, för att undvika spam - men det är ju en annan fråga.

  5. #5
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Bra inlägg michael.
    Sen tror jag absolut inte att man kan räkna pr som man gjorde förr. Jag tror absolut att en utlänk på en artikel till ett relaterat ämne på en auktoritetssida (till exempel Wikipedia) tolkas som att man ger läsaren högre kvalitet och därmed belönas istället för att straffas i form av länkjuicedränage. Det tror jag som michael även gäller internt. Om en länk till en av dina andra artiklar mitt i en brödtext skulle ge läsaren vad han vill ha, för all del länka ihop dem med en relevant länktext.

  6. #6
    Frallans avatar
    Frallan Frallan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    3
    Alltså om jag gör ett inlägg som heter BR.
    Och sökoptimerar det till BR.

    Och sedan internlänkar jag BR till A.
    Då ger jag mer kraft till A.

    Om jag länkar BR till A & B
    Så får A & B 50% var?
    Om jag har nofollow på B så försvinner 50% i tomma intet?

    Men även en extern länkning till high page rank sidor kan ge kraft. (Då relevansen i texten kan ha betydelse LSIen till nyckelordet möjligen som är relaterat till ämnet).

    Tack

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länka mellan egna hemsidor?
    Av Wright i forum Länkbygge
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 02:52
  2. Egen reklam, länka till egna sidor i inlägg
    Av Urban G i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 14:44
  3. Länka mellan egna siter
    Av rednaw i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 10:50
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 10:05
  5. Länka mellan egna sajter
    Av Decibel i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 03:34